• מַה נִּכְבָּד הַיּוֹם מִיָּמִים – שבת נכבד יותר מיתר הימים. מהדהדים כאן דבריה של מיכל על דוד (שמואל ב ו, כ): מַה נִּכְבַּד הַיּוֹם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר נִגְלָה הַיּוֹם לְעֵינֵי אַמְהוֹת עֲבָדָיו כְּהִגָּלוֹת נִגְלוֹת אַחַד הָרֵקִים. • הִנְחִילוֹ – נתן אותו במתנה. • יָהּ צוּר עוֹלָמִים – כינוי לה', לפי ישעיהו כו, ד: בִּטְחוּ בַה' עֲדֵי עַד כִּי בְּיָהּ ה' צוּר עוֹלָמִים. • לְעַם בָּחַר מִן הָעַמִּים – עם ישראל, בו בחר ה' לעמו, כפי שנאמר בדברים י, טו: רַק בַּאֲבֹתֶיךָ חָשַׁק ה' לְאַהֲבָה אוֹתָם וַיִּבְחַר בְּזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם בָּכֶם מִכָּל הָעַמִּים כַּיּוֹם הַזֶּה. • קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַה' – עם ישראל מקודש ומיוחד לה'. שיבוץ הוא מירמיהו (ב, ג): קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַה' רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה כָּל אֹכְלָיו יֶאְשָׁמוּ רָעָה תָּבֹא אֲלֵיהֶם... • רָצִיתָ בּוֹ וְקִדַּשְׁתּוֹ חֶמְדַּת הַיָּמִים קְרָאתוֹ – יום השבת. שיבוץ הוא מברכת קדושת היום הנאמרת בתפילת עמידה של שבת: ...וּבַשְּׁבִיעִי רָצִיתָ בּוֹ וְקִדַּשְׁתּוֹ חֶמְדַּת יָמִים אוֹתוֹ קָרָאתָ זֵכֶר לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית. • מִכָּל זְמַנִּים בֵּרַכְתּוֹ – ברכת אותו יותר מאשר את יתר הזמנים. • עַל כֵּן בֵּרַךְ ה' – אלו הן מלות הפסוק ממצוות השבת כפי שהיא מופיעה בעשרת הדיברות (שמות כ, יא), והנאמרות גם בקידוש של שבת בבוקר: כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ... עַל כֵּן בֵּרַךְ ה' אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ. • דְּרָכֶיךָ כַּבְּדֵהוּ מֵחֶפְצְךָ תִּשְׁמְרֵהוּ – כבד ושמור את השבת בהליכותיך ובהתנהגותך, לפי הפסוק מישעיהו (נח, יג), הנאמר גם בברכת הקידוש של יום השבת: אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ עֲשׂוֹת חֲפָצֶיךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ ה' מְכֻבָּד וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר. • כִּי קָדוֹשׁ הַיּוֹם לַה' – לפי דברי נחמיה (ח, י), שבמקורם לא נאמרו על יום השבת: לְכוּ אִכְלוּ מַשְׁמַנִּים וּשְׁתוּ מַמְתַּקִּים וְשִׁלְחוּ מָנוֹת לְאֵין נָכוֹן לוֹ כִּי קָדוֹשׁ הַיּוֹם לַאֲדֹנֵינוּ וְאַל תֵּעָצֵבוּ כִּי חֶדְוַת ה' הִיא מָעֻזְּכֶם. • וְתַעֲצוּמוֹ – וכוחו. קָדוֹשׁ הוּא וְנוֹרָא שְׁמוֹ – לפי האמור על ה' בתהלים קיא, ט: פְּדוּת שָׁלַח לְעַמּוֹ צִוָּה לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ קָדוֹשׁ וְנוֹרָא שְׁמוֹ. • בּוֹ שָׁבַת וְנָח ה' – כפי שנאמר בדיבר על השבת שנזכר לעיל (משמות כ, יא) כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי... • יָרֹנּוּ – ישירו. • הַלְלוּ עַבְדֵי ה' – שיבוץ הוא מתהלים קיג, א: הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי ה' הַלְלוּ אֶת שֵׁם ה'. • חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם – התחזקו, לפי תהלים כז, יד: קַוֵּה אֶל ה' חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל ה'. • חֶדְוַת אֵל חַי מָעֻזְּכֶם – כוחכם הוא בשמחה שאתם שמחים בה' ובעבודתו, כפי שנאמר על ידי נחמיה בפסוק שצוטט לעיל (נחמיה ח, י) לְכוּ אִכְלוּ מַשְׁמַנִּים וּשְׁתוּ מַמְתַּקִּים וְשִׁלְחוּ מָנוֹת לְאֵין נָכוֹן לוֹ כִּי קָדוֹשׁ הַיּוֹם לַאֲדֹנֵינוּ וְאַל תֵּעָצֵבוּ כִּי חֶדְוַת ה' הִיא מָעֻזְּכֶם. • כִּי תֶּחֱזַקְנָה יְדֵיכֶם – ביטוי חיזוק זה מופיע בפסוקים שונים במקרא, למשל בזכריה (ח, ט): ...תֶּחֱזַקְנָה יְדֵיכֶם הַשֹּׁמְעִים בַּיָּמִים הָאֵלֶּה אֵת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה מִפִּי הַנְּבִיאִים... • הָעוֹמְדִים בְּבֵית ה' – כנראה מכוון אל הבאים לבית הכנסת לשירת הבקשות, כפי שנרמז מהמשכו של שיבוץ זה הלקוח מן הפסוק בתהלים (קלד, א): שִׁיר הַמַּעֲלוֹת הִנֵּה בָּרְכוּ אֶת ה' כָּל עַבְדֵי ה' הָעֹמְדִים בְּבֵית ה' בַּלֵּילוֹת.
|