Back to search results

אוסף ליאו קהאן

Enlarge text Shrink text

ליאו קהאן ד"ר ליאו קאהן היה צלם ועיתונאי שהתגורר בוינה ויצא בחודש מרץ 1912 לצלם ולתעד בעדשתו את ארץ ישראל. צילומיו הם עד היום התיעוד החזותי השלם והמקיף ביותר של המפעל הציוני וההתיישבותי של ראשית המאה ה- 20. קהאן נשלח לארץ ישראל על ידי מערכת העיתון היהודי "יידישע צייטונג", כדי להנציח את נופי ארץ-ישראל מנקודת ראות יהודית-ציונית. צילומיו נעשו בכישרון, ברגישות ובמיומנות על אף שלא היה צלם מקצועי. בסיועה של קרן קימת לישראל הפכו תצלומיו לסדרת גלויות ואלבומים של נופי הארץ שניתן היה לרכושם במרחבי אירופה ואמריקה. במסעו בארץ ישראל ביקר החל מגדרה וחברון בדרום ועד למטולה בצפון. הוא צילם כ- 400 תמונות, 250 מתוכם הוקדשו לנושאים יהודיים והיתר הנציחו נופים ומקומות היסטוריים. מתוך כלל הצילומים התפרסמו בשעתו כ- 180 והם הופיעו בשלושה אוגדנים שחולקו לפי אזורים. בנוסף לאוגדנים פורסמו גם 24 תמונות בפורמט גדול יותר בנושאים נבחרים כמו: יפו, גימנסיה הרצליה, הרחוב הראשי בפתח תקווה, בית ספר בצלאל, הישיבה במירון ועוד. זמן קצר לאחר שסיים את לימודי הרפואה ויצא למסע הצילומים בארץ רשם: "הגיעו לאוזני תיאורים סותרים על ארץ-ישראל ודעות שונות על ערכה של ההתיישבות והעבודה החקלאית הנעשות בה. באותה תקופה הייתי עדיין סטודנט, חסר אמצעים וזמן. או אז בשלה בי ההחלטה לנסוע לארץ-ישראל עם סיום לימודי. אחר כך נתבקשתי באופן רשמי לצאת לארץ-ישראל, וכך, רעיון שנועד רק כדי לענות על סקרנותי האישית, הפך לשליחות בשרות העם היהודי: לצלם באופן מקיף ושיטתי את ארץ-ישראל, כביטוי מעשי להתגשמות חזונו של הרצל, בבחינת עדות מוחשית לחידוש ימיה של ארץ אבותינו. אני מבקש להפוך את עבודתי לנחלת הכלל. מי ייתן והדבר יעניק לבני עמנו הנאמנים פתח להתגשמות חלומותיהם. אני מקווה גם, שהדבר ימחיש לספקנים ולמפקפקים עד כמה היישוב היהודי היטיב להיאחז בארץ-ישראל, ועד כמה הוא פורח ומשגשג בכוחות מחודשים".

Reference Code
IL-INL-YBZ-0060
Original Reference Code
יד יצחק בן צבי;YBZ.0060
Dates
01/01/1912-31/12/1916
Consists of
86 פריטים.
location
  • יד יצחק בן צבי
Title אוסף ליאו קהאן.
Notes אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-07/10/2001 ועד 18/04/2016
Host Item יד יצחק בן צבי
Level of Description Fonds Record
Credits רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
National Library system number 997009628339005171
      1. Show Next 10 Items out of 351
      2. Show All

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?

Partners