Back to search results

אוסף יהודי מרוקו

Enlarge text Shrink text

יהדות מרוקו הגדולה הייתה אחת מהקהילות החשובות של יהדות ארצות האסלאם. יהודים רבים התיישבו בה החל מהמאה השנייה. מרביתם של היהודים הגיעו לאחר גירוש ספרד (1492). עם הפיכת מרוקו למדינת חסות של צרפת ((1912 נהנו יהודים רבים מביטחון וממעמד חברתי וכלכלי משופר. לאורך הדורות יהדות מרוקו הייתה מרכז יצירה תרבותי פורה. ספרות עשירה ושירה עברית חוברו בה על ידי דורות של מלומדים יהודים. מורשת יהדות ספרד של ימי הביניים השתלבה בתרבות של יהודי מרוקו לאחר גירוש ספרד, והשפעתה היה ניכרת במסורות המוזיקה, הלשונות, פסיקה הלכתית ואמנות. הקהילה היהודית של המאה ה- 19 התאפיינה במורכבות של זהויות: יהודית-ערבית-אנדלוסית, יהודית ברברית, יהודית צרפתית ויהודית ספרדית. יהודי מרוקו שמרו על זיקה חזקה לאורך הדורות לארץ-ישראל וקבוצות של יחידים עלו לארץ והיוו חלק משמעותי מהיישוב הישן. ניצני הפעילות הציונית המודרנית הופיעו החל מראשית המאה ה-20, ואיתם החלה להתגבר העלייה ממרוקו לארץ. באוסף התמונות שמובא כאן תמונות של 'טיפוסים' שונים של גברים, נשים וילדים ממרוקו, רבני הקהילות השונות, בעלי מלאכה, תמונות מבית הספר 'אוצר התורה' (משנות החמישים של המאה שעברה בקזבלנקה) וכיוצ"ב. התמונות הגיעו לארכיון הצילומים של יד יצחק בן-צבי על ידי אברהם הטל.

Reference Code
IL-INL-YBZ-0227
Original Reference Code
יד יצחק בן צבי;YBZ.0227
Dates
07/09/1864-31/12/1960
Consists of
113 פריטים.
location
  • יד יצחק בן צבי
Title אוסף יהודי מרוקו.
Notes אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-22/01/2007 ועד 03/03/2016
Host Item יד יצחק בן צבי
Level of Description Fonds Record
Credits רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
National Library system number 997009628440505171
      1. Show Next 10 Items out of 351
      2. Show All

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?

Partners