العودة إلى نتائج البحث

ארכיון תיאטרון בית ליסין

لتكبير النص لتصغير النص
رصيد فرعي
رقم الرف
IL-BATH-063-BL
رقم الإستدعاء لدى الوصي الحالي
ארכיון התיאטרון ע"ש יהודה גבאי;TH-063-BL
تاريخ الإصدار
1980-
الشكل
1 תיק ארכיון.
وصف المحتوى
תיאטרון בית ליסין נוסד בשנת 1980 על ידי ההסתדרות הכללית בבית ליסין ששכן ברחוב ויצמן, תל אביב. בית ליסין שנבנה ב- 1949 כבית תרבות לפועלים בתל אביב, נקרא על שמו של אברהם ליסין, משורר ועיתונאי של תנועת הפועלים שכתב ביידיש והיה מגדולי השירה היידית האמריקאית.;בניהולו של יעקב אגמון, המנהל הראשון של בית ליסין, החלל הקטן שופץ והוקמה במת תיאטרון עם אולם קטן בן 300 מקומות. ההפקות המקוריות בשנים הראשונות של התיאטרון שנקרא עדיין "מועדון בית ליסין", היו בזיקה לנושאים חברתיים. על הבמה האינטימית הועלו גם הצגות יחיד, בשילוב מופעים מוזיקליים, קברטים, הקרנות סרטים, ערבי ראיונות והקלטות פומביות לרדיו. המופעים נרכשו גם ע"י רכזי התרבות בכל הארץ, וזכו להצלחה רבה. הצלחה זו זירזה את הכורח לבנות אולמות קטנים ברחבי הארץ וכך נולדו מועדוני מופ"ת (מועדונים לפעילות תרבותית). ניידת תיאטרון מיוחדת הביאה את הצגות התיאטרון למקומות עבודה, ונולדו ימי תיאטרון ארוך. לאולם הבית הקטן הוקם "אולם קטן" משלו, "מועדון המרתף העליון" שהחל כמועדון למופעי ג'ז, ועד מהרה אירח כמעט מדי ערב הופעות של חלוצי ה"סטנד-אפ קומדי", וכך הפך בית ליסין למקום הפעיל בעיר עם הצגות, ימי תיאטרון ארוך, מופעי ג'ז וסטנד-אפ, הקרנות סרטים ועוד. התיאטרון הצעיר אירח במאים ושחקנים צעירים והפקות בזיקה לנושאים חברתיים שיצרו הצלחות גדולות. לאחר פרישתו של יעקב אגמון כעבור 5 שנים, מונה צחי בקר למנכ"ל וד"ר תום לוי למנהל אמנותי. בשנת ניהולו של תום לוי, נוצר המפגש הבימתי הראשון של יונה אליאן-קשת וששון גבאי, בקומדיה "זוג פתוח" מאת דריו פו. עדה בן נחום המנהלת האמנותית הבאה, החליטה להתרכז בהפקות התיאטרון ולהשאיר את פעילות ה"מועדון" ל"מרתף העליון". הועלו להיטים אקטואליים לצד מחזאות מודרנית ותיקה יותר וכן קידום המחזאות הישראלית. עמית גזית, המנהל האמנותי הבא, ניסה להמשיך את הקו הפלורליסטי של עדה, והעלה את "המלך" על זוהר ארגוב שכתב וביים שמוליק הספרי וזכה להצלחה רבה. בשנת 1993 מונתה ציפי פינס למנכ"לית ולמנהלת האמנותית של בית ליסין. מינויה היווה נקודת מפנה בתולדות התיאטרון הצעיר. ציפי פינס הכריעה את גורלו והפכה אותו לתיאטרון רפרטוארי גדול ומוביל. השינוי העמוק לא אירע בין לילה והיה תוצאה של מדיניותה העקבית של פינס, שנשענה על שלושה מהלכים עיקריים. בשלב הראשון – גיבוש זהות חדשה לתיאטרון ויצירת אג'נדה חדשה לתיאטרון: עידוד וטיפוח המחזאות הישראלית החדשה והפיכת בית ליסין לבית למחזאות הישראלית. כחלק ממהלך זה, החל התיאטרון להעלות מחזות מאת מחזאים הישראלים המובילים: הלל מיטלפונקט, שמואל הספרי, הדר גלרון, גורן אגמון, מרים קיני ועוד, שעם הזמן הפכו מזוהים עם יצירתו ושפתו האמנותית של בית ליסין. ובנוסף, הוקמה להקת שחקנים מצוינים המזוהים עם התיאטרון. בשלב השני – הגדלה והרחבתה של פעילות התיאטרון: הגדלת מספר המנויים בתל אביב וחתירה להרצת מגוון ההפקות מדי ערב בכל ברחבי הארץ. באותה תקופה, שנות ה-80 של המאה ה-20, ההסתדרות עברה סדרה של מהפכים ושינויים קיצוניים. לאלה היו השלכה משמעותית על התיאטרון, שכן ההסתדרות הפסיקה את תמיכתה הכספית בתיאטרון, אך עדיין נשארה הבעלים שלו. הדבר חייב שינוי מהותי במבנה הארגוני של התיאטרון. בשלב השלישי – שינוי המבנה הארגוני של תיאטרון: עם הפסקת תמיכת ההסתדרות, עתר התיאטרון לבג"צ נגד המדינה, בדרישה לשינוי השיטה ולחלוקה שוויונית בהקצבות לתיאטראות. כתוצאה מכך, נקבעו קריטריונים המנחים את תקציב מוסדות התרבות, ובית ליסין החל לקבל תמיכה גם ממשרד התרבות. ב-2004 עבר התיאטרון למשכן ברחוב דיזנגוף בתל אביב, ובתמיכתו של ראש העיר מר רון חולדאי, החל לקבל הקצבה קבועה מעיריית תל אביב-יפו. בנוסף לבעלים מההסתדרות, התמנו כחברי הנהלה גם נציגים מהעירייה ואישי ציבור. באותה שנה שונה התקנון ובית ליסין הפך ממועדון לתיאטרון. בשנת 2003 התיאטרון עבר למשכן גדול, ההולם את צרכיו והצלחותיו של התיאטרון המתפתח בצעדי ענק. באולם ההיסטורי שבמרכז תל אביב, ברחוב פרישמן פינת דיזנגוף, היו כ-900 מקומות, לעומת כ-300 באולם הקודם. תיאטרון בית ליסין הפך לתיאטרון גדול, ובמקביל המשיך להעלות הפקות בפורמט קטן יותר, באולמות נוספים בתל אביב וברחבי הארץ. בשנת 2005 הפך הלל מיטלפונקט, למחזאי הבית של התיאטרון. היה זה שיאו של תהליך לגיבוש רפרטואר של מחזאות ישראלית חדשה. בשנת 2014 החל שיפוץ האולם בדיזנגוף. בספטמבר 2019 נחנך המשכן החדש והיפהפה. ברוך איבצ'ר, איש עסקים מלימה פרו, תרם 25 מליון שקלים לקרן תל אביב לפיתוח ולתיאטרון בית ליסין בשנת 2020 ומאז נקרא התיאטרון "בית ליסין על שם ברוך איבצ'ר".
العنوان ארכיון תיאטרון בית ליסין.
مساهم גבאי, יהודה 1906-1994 (יוצר הארכיון)
ארכיון התיאטרון ע"ש יהודה גבאי, בית אריאלה (יוצר הארכיון)
ملاحظات היסטוריה ארכיונית: האוסף נאסף על ידי יהודה גבאי. מויין ונרשם ע"י הארכיון התיאטרון בבית אריאלה
lds16 https://www.lessin.co.il/aboutlessin/
هذا جزء من ארכיון תיאטרון בית ליסין
Beit Lessin Theater Archive
مستوى التوصيف Sub-Fonds Record
الإعتمادات ארכיון תיאטרון בית ליסין המופקד בארכיון התיאטרון ע"ש יהודה גבאי, זמין דיגיטלית במסגרת שיתוף פעולה בין עיריית תל אביב-יפו לבין משרד ירושלים ומורשת, הספרייה הלאומית של ישראל ומחלקת היודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד. Beit Lessin Theater Archive, deposited at the The Yehuda Gabay Theater Archive, is digitally available as part of the collaboration between Tel-Aviv-Yafo Municipality, The Ministry of Jerusalem and Heritage, The National Library of Israel and the Judaica collection at the Harvard University Library.
رقم النظام 997012741005505171
      1. إظهار العناصر الـ 9 التالية من أصل 19
      2. عرض الكل

عند كل استخدام، يجب تحديد المادة في النموذج التالي:

ארכיון תיאטרון בית ליסין המופקד בארכיון התיאטרון ע"ש יהודה גבאי, זמין דיגיטלית במסגרת שיתוף פעולה בין עיריית תל אביב-יפו לבין משרד ירושלים ומורשת, הספרייה הלאומית של ישראל ומחלקת היודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד. Beit Lessin Theater Archive, deposited at the The Yehuda Gabay Theater Archive, is digitally available as part of the collaboration between Tel-Aviv-Yafo Municipality, The Ministry of Jerusalem and Heritage, The National Library of Israel and the Judaica collection at the Harvard University Library.

תנאי השימוש:

حظر النسخ

قد يُحظر نسخ المادة واستخدامها للنشر، التوزيع، الأداء العلنيّ، البثّ، إتاحة المادة للجمهور على الإنترنت أو بوسائل أخرى، إنتاج عمل مشتقّ من المادة (على سبيل المثال، ترجمة العمل وتعديله أو معالجته)، بصيغة إلكترونية أو آلية، من دون الحصول على إذن مسبق من مالك حقوق التأليف والنشر ومن مالكي المجموعة.

لاستيضاح إمكانية استخدام المادة، يرجى ملء استمارة الاستفسار عن حقوق التأليف والنشر

معلومات إضافية:

قد تكون المادة خاضعة لحقوق التأليف والنشر و/ أو شروط اتفاقية.

إذا كنت تعتقد/ين أنّه قد وقع خطأ في المعطيات الواردة أعلاهُ، أو أنّك تعتقد/ين أنّ هناك انتهاكًا لحقوق التأليف والنشر بشأن هذه المادة، فيرجى التوجُّه إلينا من خلال الاستمارة التالية.

MARC RECORDS

أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟

الشركاء