Back to search results

אוסף יוסף צדוק

Enlarge text Shrink text

יוסף צדוק (Yosef Zadok) בן שרה(סעדה) סרי ושלום בן יחיא צדוק (צאלח) נולד בשנת 1914 בעיר צנעא שבתימן. אביו שלום, היה צורף כסף. בילדותו למד ב'חדר' ובנערותו עסק במסחר זעיר. בשנת 1929 כשמלאו ליוסף 15 שנים, עלתה משפחתו לארץ-ישראל לאחר שחשו געגועים אליה. כמו כל העולים החדשים בתקופה זו גם משפחת צדוק חוותה חבלי קליטה לא קלים. יחד עם זאת בשנת 1932, הוא פעל בהתנדבות בתנועת 'הנוער העובד' ולימים גם בהסתדרות העובדים הכללית במטרה לגייס לארגון אנשים וועדים נוספים. עם התגברות הפרעות ביפו וסביבתה, באפריל 1936, הצטרף יוסף לארגון 'הסדרנים' כפי שקיבל את כינויו המקומי (מעין מליציה אזרחית מקומית) בכדי להגן על היישוב היהודי המותקף. בהמשך חבר לארגון ה'הגנה' והשתתף כמפקד כיתה במערך הסיורים ושמירה ולחם בכיבוש 'הפילבוקס' שאיים על תושבעי האזור ממרום הגבעה המשקיפה על העיר חולון. בשנת 1936, עבר להתגורר בשכונת הפועלים "קריית עבודה', שכונה שאוכלסה על ידי חברי ההסתדרות הכללית אשר חיפשו מחד פתרונות דיור זולים ומאידך הגנה מפני הפורעים שפעלו בסביבתם. הם ראו בהקמת שכונתם מעשה התיישבותי ייחודי. בשנת 1937, כשהוא בן 23, נישא יוסף צדוק לחוה לבית ינקו, חלוצה בודדה שעלתה לארץ ישראל מרומניה ויחדיו הקימו את משפחתם בחולון. לימים נולדו להם שלושה ילדים, ומהם נולדו נכדים וגם נינים. יוסף שימש כמזכיר וועד "שכונת עם" בחולון עד להקמת מועצת העיר הראשונה בשנת 1942. מאז שימש כחבר בעיריית חולון ובוועדותיה במשך 15 שנים. הוא היה חבר במוסדותיה המרכזיים של "התנועה לאחדות העבודה" ובשנת 1945 היה מועמד מטעמה לאסיפת הנבחרים של כנסת ישראל. בחודשים יוני-אוקטובר 1949 (תש"י) יוסף יצא פעמיים את גבולות הארץ כשהוא משמש שליח מטעם המחלקה לארצות המזרח התיכון של הסוכנות היהודית כדי לפעול יחד עם ארגון הג'וינט להעלאת יהודי תימן ארצה (מבצע 'על כנפי נשרים'/'מרבד הקסמים') זאת לאחר שמלך תימן האימם אחמד התיר ליהודי תימן לצאת את עדן. בין השאר נשלח לקשור קשרים עם יהודי תימן ולזרז את עלייתם. יוסף דאג לכלכלתם והסעתם בדרכים מסוכנות, התדיין עם כנופיות מזוינות שהתנפלו על השיירות; הוא היה מושיעם של אחיו היהודים עד הגיעם למחנה "גאולה" בעדן, שם המתינו להם צוותי עובדים שטיפלו בהכשרתם ובהטסתם לישראל. שליחותו זו מתועדת בספרו "בסערות תימן- מגילת 'מרבד הקסמים' (בהוצאת עם עובד תל אביב, תשט"ז, 1956): " בשעה שמונה בבוקר המראתי משדה התעופה לוד. בשעה שהתרומם המטוס ריחפתי על כנפי דמיוני והפלגתי למחוז זיכרונותיי. לנגד עיניי עברו ימי ילדותי". באלבום התמונות אוסף תמונות מפעילותו להעלאת יהודי תימן לארץ. בחודש נובמבר 1954 נבחר יוסף במועצת פועלי חולון מטעם מפא"י ובספטמבר 1973 נבחר למזכיר מועצת הפועלים בעיר. בתפקיד זה כיהן משך 8 שנים עד שנת 1981, כשפרש לגמלאות. במשך כל אותן השנים יוסף נלחם לשיפור תנאי עבודתו של הפועל ופעל רבות למען השכבות החלשות. לאחר פרישתו לגמלאות, הוציא לאור ספר שני פרי עטו: "מאבקים ותמורות" המהווה ספר אוטוביוגרפי החובק בתוכו מגוון רב של פעילות ציבורית ארוכה, ומשקף את תרומתו הגדולה ליהדות תימן ויישוב העברי בארץ ישראל. יוסף צדוק קיבל אות 'יקיר חולון'; מוותיקי העיר ובוניה היה איש רב פעלים, רודף אמת וצדק. הוא נפטר בגיל 75 בעירו חולון, בכ"ח אדר תש"ן (1990). (נכתב ע"י בתו אילנה שחר)

Reference Code
IL-INL-YBZ-0011
Original Reference Code
יד יצחק בן צבי;YBZ.0011
Dates
01/01/1930-01/09/1952
Consists of
170 פריטים.
location
  • יד יצחק בן צבי
Title אוסף יוסף צדוק.
Notes אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-19/02/2002 ועד 10/11/2015
Host Item יד יצחק בן צבי
Level of Description Fonds Record
Credits רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
National Library system number 997009628342205171
      1. Show Next 10 Items out of 351
      2. Show All

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?

Partners