audio items
snunit
العودة إلى نتائج البحث

מאור עיני

لتكبير النص لتصغير النص
playerSongImg
عنوان מאור עיני
دورة العام מוצאי שבת
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
تفسير التهاليل الدينية اليهودية

  • • מְאוֹר עֵינִי – מקור שמחתי. פייטנים קדמונים השתמשו בביטוי שמקורו במשלי (טו, ל) מְאוֹר עֵינַיִם יְשַׂמַּח לֵב שְׁמוּעָה טוֹבָה תְּדַשֶּׁן עָצֶם, ככינוי לה'. כאן הסב המשורר את הביטוי למבשר הגאולה.
    • חִישׁ – מהר.
    • וּשְׁלַח לָנוּ אֶת אֵלִיָּה – אליה(ו) הנביא יבשר את בוא המשיח, לפי מלאכי ג, כג הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. לפי מדרש משלי יט, אליהו הוא אחד משמותיו של המשיח עצמו, דעה זו משתלבת כאן יותר.
    • יְקַבֵּץ אֶת כָּל שִׁבְטֵי יָהּ לְעִיר צִיּוֹן – המשיח יאסוף וישיב את הגולים לירושלים, כפי שעולה מישעיהו מב ונב.
    • כָּל שִׁבְטֵי יָהּ לְעִיר צִיּוֹן הַבְּנוּיָה – לפי תהלים קכב, ג-ד: יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו. שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם ה'.
    • שִׂבַּרְתִּי – ייחלתי, קיוויתי.
    • יְמֵי חֶלְדִּי – ימי עולמי, ימי חיי. חלד במקרא הוא שם פיוטי לעולם הזה ולחיי האדם בו.
    • צוּר – סלע, כינוי לה', המדגיש את עוצמתו.
    • תֶּאֱסֹף נְדוּדִי – תאסוף אותי מנדודי.
    • שִׁוִּיתִי שִׁמְךָ לְנֶגְדִּי – זכרתי אותך כאילו אתה מולי תמיד, לפי תהלים טז, ח שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט.
    • לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יָהּ – על דרך שאמר יעקב (בראשית מט, יח): לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה'.
    • הוֹחַלְתִּי לְךָ ה'– ייחלתי וקיויתי לך, לפי תהלים (לח, טז): כִּי לְךָ ה' הוֹחָלְתִּי אַתָּה תַעֲנֶה ה' אֱלֹהָי.
    • כִּי בְּךָ... כָּל מַעְיָנַי – לפי דברי בני קורח בתהלים (פז, ז) וְשָׁרִים כְּחֹלְלִים כָּל מַעְיָנַי בָּךְ, המתפרש לפי רש"י כך שכל קרבי מסורים לך. המצודות פירשוהו שכל עיוני ומחשבותי עוסקים בך.
    • שְׁמַע אֶת קוֹל תַּחֲנוּנַי – לפי תהלים (כח, ב) שְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָ בְּנָשְׂאִי יָדַי אֶל דְּבִיר קָדְשֶׁךָ וראו גם תהלים קל, ב.
    • מִן הַמֵּצָר קָרָאתִי יָהּ – קראתי לה' מתוך מצוקה, כשאני בצרה. זהו שיבוץ מתהלים (קיח, ה) מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי יָּהּ עָנָנִי בַמֶּרְחָב יָהּ.
    • הַלֵּוִי יָשִׁיר וִירַנֵּן בְּבֵית אֵל... – בבוא הגאולה ישירו הלויים בבית המקדש. כיוון שכותב הפיוט הוא לוי, נלוית לכאן גם משאלתו האישית של הפיטן לשיר במקדש, ואולי גם לפייט במקדש מעט, הוא בית הכנסת.
    • בְּבֵית אֵל אֲשֶׁר יִתְכּוֹנֵן – בבית המקדש שייוסד, ייבנה.
    • דּוּכָנוֹ – המקום שעליו עמדו הלויים במקדש כשאמרו שירתם. ראו למשל ערכין ב, ו.
    • יְרַנֵּן – ישיר.
    • בְּבֵית – בבית המקדש.
    • בָּחַר לוֹ יָהּ – שיבוץ הוא מתהלים (קלה, ד): כִּי יַעֲקֹב בָּחַר לוֹ יָהּ יִשְׂרָאֵל לִסְגֻלָּתוֹ.
    • חָזָק – פנייה אל ה', כינוי השאוב מירמיהו נ, לד.
    • חוֹן וַחֲמֹל – רחם.
    • שֶׁשָּׁם עָלוּ כָּל שִׁבְטֵי יָהּ – שיבוץ הוא מן הפסוק שנזכר לעיל מתהלים קכב, ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם ה'.


أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟