العودة إلى نتائج البحث

תכלאל

لتكبير النص لتصغير النص
  • مخطوطة
מאוסף הספרייה הלאומית
العنوان תכלאל.
عنوان بديل הביננו
אל אחד בראני
אל אדון על כל המעשים
מי שברך
אתה גאלת את אבותינו ממצרים
אזמר בשבחין
אסדר לסעודתא
אשר גלה חכמה ליעקב
אשר נגלה למשה בסיני
אתי מלבנון כלה
אש תוקד בקרבי בעלותי על לבבי
יונה מה לך מקוננת תרבי תלונות ואנחות
יום אויב בא בגדודו
אז בבית שביינו צר לא הניח לנו
ברכה לרבים
מגלת אנטיוכוס בארמית
צלוה אלמוות
מבית מלוני קמתי בצוקי
אחות קטנה (מוזכר)
אם תאהב דרך אמת ללמוד לא תחמוד
אנא בכח גדולת ימינך
אל נא קרב תשועת מצפיך
את גומל מערבות לחייבים טובות
אנא הנשא והעיר פלאות
דרכי שבעה רועים זכור לעם שנדכאו
יה למתי צפנת חזיון תנחומיך
אנוסה לעזרה בעמדי בצרה
שלמה לכון שארא דישראל
שאו נא עיניכם אל אלהיכם
ספו חסדים ופסו אמונים
אל שוכן רומי הרצה נאמי
אזיל מעין דמעות כמו עין
אראלי מרומים בשיר ושבח קמים
אמוני לב הבינו
אזכירה סדר עבודה
עבור השנים
ברכי אצולה מרוח הקדש
שובי נפשי למנוחיכי ה' גמל עליכי הלא מרוח פיו נפחך
אל מסתתר בשפריר מעזו
המהולל לעולם ולעולמי עולמים
מדרך ארץ
זרח לי ישעך
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתרחם עלי ברחמיך הרבים
עלי חזמק דבר שירים וזמרה
פעמון זהב ורמון
בריך שמיה
مساهم אבן עזרא, אברהם בן מאיר, 1089-1164 ((ממנו))
לוריא, יצחק (האר"י), 1534-1572 ((ממנו))
סעדיה בן יוסף, אלפיומי, 882-942 ((ממנו))
יהודה, הלוי, 1075 בערך-1141 ((ממנו))
אבן עזרא, משה בן יעקב, 1055-1140 ((ממנו))
חבר, אהרן ((ממנו))
לוי, משה ((ממנו))
סעדיה בן עואץ ((ממנו))
סעיד בן מרדכי ((ממנו))
אלוף, אהרן ((ממנו))
סעדיה בן מסעוד ((ממנו))
שלמה בן משה ((ממנו))
אביגד בן חלפון ((ממנו))
כהן, שמריה ((ממנו))
שמואל בן חנניה הנגיד ((ממנו))
סעיד בן מעודד ((ממנו))
ונה, יצחק בן אברהם ((ממנו))
עואץ בן סאלם (בעלים קודמים)
סעיד בן סאלם (בעלים קודמים)
אברהם בן אברהם, הכהן (בעלים קודמים)
The National Library of Israel Israel
(current owner)
Valmadonna Trust England
(former owner)
Sassoon, David Solomon England
(former owner)
lds06 The National Library of Israel, Jerusalem, Israel
lds14 תימנית
تاريخ الإصدار ת"ו (1646)
ملاحظات ההתחלה (עד אמצע "אשרי" בפסוקי דזמרא על חול) חסרה.
ההוראות לסדר התפלה רובן בערבית ומעוטן בעברית.
לתפלת עמידה בשחרית של חול "פירוש התפלה בלשון הגרי" (=תרגום לערבית).
אחרי ק"ש בערבית שלוש ברכות.
אחרי ערבית של חול תפלת "הביננו" ו"שאלת מטר".
בשחרית לשבת הרשות לנשמת "צמאה נפשי לאלהים" מאת ראב"ע. בראשה: "ויש מקומות שמוסיפים קודם נשמת נוסח זה".
ביוצר לשבת "אל אדון על כל המעשים" מצויה הגרסה "ראה (בדפוסין והתקין) והקטין צורת הלבנה".
אחרי שחרית לשבת: סדר הוצאת ס"ת, סדר החלוקה לז קרואים וקביעת הקוראים, ברכות למלך לקהל, הוראה להחזיר את הס"ת וברכות ההפטרה (38-39) וראה להלן בהערות ביבליוגרפיות.
מסביב למוסף לשבת ו"קדוש רבא" (40-41) הפיוטים לסעודות ליל ויום שבת "אזמר בשבחין" ו"אסדר לסעודתא" (רק ההתחלה) מאת האר"י ז"ל בכתיבה מאוחרת (התחלת אזמר בשבחין נעתק גם בעמ' 382) מצויה שם הגירסא "בציפונא אדשין".
אחרי מנחה לשבת "מסכת אבות" ובסופה (53) "פרק קנין תורה" ובראשה טעם להוספתו לפרק אבות.
למוצ"ש גם זמירות.
אחרי התפלות והזמירות למוצ"ש: "תפלת ראשי חדשים" (64-67) ואחריה התפלות למועדים מפסח עד פורים.
הקידוש בהגדה של פסח בנוסח המורחב. בשוליו "לרבינו סעדיה גאון זצ"ל" (69).
גם בברכת הגאולה ההרחבה שתחילתה "אתה גאלת את אבותינו ממצרים" (91).
ב"תפילת שביעי שלפסח" הפיוט "אשר [ג]לה חכמה ליעקב" בראשו: "כשמשלים האחרון השירה אומ'" (103).
ב"תפלת חג השבועות" הפיוט "אשר נגלה למשה בסיני" בראשו "אחר שמשלימין השירה אומרין [ב]רכה זו" (105). בסופה: "ואומ' סימן טוב וג' אתי מלבנון כלה וגו כמו שכתוב בסוף השענון בתפלת שמיני עצרת" (162).
אחרי התפלות לשבועות: "תפלת התעניות" (106-108), ואחריה "תפלת תשעה באב" (108-124).
לתשעה באב תפילת "רחם", מזמור עט בתהלים, מגילת איכה (111-116), מזמור קלז בתנלים, ו"קינות לתשעה באב מן דיואן יהודה הלוי ואברהם בן עזרא זצק"ל, בין הקינות המיוחסות לריה"ל "אש תוקד בקרבי בעלות על לבי" (116),
"יונה מה לך מקוננת תרבי תלונות" (119), בין הקינות המיוחסות לראב"ע "זכור ה' יום אויב בא בגדודו" (122), "אז בבית שבינו צר לא הניח לנו" על עשרה הרוגי מלכות (123).
ב"תפלת כפורים" (134-141) רק תפלת כל נדרי, "נוסח הודוי" ותפלות הקבע.
אחרי תפילות לימי הסוכות הושענות (146-158), ואחריהן פיוטים לשמחת תורה (158-168) בסופן "ברכה לרבים" (164-168).
עמודים 253-260 צריכים להיות כרוכים אחרי עמ' 168, ובהם "סדר העשייה בשמונת ימי חנוכה" (253-255), "מגלת בני חשמונאי" בארמית (255-259), ותפלת פורים הכוללת תפלת "על הנסים",
הוראות לקריאת מגילת אסתר ומזמור פג בתהלים שמחציתו הראשונה בעמ' 260 ומחציתו השניה בעמ' 169.
אחרי התפלות למועדי השנה (169-171) "צלוה אלמוות" ו"מספדות".
172-187: "תקון סדר סליחות ללילי אשמורות" מר"ח אלול עד יו"כ. בראשי חלק מהסליחות ציון המחבר לפי האקרוסטיכון. בסופן שני פזמונים "מבית מלוני קמתי בצוקי" מאת רמב"ע ובראשו "לחן אחות קטנה" ואחריו "אם תאהב דרך אמת ללמוד לא תחמוד"
ובראשו: "לרבי אברהם בן עזרא זצ"ל ללילי אשמורות בהשכמה" ואחריהם שתי בקשות "אנא בכח גדולת ימיניך" ו"אל נא קרב תשועת מצפיך" המיוסדות על צרופי שמות קדושים.
187-226: "סליחות לאל רחמים" (סליחות למועדים ולהזדמנויות שונים מן הנזכרות לעיל) רובן מאת ריה"ל, אך גם מאת אחרים ביניהן: "אנא הנשא והעיר פלאות" מאת משה לוי (215), "את גומל מערבות לחייבים טובות" ובראשו "סימ' אהרן חבר" (219),
"דרכי שבעה רועים זכור לעם שנדכאו" בראשו "סימן דניאל" (229). בראשי שתי קבוצות סליחות מצויין ייעודן: "לתפלת נעילה" (218) "לשומע תפלה" (225). אחרי 224 חסר דף (או יותר) ובו בין השאר המשך הסליחה "יה למתי צפנת חזיון תנחומך" מאת ריה"ל.
226-243: "נצד אלרחמים" (=המסגרת לסליחות). בשולי חלק מהן צוין המחבר. ביניהן "אנוסה לעזרה בעמדי בצרה" בשוליה: "סימן סעדיה בן עואץ" (236), "שלמה לכון שארא דישראל" בשוליה: "סימן שלמה בן משה" (238), "שאו נא עיניכם אל אלהיכם" בשוליה: "סימן סעדיה בן מסעוד"
"ספו חסדים ופסו אמונים" בשוליה: "סימן סעיד בן מרדכי", "אל שוכן רומי הרצה נאמי" בשוליה "סימן אהרן אלוף" מחרוזת אחרת בה הושלמה בשוליים (241), "אזיל מעין דמעות כמו עין" בשוליה: "סימן אביגד בן חלפון" (242),
"אראלי מרומים בשיר ושבח קמים" בשוליה: "סימן שמריה כהן" (243).
244-252: "סדר עבודה" "לאברהם בן עזרא זצ"ל": "אמוני לב הבינו" עם הרשות "אזכירה סדר עבודה". אחריה הפיוטים הנוספים לסדר עבודה זה.
261-282: "נצאם אלברכות" וביניהן ברכת המזון (261) עם "ברכת אורח" (263), "ברכות ההודיה" (266), "נוסח ברכת אירוסין ונישואין" (270), ברכת בתולין ו"ברכות המילה" (275),
קביעת מזוזה" עם "צורת המזוזה וזיונה ומנין השטין" (278), "נר שבת" (280) "בעור חמץ" (281).
283-303: "עבור השנים" בראשו "וסנתנא אליום ... הרל"ג" אך זו השנה שהיתה כתובה במקור שממנו הועתק כה"י. הלוחות הנכללים הם לשנים ת"ו-תקכ"ט. מאמצע מחזור רפה עד מחזור רצא.
לשנים ת"ו-תצ"א הלוחות בטבלאות ונכללים בהם: מולדות, קבעויות, מנין שנים לשטרות וליצירה ותקופות. לשנים תצ"ב-תקכ"ט רק מנין שנים לשטרות, מולדות וקביעויות ללא טבלאות.
הלוחות מתחילים בשנת ה'ת"ו באמצע מחזור, ניתן ללמוד שזו היא שנת כתיבת כה"י. אחרי הלוחות פרוט הלוחות לגבי כל אחת מי"ד הקביעויות וכללים נוספים בקביעת הלוח.
301-313: "נוסח הכתובות והגטין והשטרות" בנוסח הגט שבו (307) מצויין התאריך "שנת אלפא ותשע מאה וכך שנין לשטרי" (=אחרי שנת שמ"ט).
314-317: "תוכחות ובקשות" כולל: "ברכי אצולה מרוח הקדש" מאת ריה"ל, "אזהרה לשלמה הקטן זצ"ל: שובי נפשי למנוחיכי כי ה' גמל על ידי הלא מרוח פיו נפחך", שהוא קודם ברוך שאמר: אל מסתתר בשפריר מעזו", "שבח קודם נשמת: "המהלל לעולם ולעולמי עולמים" המיוחס לריה"ל.
ו"תחנה אחר התפלה: "יהי רצון ה' אלהי ואלהי אבותי שתרחם עלי ברחמיך הרבים". בסופן "מדרך ארץ" ברכות לברך מתוך נימוס והתשובות עליהן.
318-322: "שירות ותשבחות" שמות המחברים נכתבו בשוליים.
318-:319 לשבת ולמועדים. בראשי השירות המועדים להן מיועדות 320-322: "לענין חתנים" כולן מאת ריה"ל (שירי ידידות, בין השאר לשמואל הנגיד) מחוץ לשתים שלפני האחרונה: "זרח לי ישעך" מאת זכריה,
ו"עלי חזמק דבר שירים וזמרה" מאת סעיד בן מעודד. השירה האחרונה "פני אדום וצח" מאת ריה"ל נעתקה עם הסיום שלה בערבית. המשך השירות חסר.
כל כה"י מנוקד בניקוד עליון מחוץ למגילת איכה המנוקדת בניקוד טברני עם ציון הרפות.
בסוף כה"י (323-324) דף ובו סדר הוצאת ס"ת ההתחלה עד אמצע תפלת "בריך שמיה" חסרה.
לתכלאל נוסף הפרוש פעמון זהב ורמון מאת יצחק ונה המצויין בכל מקום: "חדושין" וממנו גם הפרוש להגדה של פסח.
נושא נוסף: מדעים. אסטרונומיה
נושא נוסף: תפלה פרשנות
נושא נוסף: ברית מילה
נושא נוסף: מוסר
נושא נוסף: מזוזה
נושא נוסף: תפלה סדורים ומחזורים מנהג תימן
נושא נוסף: היסטוריה. רשימות פרטיות. תימן. מאה י"ז
נושא נוסף: נקוד
נושא נוסף: תפלה. תרגומים. ערבית
נושא נוסף: תורה. קריאה
נושא נוסף: עשרה הרוגי מלכות
נושא נוסף: ספר תורה. הוצאה
The National Library of Israel Jerusalem Israel Ms. Heb. 8724=24
Valmadonna Trust London England Ms. 13
Sassoon, David Solomon London England Ms. 149
עד דף 35 הדפים פגומים בשוליהם לאורכם והחסר הושלם בכתיבה מאוחרת.
lds10 Digitized manuscripts
lds16 הפרוש להגדה של פסח נדפס עם פרושים נוספים מאת מחברים מתימן ע"י י' קאפח, ספר אגדתא דפסחא כמנהג עולי תימן, ירושלים, תשי"ט.
את הפיוט "אשר גלה חכמה ליעקב" נדפסו ע"י י' רצהבי, מחנים, נה (תשכ"א), עמ' 166-167. והפיוט "אשר נגלה למשה בסיני" נדפס על ידו שם, לט (תשי"ט), עמ' 93-96.
לגבי מחבר הקינה "אש תוקד בקרבי" ראה: י' לוין, שירי הקדש לר' אברהם אבן עזרא כרך ב (ירושלים, תש"מ), עמ' 503 וראה י' ירדן, שירי הקדש לר' יהודה הלוי, כרך ד (ירושלים, תשמ"ח), עמ' 1043.
חבור דומה לחבור "מדרך ארץ" שבעמ' 317 בכה"י נמצא גם בתכלאל קדמונים ע"פ כ"י יחיא בשירי זצ"ל מהד' פקסימילית (ירושלים תשכ"ו), דף רכב ע"ב אלא ששם הענינים והברכות שונים.
בענין ז' קרואים בשבת, ההפטרה, והחזרת ס"ת להיכל בשבת ראה: ד' ששון, הצופה לבית ישראל ח (תרפ"ד), עמ' 307 ואילך. על כ"י זה שם בעמ' 310. ראה גם בקטלוג אהל דוד.
ה"ברכה לרבים" לש"ת נדפסה מכ"י זה ע"י C. DUSCHINSKY, ספר זכרון לפוזננסקי, חלק לועזי (1927), עמ' 195.
Sassoon, D.S., Ohel Dawid, descriptive Catalogue of the Hebrew and Samaritan Manuscripts...(Oxford 1932), p. 324, no. 149.
Genre Records (Documents)
Mezuzot
رقم الإستدعاء لدى الوصي الحالي ציוני בעלים: "עוץ בן סאלם" (בדף 275), "סעיד בן סאלם" (285 ועוד), "אבראהים בן אבראהים הכהן" (319 ועוד).
183-193 רשימות בעלים בערבית שעניינן חובות שחייבים לו עבור תבואה.
לפנים ששון 149
לפנים לונדון - ולמדונה 13
الشكل 324 עמ'
295X210 מ"מ.
עד דף 35 הדפים פגומים בשוליהם לאורכם והחסר הושלם בכתיבה מאוחרת.
اللغة العبرية
الإعتمادات מאוסף הספרייה הלאומית, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel
رقم النظام 990000844540205171

عند كل استخدام، يجب تحديد المادة في النموذج التالي:

מאוסף הספרייה הלאומית, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel

תנאי השימוש:

يُسمح بالاستخدام لأيّ غرض كان

يُسمح بنسخ المادة لأي غرض واستخدامها لأي غرض.

لا حاجة للتوجّه إلى المكتبة الوطنية للحصول على إذن باستخدام المادة.

معلومات إضافية:

تخضع هذه المادة للملكيّة العامّة (Public Domain) ولا تسري عليها حقوق التأليف والنشر المتّبعة في دولة إسرائيل.

وجب الانتباه إلى أنّ قواعد حقوق التأليف والنشر قد تختلف من دولة إلى أخرى ولذلك، إذا كنت ترغب/ترغبين في استخدام المادة خارج دولة إسرائيل، عليك التحقق من قواعد حقوق التأليف والنشر حسب القانون الساري في الدولة المعنية.

إذا كنت تعتقد/ين أنّه قد وقع خطأ في المعطيات الواردة أعلاهُ، أو أنّك تعتقد/ين أنّ هناك انتهاكًا لحقوق التأليف والنشر بشأن هذه المادة، فيرجى التوجُّه إلينا من خلال الاستمارة التالية

MARC RECORDS

أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟