audio items
snunit
العودة إلى نتائج البحث

ימלוך ה' לעולם

لتكبير النص لتصغير النص
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    מרכז אסיה וקווקאז - הודו חיים קלינגל
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב שלמה דאודי
  • 3.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו גבריאל דדון
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
playerSongImg
חזן: חיים קלינגל
חיפה, 2022.

חיים קלינגל, יליד 1961 בישראל, משמש בשלושים האחרונות כשליח הציבור בבית הכנסת ליוצאי קוצ'ין ביישוב רכסים שבצפון. את נוסח התפילה והלחנים למד מאביו יוסף חי קלינגל ז"ל ומהחזן אברהם חי עזרא ז"ל, שעלו לארץ מהעיירה ארנקולם שבקוצ'ין והתגוררו ברכסים.
בהקלטותיו של קלינגל, המשקפות את הלחנים בארנקולם, ניתן לשמוע את העברית המוקפדת והמתונה, את ההתייחסות בביצוע לכל געיא, תנועת ניקוד ודגש שבפרקי התהלים המבוצעים.


הוקלט במסגרת פרויקט תיעוד בתמיכת האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך.
© כל הזכויות שמורות.
عنوان ימלוך ה' לעולם / הודו - קוצ'ין / חיים קלינגל
تقليد מרכז אסיה וקווקאז - הודו
لحن تراثي ימלוך ה' לעולם / הודו - קוצ'ין
السلم الموسيقي נובה: אדיל
دورة العام שבת
موعد الصلاة שחרית
ملحن ללא מלחין ידוע
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
عن
  • הפסוק "ימלוך" חותם את פרק תהלים קמו, העוסק באהבתו של הקב"ה לבריותיו. רש"י מפרש אותו בהקשרו: "יקיים את מלכותו בשמירת בניו". משמעותו של הפסוק הוא קריאה למלכותו של ה' לעולם ולדור ודור. הנמענת של פסוק היא "ציון", ירושלים, שלא הוזכרה ישירות בפרק, ושהקב"ה מוגדר כאלוהיה.

    פרק זה מופיע בפסוקי דזמרה, כלומר הפסוק הוא חלק קבוע מן התפילה השגורה. הפסוק, הנחשב לאחד מן הפסוקים העוסקים במלכות הקב"ה, מופיע גם בחיתומה של הקדושה - זו שבחזרת הש"ץ וזו המכונה קדושה דסדרא. מקום שלישי שבו הוא מופיע הוא במסורות הספרדיות והתימניות, אשר בהן נהוג לומר אותו בקול לפני השבת ספר התורה להיכל, בתפילת מוסף לשבת וחג. הפסוק נאמר פעמיים מפי האומר, ולאחר מכן הקהל חוזר על הדברים במענה. בימים מיוחדים כמו חגים נהוג להוסיף ל"ימלוך" את המשפט "ה' מֶלֶךְ ה' מָלַךְ ה' ימלוך לעולם ועד", ובמסורת התוניסאית את המשפט "מי הוא זה מלך לפני מלוך מלך? ה' צבאות הוא מלך." מתוך משפטים אלו, "ימלוך" הוא הפסוק המקורי היחיד.

    מקורה של התפילה - לא מצאתי בסדר רסג, לא באבודרהם, לא בשו"ע, לא ברב מלמד, לא באינטרנט.

    כיום משמשת אמירת הפסוק כאירוע חגיגי במיוחד, שבו מתאפשרת גם השתתפותם של ילדים. יש בתי כנסת, שבהם נהוגה מכירת פונקציות שונות בתפילה, וגם אמירת תפילת ימלוך נמכרת לאחד הילדים שיאמר אותה לכל בית הכנסת. יש בית כנסת שנהוג בהם שכל הילדים יחד מתאפסים בבימה וקוראים בקול, כאשר הציבור חוזר אחריהם. בכמה בתי כנסת מניחים הילדים יד על ספר התורה בזמן האמירה. נהוג בבתי כנסת רבים כי הילדים מקבלים דברי מתיקה לאחר האמירה. קיימות עדויות גם על בתי כנסת אשכנזים שאימצו את המנהג, בשל היותו עידוד ואמצעי לשיתוף ילדים בתפילה. מעמד זה הוא מעין קבלת עול מלכות שמיים ציבורית רגע לפני השבת ספר התורה למקומו.

    לפי חוקר התפילה יצחק משה אלבוגן (1874-1943), האזכור הקדום ביותר לאמירת פסוקים בשעת הכנסת ספר התורה לארון הקודש\היכל הוא בסידור רב עמרם גאון. הפסוקים שמזכיר עמרם גאון שנאמרו באירוע זה הם מתהלים קמח יג-יד ("יְהַלְלוּ אֶת שֵׁם יְהוָה... וַיָּרֶם קֶרֶן לְעַמּוֹ..."). קרוב לשנת 1100 בספרד החלו לקרוא בספרד את פרק כט מתהלים, "מִזְמוֹר לְדָוִד הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים", בשעת הכנסת ספרי התורה להיכל בשבתות. הפסוק "ימלוך" הוא ככל הנראה פסוק פותח המרחיב את הפרק "מזמור לדוד" שבא אחריו.

    כיום הולך ונפוץ הלחן הירושלמי של התפילה. עם השנים נוספה בו חזרה על המילה "הללויה", פעמיים או שלוש לאחר הפעם השנייה. אולם קיימים לחנים מגוונים, שתוכלו להאזין להן בהקלטות שונות של תפילת מוסף לשבת.

    הביצוע של החזן חיים קלינגל ממסורת קוצ'ין, משקף מקרה נוסף שבו נאמר הפסוק: בערבי חגים לאחר אמירת מזמורי התהלים הייעודיים. מאפיין ייחודי במסורת זו הוא גם בקריאה המקובלת של מלוך בשבתות. במסורת זו נהגו כי שליח הציבור כופל את הפסוק בפעם השנייה, מבלי שהקהל עונה. הלחן בשני זמנים אלו שונה.



أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟