• לְמִי אֶבְכֶּה וְכַף אַכֶּה – על מי אקונן ולמי אספוד. • וּבִבְכִי אֲמָרֵר – אבכה בכי מר, כפי דברי ישעיהו (כב, ד): עַל כֵּן אָמַרְתִּי שְׁעוּ מִנִּי אֲמָרֵר בַּבֶּכִי אַל תָּאִיצוּ לְנַחֲמֵנִי עַל שֹׁד בַּת עַמִּי. • וַהֲמוֹן מֵעַי אֲשַׁנֵּן – והמיית מעי אחדד, אחזור ואומר ואעורר את רחמי. מעיים במקרא הם גם סמל לרחמים, כמו למשל בירמיהו (לא, יט) הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם אִם יֶלֶד שַׁעֲשֻׁעִים כִּי מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד עַל כֵּן הָמוּ מֵעַי לוֹ רַחֵם אֲרַחֲמֶנּוּ נְאֻם ה' ובישעיהו (סג, טו): הַבֵּט מִשָּׁמַיִם וּרְאֵה מִזְּבֻל קָדְשְׁךָ וְתִפְאַרְתֶּךָ אַיֵּה קִנְאָתְךָ וּגְבוּרֹתֶךָ הֲמוֹן מֵעֶיךָ וְרַחֲמֶיךָ אֵלַי הִתְאַפָּקוּ. • הֲלְמִקְדָּשׁ – האם אבכה על המקדש? • אֲשֶׁר עוֹרְבִים וְקִפּוֹד שָׁם יְקַנֵּן – שבמקומם יקימו שם קנם צפורים ובעלי חיים החיים בחרבות, לפי ישעיהו לד, יא: וִירֵשׁוּהָ קָאַת וְקִפּוֹד וְיַנְשׁוֹף וְעֹרֵב יִשְׁכְּנוּ בָהּ וְנָטָה עָלֶיהָ קַו תֹהוּ וְאַבְנֵי בֹהוּ. • וְעַל דּוּכָן – במה מוגבהת שעליה עמדו הלוויים בעת ששרו במקדש. • וְרַנֵּן – ושירה. • אֱהִי מַשְׁמִים – אשתומם, אתפלא, ויש כאן שימוש מתוחכם במצלול המהדהד - שממה, שמה. • אוּרִים וְתֻמִּים – אלו האבנים המאירות שהיו נתונות בחושן שעל חזה הכהן הגדול, ושעל פי התנוצצותן ידעו ישראל את אשר יעשו. • כֹּהֲנֵי מִשְׁמָר – המשמרות של הכהנים שעסקו בעבודת בית המקדש. • יְכוֹנֵן – יעמדו על מכונם. • וְעַל הֶרֶג חֲכָמִים – מותם של תלמידי חכמים. • וּבָא קוֹסֵם קְסָמִים גַּם מְעוֹנֵן – בבית ה', בית המקדש, מצויים גויים, עובדי עבודה זרה, המאמינים בקסמים ובידעונים. • וְאֵיכָה חָשְׁכָה אוֹר הַהֲלָכָה – כיוון שנהרגו החכמים, ההלכה כבר אינה ידועה ומובנת. • וְהַתַּלְמוּד כְּמוֹ גַּלְמוּד מִי יְבוֹנֵן – ומי יבין את התלמוד, השרוי בבדידותו, כאשר לומדיו כבר אינם בחיים. • וְסוֹד תּוֹרָה הֲיֵשׁ מוֹצִיא לְאוֹרָה – האם חי עדיין, לאחר השבר, מי שיוכל לגלות את סודות התורה? • וּמִי הוּא זֶה עֲלֵי הַדּוֹר יְגוֹנֵן – והאם יש צדיקים שיכולו להגן על הדור בזכויותיהם? • חֲלָלִים נָפְלוּ עוֹלְלִים וְיוֹנְקִים – נהרגו תינוקות. • וְאֵין מֵקִים – אין מי שיקים את התינוקות המתים. • חוֹמֵל וְחוֹנֵן – מרחם ועוזר. • לְזֹאת – לכן. • בְּרָב חֶבֶל – בכאב רב. • וְאוֹנֵן – מי שמתו מוטל לפניו. • וְאָח אֶקְרָא לְקִפּוֹד – כמוני כקיפוד, החי בחורבות. • וּמִדְּמָעַי עֲפַר צִיּוֹן אֲחוֹנֵן – דמעותי, שתזלוגנה אל העפר יבטאו את רצוני ואהבתי לציון, לפי תהלים קב, יד-טו: אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן כִּי עֵת לְחֶנְנָהּ כִּי בָא מוֹעֵד. כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ. • וְאֶחְדַּל מִשְּׁמֹעַ קוֹל מְרַנֵּן – ואפסיק לשמוע קול שירה, כדרכם של אבלים. • וְאֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד אֲקוֹנֵן – ואומר את מגילת איכה, מגילת הקינות, הפותחת במלים 'איכה ישבה בדד העיר רבתי עם'.
|