العودة إلى نتائج البحث

פרוש מחזור מנהג אשכנז לכל השנה

لتكبير النص لتصغير النص
  • مخطوطة
This manuscript belongs to the Biblioteca Palatina of Parma, Ministero per I Beni e le Attività Culturali, Italy
العنوان פרוש מחזור מנהג אשכנז לכל השנה.
عنوان بديل אדברה תחנונים כרש ואבכה (פרשנות)
אוחילה לאל אחלה פניו (פרשנות)
אוני פטרי רחמתים (פרשנות)
אור יום הנף (פרשנות)
אותך אדרוש ואליך אתודע (פרשנות)
אזהרת ראשית לעמך נתת (פרשנות)
אלה אזכרה ונפשי עלי אשפכה (פרשנות)
אלהים בצעדך הכות פתרוס (פרשנות)
אלהינו ואלהי אבותינו היה עם פיפיות שלוחי (פרשנות)
אמיץ כח כביר ורב אונים (פרשנות)
אמנם אשמינו עצמו מספר (פרשנות)
אשוחח נפלאותיך צור עולמים (פרשנות)
אתי מלבנון כלה (פרשנות)
האדרת והאמונה לחי עולמים (פרשנות)
ומפני חטאינו גלינו מארצינו (פרשנות)
יעלה תחנונינו מערב (פרשנות)
כל נדרי (פרשנות)
מי אדיר אפסך (פרשנות)
מעשה בבנו של שמעון בן יצחק שנעשה לאפיפיור (פרשנות)
مساهم משה (לא מזוהה) ((מעתיק))
אליעזר בן נתן ((ממנו))
אלעזר בן יהודה, מגרמייזא, 1176 בערך-1238 ((ממנו))
מצליח בן נחמיה הכהן (בעלים קודמים)
יעקב בן יהודה הלוי ((מוזכר))
מאיר בן ברוך, מרוטנבורג, 1215-1293 ((מוזכר))
קלונימוס בן שבתי, מרומה ((מוזכר))
שמואל בן יצחק הלוי ((מוזכר))
Gentil, Amselmo (former owner)
שטרן, שלמה זלמן בן גוטליב, 1807-1883 (בעלים קודמים)
The Palatina Library Italy
(current owner)
lds06 The Palatina Library, Parma, Italy
lds14 אשכנזית
تاريخ الإصدار קמ"ו (1386)
ملاحظات "ואני הכות' שמעתי ששאל תועה רוח, הוא ההגמון מדרום, לאבא מרי עצ"י ... הלך חשיכים ואין נוגה, כי על גבירתו, אם הנצלב, היה מהפך הנבואה, והשיב לו ... מיד נשתתק הקטיגור" ([46]ב),
"כתב מהר' רחביה זצ"ל בשם מה"ר שמרי' זצ"ל" ([139]א), "וכך פתר ר' שמואל בר יצחק הלוי זצ"ל" ([143]ב), "אבל רבינו יעקב הגיה בספרו ... ושמעתי מפי הרב ר' יעקב בר יהודה הלוי שאמ' בקהל במעמד בפני מר' רבי מאיר בה"ר ברוך" ([144]א),
"פירוש זה פירש רבי יוסף בר שמעו[ן] איש חמודות בטוהר ובכשרון לפני רבי' קלונימוס מן רומי" ([189]א).
"רבי יוסף טוב עלם הגיה במחזורו שאין לומר ואנו" אלא "ואנחנו כורעים" ([125]א), "מעשה בר' שמעון הגדול" [=הסיפור על בנו שנעשה אפיפיור וחזר בתשובה] ([1311]ב), "וכך מקובלני מפי רבי מאיר בר יצחק זצ"ל וכן שמעתי שהיה קורא" ([138]ב),
אמנם הפרוש על הקדושתא היניית קצר, ואין בו פרוש על פיוט האזהרות לפסח המשולב בו, שתחילתו "אדיר דר מתוחים" מאת מנחם.
במקומות שבהם נבדלים מנהג אשכנז המזרחי והמערבי זה מזה, לא נהג עורך הפרוש בעקביות, לסדר העבודה הביא, כאמור, פרוש לשני סדרי העבודה מאת משולם בר קלונימוס, לזה הנאמר במנהג אשכנז המזרחי ("אמיץ כח") ולזה הנאמר במנהג המערבי ("אשוחח נפלאותיך").
בפרוש היוצר לשבת הגדול יש פרוש רק ליוצר "אתי מלבנון כלה" מאת בנימין בר זרח (שנכתב בין הפרושים לשתי הקדושתאות לשבת זו ([35]א) הנאמר במנהג אשכנז המערבי.
בראש הפיוט הנוסף למעריב ללילה השני שתחילתו "אור יום הנף" מצויין: "עומר דר' מאיר שליח ציבור" ([61]ב).
גם לפרוש הקדושתא לשבת הגדול הביא פרוש על הקדושתא "אוני פטרי רחמנים" מאת יניי הנאמרת במנהג המערבי ופרוש על הקדושתא "אלהים בצעדך הכות פתרוס" מאת ריט"ע ([35]א) הנאמרת במנהג המזרחי
הפרוש על יוצרות קדושתאות ושבעתות משבת שקלים עד שבת חנוכה.
הפרוש על שתי סליחות אלו נכתב אחרי הפרוש לפיוטי היוצר של יו"כ ([145]א). מלבד הפרוש על סליחות אלו יש בכה"י פרוש לעוד שתי סליחות שתיהן מסוג "חטאנו", אחת לשחרית של יו"כ שתחילתה "אדברה תחנונים כרש ואבכה" מאת קלונימוס בן יהודה ([161]א)
והשניה למוסף של יו"כ שתחילתה "אלה אזכרה ונפשי עלי אשפכה" מאת יהודה ([170]א).
ופרוש על הרהיטים שאחרי הקדושה וביניהם פרוש על הרהיטים הפותחים "מי אדיר אפסיך" המיוחסים לקלונימוס הזקן ([155]ב).
לב' דר"ה - פרוש על התקיעתא ליום זה ולפניו פרוש על הרשות הפותחת "אלהינו ואלהי אבותינו היה עם פיפיות שלוחי עמך" ([135]ב). פרוש על רשות זו מצוי גם בפרוש תפלת מוסף של יו"כ ([167]א) אך שם הפרוש שונה.
לליל כפור פרוש גם על תפלת "כל נדרי" מאת הראב"ן ([143]ב), על הפיוט "יעלה תחנונינו מערב" ([144]א), על הסליחה "אמנם אשמינו עצמו מספר" מאת יוסי בן יוסי, ועל הסליחה "אותך אדרוש ואליך אתודע" מאת שמעון בן יצחק
למוסף של יו"כ - נכתב פרוש גם לשני סדרי העבודה מאת משולם בן קלונימוס: "אשוחח נפלאותיך" ([167]ב) ו"אמיץ כח" ([170]א). בסוף פרוש תפלות יו"כ ([174]א) תוספת פרוש לטורים מסדר העבודה "אמיץ כח" שפורשו כבר (ראה דף [171]ב).
לסוכות אחרי פרוש שתי הקדושתאות לימים הראשונים כתוב "אחל ההושענות" אך נכתב רק פרוש לפתיחה של ההושענות ([181]א).
לעומת זאת הסליחות מסוג "חטאנו" שנכתב עליהן פרוש, כאמור לעיל, מצויות רק במנהג המזרחי, אך את המנהג שלפיו מתפללים במקום מגוריו של עורך הפרוש ניתן לדעת מן הכתוב בראש פרוש הקדושתא לשבת הגדול מאת ריט"ע הנ"ל הנאמרת במנהג המזרחי.
לשבועות - פרוש גם על האזהרות שתחילתן "אזהרת ראשית לעמך נתת". לא' דר"ה - פרוש גם על הקטע מתפילת הקבע הפותח "ומפני חטאינו גאולנו[!] מארצנו". ועל התקיעתא הנאמרת ביום זה. לפני פרוש התקיעתא פרוש על הרשות הפותחת "אוחילה לאל אחלה פניו" (125]ב).
לשחרית של יו"כ - פרוש גם על רהיטים. ביניהם "פי' מן האדרת והאמונה" ([148]ב) בסופו "ע"כ מה שקיבלתי ממורי הרב ר' אליעזר מוורמשא" ([152]א),
משולבים בפרוש ידיעות על הפייטנים על המפרשים ועל העורך, ראויים לציון: "ואני הכותב שמעתי מפי מורי אבי יע"ץ" ([18]א), "ואני הכותב שמעתי מהר' שמעיה שפירש" ([19]א), "ולי הכותב נראה טעות גמור ... והנכון כי המפרש לי נעלם ממנו הפתרון" ([40]א),
נוסף על האמור לעיל יש פרוש על פיוטים ותפלות כדלהלן: לפסח - פרוש גם על המעריבים של שני הלילות הראשונים. הפרוש גם עם הפיוטים הנוספים שבסופי המעריבים.
על פיוטים הנאמרים בשבתות שיש להן ציון מועט בלבד, כגון ציון שבתות הפסקה, שבתות שלפני ואחרי חגים אין פרוש וכן אין פרוש על קינות, וכמעט שאין פרוש על סליחות, וראה להלן.
שם מצויין "קרובה לשבת הגדול מזה המלכות" ומכאן שעורך הפרוש ישב בארץ שבה התפללו כמנהג אשכנז המזרחי.
נושא נוסף: תפלה פרשנות
נושא נוסף: ספרות יפה
נושא נוסף: פולמוס
נושא נוסף: אפיפיור
נושא נוסף: ציורים
נושא נוסף: תפלה. ספירת העמר
The Palatina Library Parma Italy Cod. Parm. 3507
The Palatina Library Parma Italy Perreau 27
Stern, Salomon Gottlieb 1
כאמור, כה"י נכתב בידי שני סופרים, הראשון העתיק מתחילת כה"י עד דף [30]ב עמודה שנייה, שורה 11 ומאחריה עד סוף כה"י העתיק המעתיק השני.
מראש כה"י עד דף [20]ב לא נכתבו מילות פתיחה (חוץ משתיים: האחת בראש כה"י והשנייה בדף [20]ב), אך המעתיק השאיר מקום עבורן.
מראש כה"י עד דף [37] השאירו המעתיקים בכתיבה משבצות ריקות וכתבו בהם דברים נוספים. מהותם של הדברים הנוספים הכתובים במשבצות מתבררת, כנראה, מן המצויין בסוף הדברים שבמשבצת שבדף [37]א (בחלק שכתב המעתיק השני), עם שומרי קונטרסים, ליד שומרי הקונטרסים שבדפים [130]-[178] ציורי בעלי חיים. גם בתחתית דף [128]א ציור, אך שם אין שומר קונטרס.
בדף [145]א: סימון על השם "משה" והוא המעתיק השני מבין שני המעתיקים שהעתיקו את כה"י והוא שכתב את הקולופון, וראה להלן.
בסוף כה"י: "סיימתי זה הספר לר' מצליח בר נחמיה הכהן בשנת חמשת אלפים ומאה וארבעים ושש לי[...] כח לחדש אדר" (הקולופון מטושטש והוא מובא כאן על-פי העתקתו במפעל הפליאוגרפיה העברית שנעזר בקריאתו במנורה אולטרא-סגולית).
ושם מצויין "סליק גילין" כלומר דברים שהיו בשוליים בעותק שממנו נעתק כה"י. בדף [37]ב דברים שהיו בשוליים לא בתוך משבצת אלא כהמשך לפנים, ובראשה מצויין "ובגילין של דף שני המסיים".
lds10 Digitized manuscripts
lds16 והשואה ביניהם (על כתבי-היד המצויינים שם אפשר להוסיף גם את כתבי-יד אוקספורד-בודלי 166, 170 (קטלוג נויבאואר 1160, 1205, ס' 16711, ס' 16665),
כה"י תואר ע"י י"ח לוין, תרביץ, כט (תש"ך), עמ' 162-175. ושם, בין השאר ציון כתבי-יד נוספים שבהם פרוש הקרוב לזה שבכה"י (אמנם רק על פיוטים למועדי חודש תשרי)
ציונים ביבליוגרפים ותאורים נוספים של כה"י (עליהם אפשר להוסיף את תאורו של צונץ בתוך ZFHB, כרך 19 (1916) עמ' 139-140) ורשימת החכמים הנזכרים בכה"י.
P. Perreau, Catalogo dei codici ebraici della Biblioteca di Parma, non descritti dal de Rossi, 1878, p. 161, no.27.
Hebrew manuscripts in the Biblioteca Palatina in Parma: catalogue / edited by Benjamin Richler
palaeographical and codicological descriptions, Malachi Beit-Arié. Jerusalem: Hebrew University of Jerusalem, Jewish National and University Library, 2001
Genre Literature (Miscellaneous, in manuscript)
Illustrated works (Manuscript)
رقم الإستدعاء لدى الوصي الحالي בדף [6]א ציון בעלים באותיות לטיניות:
Amselmo Gentil.
אוסף ש. ג. שטרן 1.
الشكل 194 דף.
כאמור, כה"י נכתב בידי שני סופרים, הראשון העתיק מתחילת כה"י עד דף [30]ב עמודה שנייה, שורה 11 ומאחריה עד סוף כה"י העתיק המעתיק השני.
מראש כה"י עד דף [20]ב לא נכתבו מילות פתיחה (חוץ משתיים: האחת בראש כה"י והשנייה בדף [20]ב), אך המעתיק השאיר מקום עבורן.
מראש כה"י עד דף [37] השאירו המעתיקים בכתיבה משבצות ריקות וכתבו בהם דברים נוספים. מהותם של הדברים הנוספים הכתובים במשבצות מתבררת, כנראה, מן המצויין בסוף הדברים שבמשבצת שבדף [37]א (בחלק שכתב המעתיק השני), עם שומרי קונטרסים, ליד שומרי הקונטרסים שבדפים [130]-[178] ציורי בעלי חיים. גם בתחתית דף [128]א ציור, אך שם אין שומר קונטרס.
اللغة العبرية
الإعتمادات This manuscript belongs to the Biblioteca Palatina of Parma, Ministero per I Beni e le Attività Culturali, Italy, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel.
رقم النظام 990001133390205171
קישורים For Hebrew Manuscripts in the Biblioteca Palatina in Parma (Ed. B. Richler) entry, click here
For related publication, click here
For related publication, click here
For related publication, click here
For related article in RAMBI, click here

عند كل استخدام، يجب تحديد المادة في النموذج التالي:

This manuscript belongs to the Biblioteca Palatina of Parma, Ministero per I Beni e le Attività Culturali, Italy, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel.

תנאי השימוש:

يُحظر النشر. متاح للاستخدام غير التجاري، والتدريس والبحث فقط

يُسمح بنسخ المخطوطة واستخدامها لأغراض التدريس، والبحث والاستخدام الشخصي.

يُسمح بنسخ ونشر نصّ مقتبس من المخطوطة.

يجب الإشارة إلى مصدر المخطوطة عند كل مرة يتمّ فيها استخدام المادة.

يُحظر نسخ النسخة الرقمية للمخطوطة.

يُحظر نشر النسخة الرقمية للمخطوطة.

يُحظر استخدام العمل لأغراض تجارية.

لا حاجة للتوجّه إلى المكتبة للحصول على إذن للاستخدام غير التجاري لأغراض التدريس والبحث ومن دون نسخ ونشر النسخة الرقمية.

يخضع الاستخدام التجاري والاستخدام غير المخصص لأغراض التدريس والبحث وأيّ إصدار لشرط الحصول على إذن من مالك المخطوطة. لا يلزم الحصول على موافقة إضافية من المكتبة الوطنية.

للحصول على تفاصيل التواصل بمالكي المخطوطات، انقروا هنا.

معلومات إضافية:

تخضع هذه المخطوطة للملكيّة العامّة (Public Domain) ولا تسري عليها حقوق التأليف والنشر المُتّبعة في دولة إسرائيل.

تم تحديد شروط الاستخدام في اتفاقية موقّعة من قبل المكتبة الوطنية.

إذا كنت تعتقد/ين أنّه قد وقع خطأ في المعطيات الواردة أعلاهُ، أو أنّك تعتقد/ين أنّ هناك انتهاكًا لحقوق التأليف والنشر بشأن هذه المادة، فيرجى التوجُّه إلينا من خلال الاستمارة التالية

MARC RECORDS

أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟