audio items
snunit
العودة إلى نتائج البحث

מי זאת עולה

لتكبير النص لتصغير النص
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו לוי סודרי
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו מימון כהן
  • 3.
    עכשווי - ישראל סביון
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
playerSongImg
عنوان מי זאת עולה
دورة العام לכל עת;שבועות;שמחת תורה / שמיני עצרת
دورة الحياة חתונה
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
تفسير التهاليل الدينية اليهودية

  • • מִי זֹאת עוֹלָה לְמַעְלָה – שבח הכלה, יש עניין לומר מעלותיה של הכלה בחופה. הלשון ע"פ שיר השירים ג, ו: מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר כְּתִימְרוֹת עָשָׁן מְקֻטֶּרֶת מֹר וּלְבוֹנָה מִכֹּל אַבְקַת רוֹכֵל.
    • כַּלָּה כְלוּלָה – הכלה שנמצאת מתחת לכילה, לחופה, וגם – הכלה שנמצאת בזמן הכלולות. גם מלשון יופי וקישוט – כלילת יופי, ע"פ איכה ב, טו: הֲזֹאת הָעִיר שֶׁיֹּאמְרוּ כְּלִילַת יֹפִי מָשׂוֹשׂ לְכָל הָאָרֶץ. הכלה כלולה בכל יופי שאפשר להיות.
    • דְּגוּלָה – מלשון דגל המתנוסס גבוה וניראה לעין מרחוק, על פי שיר השירים ה, י: דּוֹדִי צַח וְאָדוֹם דָּגוּל מֵרְבָבָה.
    • חֲמוּדָה – מלשון חמדה, אוצר, דבר יקר שרוצים בו, כמתואר על התורה (בבלי שבת פט ע"א): אמר לפניו (משה לקב"ה): רבונו של עולם, חמודה גנוזה (התורה) יש לך שאתה משתעשע בה בכל יום. הלשון חֲמוּדָה ע"פ בראשית כז, טו: וַתִּקַּח רִבְקָה אֶת בִּגְדֵי עֵשָׂו בְּנָהּ הַגָּדֹל הַחֲמֻדֹת.
    • חֲסוּדָה – מלאת חן שמשוך עליה חוט של חסד, ע"פ בבלי כתובות טז ע"ב: תנו רבנן: כיצד מרקדין לפני הכלה? בית שמאי אומרים: כלה כמות שהיא, ובית הלל אומרים: כלה נאה וחסודה.
    • כְּבוּדָה – חשובה ויקרה. ע"פ תהלים מה, יד: כָּל כְּבוּדָּה בַת מֶלֶךְ פְּנִימָה.
    • חָתָן יְכַהֵן פְּאֵר – החתן ילבש בגדי פאר ככהן הגדול, ע"פ ישעיהו סא, י : כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר וְכַכַּלָּה תַּעְדֶּה כֵלֶיהָ.
    • פָּנָיו אֵלֶיהָ יָאִיר – ע"פ ברכת הכהנים, במדבר ו, כה: יָאֵר יְיָ פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. אם החתן מאיר פניו לכלה, אזי:
    • שֵׁם יָ–הּ בֵּינֵיהֶם חוֹנֶה – ע"פ בבלי סוטה יז ע"א: "דריש (דרש) ר' עקיבא: איש ואשה, זכו – שכינה ביניהן, לא זכו – אש אוכלתן". ורמז לכך במילים איש ואשה. אותיות אל"ף ושי"ן – אש – זהות בשתיהן, באיש נוספת האות יו"ד ובאשה האות ה"א. זכו– מצטרפות היו"ד והה"א שבשמותם ויוצרות יה – שם ה'; לא זכו – נשארו עם אותיות אש.
    • וְכֹשֶׁר – טוב וראוי – ברכה לזוג. ע"פ תהלים סח, ז: מוֹצִיא אֲסִירִים בַּכּוֹשָׁרוֹת.
    • כָּל רוֹאֵיהֶם יַכִּירוּם – כל מי שיראה את הזוג, יכיר שהם ראויים לשבח וברכה, ע"פ ישעיהו סא, ט: כָּל רֹאֵיהֶם יַכִּירוּם כִּי הֵם זֶרַע בֵּרַךְ יְיָ.
    • צִדְקָם יְתַנֶּה – יגידו זכויותיהם ושבחם, ע"פ שופטים ה, יא: שָׁם יְתַנּוּ צִדְקוֹת יְיָ.
    • מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב – ע"פ משלי יח,כב: מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב וַיָּפֶק רָצוֹן מֵיְיָ. מציאת בת הזוג היא הטוב מול בדידותו של אדם לפני בריאת האשה, כמתואר בבראשית ב, יח: לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ.
    • חֲטֹב יַחֲטֹב כְּמוֹ גַן רָטֹב – החתן בוחר לו את כלתו כמו שקוטפים, חוטבים, פרח רענן מהגן. ע"פ תהלים קמד, יב: בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת, תַּבְנִית הֵיכָל.
    • לְעָזְרוֹ – הביטויים הבאים לקוחים מתיאור בריאת האשה בבראשית פרק ב שם מכונה האשה עזר. ומפרש המדרש בבראשית רבה, יז: "אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ – אם זכה עזר, ואם לאו כנגדו". דימויי הבריאה וגן עדן נוכחים גם בטקס הקידושין. בברכה השישית משבע ברכות הנישואין, מבקשים מהקב"ה לשמח את הזוג כשם ששימח את אדם וחווה בגן עדן: שמח תשמח רעים האהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם.
    • וּלְשָׁמְרוֹ וּלְנָצְרוֹ – ע"פ בראשית פרק ב, טו: וַיִּקַּח יְיָ... אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ. והכוונה כאן שהכלה והחתן ישמרו וינצרו את גן העדן הפרטי שלהם.
    • נִגְזְרָה מִצַּלְעוֹתָיו אַחַת מִטַּבְּעוֹתָיו – ע"פ תיאור בריאת האשה בבראשית ב, כא–כב: וַיַּפֵּל יְיָ... תַּרְדֵּמָה עַל הָאָדָם וַיִּישָׁן וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר תַּחְתֶּנָּה. וַיִּבֶן יְיָ... אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם לְאִשָּׁה וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם.
    • בָּרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן קוֹנֶה – כל זוג הוא קנין של הקב"ה, ואחרי תיאור בריאת האדם והאשה המשורר משבח את הקב"ה. הלשון ע"פ ברכתו של מלכי צדק מלך שלם לאברהם בבראשית יד, יט: וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ.
    • אַרְבָּעִים יוֹם מִלִּפְנֵי – קביעת בן הזוג מתרחשת בצורה פלאית עוד טרם היות העובר. ע"פ בבלי סוטה ב, ע"א: ארבעים יום קודם יצירת הולד, בת קול יוצאת ואומרת: בת פלוני לפלוני.
    • הַמּוֹרֶה כַּיּוֹרֶה – בת הקול מורה על הזיווג ומדייקת כחץ הנורה לעבר מטרה.
    • נָאַם יָחִיד וְאֵין שֵׁנִי – הקב"ה הוא היחיד המסוגל לזווג זיווגים. ע"פ המדרש בבראשית רבה סח, ד: שאלה מטרונה אחת את ר' יוסי בר חלפתא, מה הקב"ה עושה מאז בריאת העולם? השיב לה, הקב"ה יושב ומזווג זיווגים. אמרה לו, אף אני יכולה לעשות כן ונטלה אלף עבדים ואלף שפחות וזיווגה את כולם בלילה אחד. למחרת חזרו כל הזוגות ולכל אחד מבני הזוג טענה על בן זוגו. קראה המטרוניתא לר' יוסי ואמרה לו אלוהיכם אמת ותורתכם נאה ומשובחת.
    • כִּי מִמֶּנוּ מַעֲנֶה – כי הקב"ה משמחם, ע"פ קהלת ה, יט: כִּי הָאֱלֹהִים מַעֲנֶה בְּשִׂמְחַת לִבּוֹ.


أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟