audio items
snunit
العودة إلى نتائج البحث

יודו אבות ובנים

لتكبير النص لتصغير النص
playerSongImg
عنوان יודו אבות ובנים
دورة الحياة חתונה
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
تفسير التهاليل الدينية اليهودية

  • • יוֹדוּ אָבוֹת וּבָנִים אֵל חַי גְּדוֹל הָעֵצָה – אבות ובנים יודו לה', המכונה כאן 'אל חי', לפי הושע (ב, א) ...וְהָיָה בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יֵאָמֵר לָהֶם לֹא עַמִּי אַתֶּם יֵאָמֵר לָהֶם בְּנֵי אֵל חָי, ומקומות נוספים, ו'גדול העצה' לפי ירמיהו (לב, יט): גְּדֹל הָעֵצָה וְרַב הָעֲלִילִיָּה אֲשֶׁר עֵינֶיךָ פְקֻחוֹת עַל כָּל דַּרְכֵי בְּנֵי אָדָם...
    • לִכְבוֹד עִנְּבֵי גְּפָנִים הֵם אָרוּס וַאֲרוּסָה – לכבוד החתן והכלה המאורסים, המכונים כאן 'ענבי גפנים' לפי מאמר חכמים בבבלי (פסחים מט, ע"א-ע"ב): "לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם וישיא בתו לתלמיד חכם, משל לענבי הגפן בענבי הגפן דבר נאה ומתקבל, ולא ישא בת עם הארץ משל לענבי הגפן בענבי הסנה דבר כעור ואינו מתקבל".
    • כִּי בָּרָא זוּג שׁוֹשַׁנִּים וּבָם חָפֵץ וְרָצָה – דימוי החתן והכלה לזוג שושנים אינו מופיע במקורות, והוא רווח בדיבור הישראלי.
    • זוּג נֶחְמָד לָעֵינַיִם טוֹב מִזְּהַב פַּרְוָיִם – הפייטן ממשיך לשבח את הזוג. כאן הוא מתייחס למראהו. ברקע מהדהד האמור בעץ הדעת טוב ורע: וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל... (בראשית ג, ו). פרוויים הוא שם של מקום שממנו בא הזהב הנזכר במקדש שלמה: וַיְצַף אֶת הַבַּיִת אֶבֶן יְקָרָה לְתִפְאָרֶת וְהַזָּהָב זְהַב פַּרְוָיִם (דברי הימים ב ג, ו).
    • וּמִשְּמֵי שָׁמַיִם עָלָיו חוּט חֶסֶד נִמְצָא – משוך על הזוג חסד שבא מן השמים. הביטוי 'משמי שמים' מופיע בתפילת שלמה לה' לאחר בניית המקדש: ...הִנֵּה שָׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי (דברי הימים ב ו, יח). הביטוי 'חוט חסד' שאוב מדברי ר' יהושע בן קרחה על אסתר המלכה בבבלי, מגילה יג ע"א.
    • בָּנִים לְחַי עוֹלָמִים וּבְחוֹתָמוֹ חֲתוּמִים – בני הזוג הם בניו של ה' וניכר בהם שהם בצלמו, כאמור בבריאת האדם: וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם (בראשית א, כז). ברקע מצוי הפסוק מדברים יד, א: בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹהֵיכֶם... כינויו של ה' 'חי עולמים' מופיע בפיוט מספרות ההיכלות 'האדרת והאמונה'.
    • וְהֵם יַחְדָּיו תּוֹאֲמִים כִּי מִין אֶת מִינוֹ מָצָא – והם מתאימים זה לזה. הביטוי 'מצא מין את מינו' מופיע בתלמוד הבבלי מספר פעמים, למשל בעירובין ט ע"א.
    • אַשְׁרֵי זוֹרְעִים כִּי קָצְרוּ – בשני הבתים הללו משבח הפייטן את ההורים המאושרים שהשקיעו בבנם ובבתם, וזוכים עתה לראות ברכה בעמלם. דימוי קציר הזורעים לקוח מתהלים קכו, ה: הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ.
    • וּפְנֵיהֶם אַל יֶחְפָּרוּ – ולא יתביישו. שיבוץ הוא מתהלים לד, ו: הִבִּיטוּ אֵלָיו וְנָהָרוּ וּפְנֵיהֶם אַל יֶחְפָּרוּ.
    • אַשְׁרֵי נוֹטְעִים כִּי בָצְרוּ וְגַפְנָם לֹא נִפְרְצָה – כאן חוזר הפייטן על העניין בדימוי חקלאי אחר: מאושרים ההורים שעסקו בנטיעת הגפן, לפי הדימוי שהופיע לעיל, וזוכים עתה לבצור את ענבי הגפן, בלא שכרמם נפרץ. (תמונת פירצת גדר הכרם מופיעה במשל הכרם שבישעיהו ה, ה: וְעַתָּה אוֹדִיעָה נָּא אֶתְכֶם אֵת אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה לְכַרְמִי הָסֵר מְשׂוּכָּתוֹ וְהָיָה לְבָעֵר פָּרֹץ גְּדֵרוֹ וְהָיָה לְמִרְמָס).
    • וְאִם אָבוֹת הִדְרִיכוּ... נִתְבָּרְכוּ בִּפְרִי קָדוֹשׁ וְנִרְצָה – וכיוון שההורים השקיעו בחינוכם של הבנים, הם התברכו בפרי בטן קדוש ורצוי.
    • בָּרְכֵם דַּר עֲרָבוֹת בְּשִׁפְעֲךָ רַב טוֹבוֹת – ה', השוכן בשמים, ברך את בני הזוג בכך שתתן להם שפע טובה. ערבות הוא שמו של אחד משבעת הרקיעים.
    • וְעַל בָּנִים וְאָבוֹת חִישׁ אוֹר פָּנֶיךָ נְסָה – מהר להאיר את הבנים והאבות באור פניך. הפייטן שפתח בתודתם של בנים ואבות, חותם את פיוטו באורו של ה' שיתנוסס על פני הבנים והאבות. משובץ כאן הפסוק מתהלים ד, ז: רַבִּים אֹמְרִים מִי יַרְאֵנוּ טוֹב נְסָה עָלֵינוּ אוֹר פָּנֶיךָ ה'.


أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟