Back to search results

אוסף גדעון שיפטן

Enlarge text Shrink text

גדעון שיפטן (1910 - 1994) נולד בולדנבורג בגרמניה בשם לותר, להוריו מקס ופרידה שיפטן. גדל בבית חילוני שע"פ הגדרתו היה בית של "גרמנים מדת משה". כשבגר החל לעבוד בכלבו של משפחת שוקן במחלקת הצילום שם החלה אהבתו הגדולה לצילום. עקב עליית הנאצים לשלטון, עלה בשנת 1934 לארץ ישראל והגיע בעקבות אחיו להכשרה בגדרה, שם ישב הגרעין המייסד של קיבוץ כפר סאלד. מגדרה הגיע עם קבוצת חברים לעבודה במפעל האשלג בסדום של 'חברת האשלג הארץ ישראלית' שם עבד מספר שנים במוסך לקטרי הרכבת שהובילה את הקרנליט מברכות האידוי למפעל. בתקופת עבודתו בחברת האשלג הארץ-ישראלית למד והכיר היטב את אזור ים המלח, חקר את המערות בהר סדום, טייל לארנון והקיף עם קומץ עובדים בטיול רגלי את ים המלח. בסדום פגש את יהודית מאייר עולה צעירה ויפה מאוסטריה ובשנת 1942 נישא לה וביחד גידלו שלושה בנים. בשעותיו הפנויות צילם ותיעד את הבנייה והעשייה בסדום, כאשר עבודת הפיתוח וההדפסה נעשו בתנאים קשים במערה קרירה בהר סדום ליד מחנה העובדים. בשנת 1942 עלה להתיישבות עם הגרעין המייסד של קיבוץ כפר סאלד. התקופה הראשונה הייתה כרוכה בעבודה קשה של סיקול אבנים, עקירת ה"סידריות" (עצי השיזף - דומים) להכשרת שטחים חקלאיים ותפיסת מי המעיינות לאספקת מים לקיבוץ ולשדות. גדעון אהב לטייל, להדריך טיולים בדרום ולספר על תקופת עבודתו בסדום, בנוסף אהב מאד לעשות סקי בהרי הלבנון לפני קום המדינה, ולאחר מלחמת ששת הימים חזר לאהבתו זו בשלגי החרמון. גדעון צילם והנציח את ההיסטוריה החלוצית וההתיישבותית מסדום ועד החרמון משנות השלושים ועד סוף שנות השמונים. גדעון לא היה איש של דיבורים ונאומים, המצלמה הייתה שפתו וחייו היו הגשמת החלוציות במלוא מובן המילה.

Reference Code
IL-INL-YBZ-0001
Original Reference Code
יד יצחק בן צבי;YBZ.0001
Dates
01/01/1935-31/12/1945
Consists of
947 פריטים.
location
  • יד יצחק בן צבי
Title אוסף גדעון שיפטן.
Notes אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-01/11/2001 ועד 01/09/2012
Host Item יד יצחק בן צבי
Level of Description Fonds Record
Credits רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
National Library system number 997009628342905171
      1. Show Next 10 Items out of 351
      2. Show All

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?

Partners