• מַכְנִיסֵי רַחֲמִים הַכְנִיסוּ רַחֲמֵינוּ – בקשה המופנית אל המלאכים, שיבקשו רחמים על עם ישראל מאת האל, בעל הרחמים. • הַשְׁמִיעוּ תְפִלָּתֵנוּ לִפְנֵי שׁוֹמֵעַ תְפִלָּה – עפ"י תהילים סה, ג: שֹׁמֵעַ תְּפִלָּה עָדֶיךָ כָּל בָּשָׂר יָבֹאוּ. • מַשְׁמִיעֵי צְעָקָה הַשְׁמִיעוּ צַעֲקָתֵנוּ – יש הבטחה מאת ה' לשמוע לתפילתו/צעקתו של הנדכא והמיוסר כשם שבגאולת מצרים שמע ה' אל צעקתם של בני ישראל: וַיֹּאמֶר ה' רָאֹה רָאִיתִי אֶת עֳנִי עַמִּי אֲשֶׁר בְּמִצְרָיִם וְאֶת צַעֲקָתָם שָׁמַעְתִּי מִפְּנֵי נֹגְשָׂיו כִּי יָדַעְתִּי אֶת מַכְאֹבָיו (שמות ג, ז). • מַכְנִיסֵי דִמְעָה הַכְנִיסוּ דִמְעוֹתֵינוּ – האל מונה וסופר כל דמעה, כפי שכתוב בתהלים נו,ט: נֹדִי סָפַרְתָּה אָתָּה שִׂימָה דִמְעָתִי בְנֹאדֶךָ הֲלֹא בְּסִפְרָתֶךָ. ומקובל במסורת שדמעה אינה שבה ריקם, כמתואר במסכת ברכות לב, ע"ב: "וא"ר אלעזר מיום שחרב בית המקדש ננעלו שערי תפלה שנאמר (איכה ג, ח) גַּם כִּי אֶזְעַק וַאֲשַׁוֵּעַ שָׂתַם תְּפִלָּתִי ואע"פ ששערי תפלה ננעלו שערי דמעה לא ננעלו שנאמר (תהלים לט, יג): שִׁמְעָה תְפִלָּתִי ה' וְשַׁוְעָתִי הַאֲזִינָה אֶל דִּמְעָתִי אַל תֶּחֱרַשׁ". • הִשְׁתַּדְּלוּ – בעבורנו והרבו בתפילה. • לִפְנֵי מֶלֶךְ אֵל רָם וְנִשָּׂא – הביטוי רם ונישא ככינוי רוממות לאל, נזכר בישעיהו נז, טו: כִּי כֹה אָמַר רָם וְנִשָּׂא שֹׁכֵן עַד וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ מָרוֹם וְקָדוֹשׁ אֶשְׁכּוֹן וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים. • הַזְכִּירוּ... תּוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים שֶׁל שׁוֹכְנֵי עָפָר – הזכירו את זכויותיהם של האבות הקדושים, והצדיקים שוכני עפר אשר בדורות הקודמים. • כִּי צֹאן רוֹעֶה נֶאֱמָן הָיָה לְחֶרְפָּה – עם ישראל, צאן מרעיתו של משה רבנו, הרועה הנאמן,היה לחרפה בקרב הגויים. • יִשְֹרָאֵל גּוֹי אֶחָד – כינוי לעם ישראל עפ"י שמואל ב, ז, כג: וּמִי כְעַמְּךָ כְּיִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ אֲשֶׁר הָלְכוּ אֱלֹהִים לִפְדּוֹת לוֹ לְעָם וְלָשׂוּם לוֹ שֵׁם. • לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה – מצבו של עם ישראל מעורר לעג ובוז בקרב העמים, כפי שמוזהר על כך במקרא, למשל בדברים כח, לז: וְהָיִיתָ לְשַׁמָּה לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה בְּכֹל הָעַמִּים אֲשֶׁר יְנַהֶגְךָ ה' שָׁמָּה. • מַהֵר עֲנֵנוּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ – כאן לראשונה פונה הפייטן בפניה ישירה אל האל, ולא אל מלאכיו, בתפילה לישועה ולגאולה.
|