audio items
snunit
العودة إلى نتائج البحث

נודה ונהלל לצור

لتكبير النص لتصغير النص
playerSongImg
عنوان נודה ונהלל לצור
دورة العام פורים
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
تفسير التهاليل الدينية اليهودية
  • • נוֹדֶה וּנְהַלֵּל - על נס חג הפורים, שעליו מוסב הפיוט. • צוּר עֻזֵּנוּ - כינוי לאל, המבטא חוזק וחוסן. • שֶׁעָשָׂה נִסִּים לַאֲבוֹתֵינוּ - ע"פ הברכה שאנו אומרים לפני הדלקת נרות בחנוכה: בָּרוּךְ אַתָּה... שֶׁעָשָׂה נִסִּים לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה. חנוכה ופורים הם שני חגים שבהם מוסיפים את לתפילת העמידה ולברכת המזון את ברכת "על הנסים": עַל הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַנִפְלָאוֹת וְעַל הַנֶּחָמוֹת שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בִּזְּמַן הַזֶּה. • יָמִים שְׁנַיִם - שני הימים, י"ד וט"ו באדר, בהם ניצלו היהודים וניתנה רשות בידם לקום על אויביהם ואשר זכרם נחוג מאז. • בְּאוֹתוֹ זְמָן - באותם ימים,ימי חג הפורים בהם נגאלו היהודים. • אִישׁ צַר וְאוֹיֵב - כך כינתה אסתר המלכה את המן: וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר אִישׁ צַר וְאוֹיֵב הָמָן הָרָע הַזֶּה (אסתר ז, ו). • נִלְכַּד בְּרִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר לִי טָמַן - המן ניתלה על אותו העץ אשר הכין למרדכי. הביטוי מצוי במספר מקומות במקרא ומתאר מצב בו האויבים זוממים רעה על ישראל ורעה זו באה לבסוף על ראשם הם, למשל בתהלים ט, טז: טָבְעוּ גוֹיִם בְּשַׁחַת עָשׂוּ בְּרֶשֶׁת זוּ טָמָנוּ נִלְכְּדָה רַגְלָם. • וְלֹא נָתַן צוּר לַמּוֹט רַגְלֵינוּ - האל שמר עלינו ולא נתננו להתמוטט, ליפול בידיו של המן הרשע. ע"פ תהילים סו, ט: הַשָּׂם נַפְשֵׁנוּ בַּחַיִּים וְלֹא נָתַן לַמּוֹט רַגְלֵנוּ. • עַל כֵּן בַּלַּיְלָה נִקְרָא מְגִלָּה - מצוות קריאת מגילה היא בליל חג הפורים. • גַּם בַּיּוֹם נִשְׁנֶה אוֹתָהּ בְּגִילָה - וגם בבוקר שלמחרת. • נוֹרָא עֲלִילָה - האל, שמעשיו נוראים ומופלאים ואת נסיו אנו מפרסמים על ידי קריאת המגילה. הביטוי לקוח מתהלים סו, ה: לְכוּ וּרְאוּ מִפְעֲלוֹת אֱלֹקִים נוֹרָא עֲלִילָה עַל בְּנֵי אָדָם. • רָב אֶת רִיבֵנוּ, דָּן אֶת דִּינֵנוּ - כינויים לקב"ה הלקוחים מהברכות הנאמרות לאחר קריאת המגילה: בָּרוּךְ אַתָּה... הָרָב אֶת רִיבֵנוּ וְהַדָּן אֶת דִּינֵנוּ וְהַנּוֹקֵם אֶת נִקְמָתֵנוּ. • מוֹרֵי תְּעוּדוֹת - פוסקי ההלכה. • בָּהֶם - בימי הפורים. • רֻבֵּי סְעֻדֹות - ההלכה שנתקנה בדבר מצוות סעודת הפורים ביום חג הפורים. • חֲמוּדוֹת- משובח. • מִיַּיִן רִקְחֵנוּ - יין שנתנו בו מרקחת בשמים על מנת לשבחו. ע"פ שיר השירים ח, ב: אַשְׁקְךָ מִיַּיִן הָרֶקַח מֵעֲסִיס רִמֹּנִי. • וּלְדַלִּים רַבִּים נַרְבֶּה מַתָּנוֹת - מצוות מתנות לאביונים הנהוגה בפורים, ככתוב במגלת אסתר ט, כב: וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים. • גַּם לְאִישׁ רֵעַ, נִשְׁלְחָה מָנוֹת - מצוות משלוח מנות, ככתוב במגלת אסתר ט, כב: וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים. • לִקְרֹא זִכְרוֹנוֹת עִנְיַן עֲמָלֵק - מצוות זכירת מעשה עמלק, הנהוגה בשבת שלפני פורים (שבת "זכור"), אז קוראים בתורה את הציווי לזכור את מעשה עמלק ולהילחם בו: זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם... תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח: (דברים כה, יז-יט). • רֹאשׁ צָרֵינוּ - עמלק מסמל את כוחות הרע בעולם ונחשב לראש אויביו של עם ישראל. כאשר יצא עם ישראל ממצרים, לא חשש מהם עמלק כשאר האומות אלא התגרה בהם מלחמה. • חֹן - מלשון חנינה. • עֵדָה נְדוּדָה - עם ישראל הנודד וגולה מארצו. • וְתִרְדֹּף בְּאַף - תלחם. • כָּל צַר בָּהּ רָדָה - כל אויב שמצר לעם ישראל. • יִשְׁתַּבַּח שִׁמְךָ לָעַד מַלְכֵּנוּ - מתוך ברכת יוצר המאורות, לפני קריאת שמע: יִשְׁתַּבַּח שִׁמְךָ לָעַד מַלְכֵּנוּ יוֹצֵר מְשָׁרְתִים...

أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟