• (א) לַמְנַצֵּחַ, מִזְמוֹר לכבוד דָוִד ומלכותו. המשורר פונה למלך: (ב) יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה, יְשַׂגֶּבְךָ, יגביה ויחזק אותך שֵׁם אֱלֹֹהֵי יַעֲקֹב. (ג) יִשְׁלַח ה' את עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ, ממקום משכנו, וּמִצִּיּוֹן שבקרבת המקדש יִסְעָדֶךָּ, יתמוך בך. (ד) יִזְכֹּר, יעלו בזיכרונו בחיבה כָּל מִנְחֹתֶךָ, המנחות שהקרבת, וְאת עוֹלָתְךָ, קרבנות העולה שלך ה' יְדַשְּׁנֶה, יקבל כקרבן דשן ומובחר. סֶלָה, סימן מוסיקלי, או: אכן. ואולי: כך יהיה לעַד. (ה) יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ, כרצונך, וְכָל עֲצָתְךָ, תכניותיך יְמַלֵּא. (ו) נְרַנְּנָה לה' בִּישׁוּעָתֶךָ, וּבְשֵׁם אֱלֹֹהֵינוּ נִדְגֹּל, נניף את דגלנו. נתאסף תחת שם אלוקינו ונרומם את שמו בניצחון. ושוב, בפנייה ישירה למלך: יְמַלֵּא ה' כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ. (ז) עַתָּה, כאשר מגיע הניצחון יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ ה' את מְשִׁיחוֹ, המלך שהוא נמשח בשם ה'; יַעֲנֵהוּ - את המלך בתפילתו מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ, בִּגְבֻרוֹת אשר ביֵשַׁע יְמִינוֹ, בימינו המושיעה של ה'. הימין היא היד המעניקה והנותנת, והיא המכניעה את האויבים כדי להביא ישועה. (ח) אויבים אֵלֶּה יכולים לבוא כנגדנו בָרֶכֶב, כלי המלחמה החזק ביותר בעולם העתיק, וְאֵלֶּה בַסּוּסִים המקנים מהירות ועצמה, וַאֲנַחְנוּ, גם אם איננו משופעים בכלי מלחמה, בְּשֵׁם ה' אֱלֹֹהֵינוּ נַזְכִּיר. (ט) הֵמָּה - בעלי הרכב והסוסים כָּרְעוּ וְנָפָלוּ, וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד. (י) ה', הוֹשִׁיעָה, הושַע; הַמֶּלֶךְ, ה' יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ. פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.
|