audio items
snunit
العودة إلى نتائج البحث

אם חכם לבך

لتكبير النص لتصغير النص
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - לבנון מרקו טליו
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים יגאל בן חיים
  • 3.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב כלימו דוס
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
playerSongImg
عنوان אם חכם לבך
دورة الحياة בר מצווה;חתונה
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
تفسير التهاليل الدينية اليهودية
  • • אִם חָכָם לִבְּךָ בְּנִי יִשְׂמַח לִבִּי אָז גַּם אָנִי - האב שמח בחוכמתו של הבן. שיבוץ ממשלי כג, טו: בְּנִי אִם חָכַם לִבֶּךָ יִשְׂמַח לִבִּי גַם אָנִי. הצירוף של חכמה ולב מופיע מספר פעמים במקרא. החכמה מסמלת את היכולת השכלית והלב מאפשר את ההבנה הפנימית של הדבר. • קַח אֲמָרַי אִתְּךָ בְּנִי - הקשב לדברי, לעצתי. על פי משלי ב, א: בְּנִי אִם תִּקַּח אֲמָרָי וּמִצְוֹתַי תִּצְפֹּן אִתָּךְ. • שְׁמֹר - שמור את דברי, את תורתי, את התורה. • וֶאֱמֹר הִנֵּנִי - הביטוי הנני חוזר על עצמו במקרא, ומבטא את המוכנות להידרש לקריאת האל בשמחה אף לפני שיודע מה רצונו. הראשון שהשתמש במטבע לשון זו הוא אברהם בעקדת יצחק (בראשית כב, א): וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיּאמֶר הִנֵּנִי. אחריו יצחק, יעקב בחלומו, יוסף, משה בסנה ושמואל בהתגלות ה' אליו בבית עלי. • בִּרְכוֹת אָבִיךָ גָּבְרוּ - על פי ברכת יעקב שבירך את יוסף בכך שברכותיו לו יגברו על ברכת אברהם ויצחק בבראשית מט, כו: בִּרְכֹת אָבִיךָ גָּבְרוּ עַל בִּרְכֹת הוֹרַי עַד תַּאֲוַת גִּבְעֹת עוֹלָם תִּהְיֶיןָ לְרֹאשׁ יוֹסֵף וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו. • בִּרְכַּת אַבְרָהָם וְיִצְחָק - המחבר מברך את הזוג בברכת יעקב לאפרים ומנשה (בראשית מח, טז): הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. • יִקָּרֵא זֶרַע בְּיִצְחָק - על פי בראשית כא, יד: כּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע. יתכן שהמשורר כתב את הפיוט לחתן בשם יצחק. • רְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ - מברכו שיזכה בבני בנים. על פי תהלים קכח, ו: וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל. • יִהְיוּ סְבִיב שֻׁלְחָנֶךָ - ברכה שבניו יהיו סמוכים לאב, ילכו בדרכיו. על פי תהלים קכח, ג: אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ- הדימוי לשתילי זיתים נשען על כך שעצי זית נובטים בסמוך לעץ האב - כך השתילים, הצאצאים, מקיפים את האב. • יִשְׁלַח מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ - מלאך ישמור עליך בדרכיך בעולם. במקרא מופיע מספר פעמים השימוש בביטוי זה כמסמל שמירה פרטית משמים. לדוגמא בשמות כג, כ: הִנֵּה אָנֹכִי שׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי. • נִצָּב עַל יַד יְמִינֶךָ - מסיע לך בכל. • הַחָכְמָה וְגַם הַמַּדָּע נְתוּנִים לְךָ כְּדַרְדַּע - דרדע מוזכר במקרא כאיש חכם, על פי הנאמר על שלמה במלכים א ה, יא: וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל וַיְהִי שְׁמוֹ בְכָל הַגּוֹיִם סָבִיב. • אֶת אֱלֹהֵי אָבִיךָ דַּע כִּבְנָיָהוּ בֶן יְהוֹיָדָע - על בניהו בן יהוידע, מגיבוריו של דוד, נאמר במדרש תנחומא (וזאת הברכה, ז): אלו הצדיקים שאפילו במיתתן קרויין חיים, שנאמר, ובניהו בן יהוידע בן איש חי. • מִמֶּנִּי פֶּרְיְךָ נִמְצָא - על פי הושע יד, ט: אֲנִי כִּבְרוֹשׁ רַעֲנָן מִמֶּנִּי פֶּרְיְךָ נִמְצָא. כאן הדובר עשוי להיות האל, המזכיר לאדם, לישראל, את מקורו. • כִּי מוֹצְאִי חַיִּים מָצָא - המוצא את האל, את תורתו, מוצא את מקור החיים, על פי משלי ח, לה: כִּי מֹצְאִי מָצָא חַיִּים וַיָּפֶק רָצוֹן מֵה'. • כְּפוֹרַחַת עָלְתָה נִצָּהּ - אז תפרח ותנץ. על פי תאור חלומו של שר המשקים בבראשית מ, י: וּבַגֶּפֶן שְׁלשָׁה שָׂרִיגִם וְהִוא כְפֹרַחַת עָלְתָה נִצָּהּ הִבְשִׁילוּ אַשְׁכְּלֹתֶיהָ עֲנָבִים. • מִמֶּנִּי פֶּרְיְךָ נִמְצָא כִּי מוֹצְאִי חַיִּים מָצָא כְּפוֹרַחַת עָלְתָה נִצָּהּ - ברכה לזוג שיתקיימו בהם הפסוקים הנ"ל, שיתקרבו לאל, למקור החיים ובכך יפרחו וינצו נצנים. • רַב תְּבוּנָה גְּדוֹל עֵצָה - תיאורים לאל, על פי ירמיהו לב, יט: גְּדֹל הָעֵצָה וְרַב הָעֲלִילִיָּה אֲשֶׁר עֵינֶיךָ פְקֻחוֹת עַל כָּל דַּרְכֵי בְּנֵי אָדָם לָתֵת לְאִישׁ כִּדְרָכָיו וְכִפְרִי מַעֲלָלָיו. • פְּרוּ וּרְבוּ לָעַד סֶלָה - ברכת פריה ורביה לחתן ולכלה. • וְלִי תִּהְיוּ עַם סְגֻלָּה - ברכה לזוג שילכו בדרכי האל, הלשון על פי שמות יט, ה: וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ.

أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟