Back to search results

אוסף אדית וולף לבית בוכנר

Enlarge text Shrink text

אדית וולף לבית בוכנר נולדה בשנת 1922 בברטיסלבה צ'כוסלובקיה להוריה יהושע בוכנר (יליד פולין) ובלומה לבית פרנקל (ילידת הונגריה). משפחת בוכנר התגוררה בעיר ברטיסלבה. אדית למדה עד לגיל ארבע עשרה בבית ספר יהודי בעיר. במקביל למדה לנגן פסנתר מגיל צעיר. לאחר מעבר המשפחה לעיר זגרב, למדה בבית הספר התיכון הלא יהודי בעיר ובאקדמיה למוזיקה. בתקופת מלחמת העולם השנייה, אפריל 1941, משפחת בוכנר ביקשה לצאת מיוגוסלביה. הם הגיעו לעיר בלגרד ממנה היו אמורים לצאת אל מסעם, אך באותו היום הכריזה גרמניה מלחמה על יוגוסלביה. גבולות המדינה נסגרו ובשעות הערב החלו הגרמנים להפיץ את העיר. בתקופת המלחמה, בין השנים 1941 ועד 1945, המשפחה, האב האם, אדית ואחיה מיכאל (זולי), נאלצו לנדוד ולהסתתר בין הכפרים ביוגוסלביה. בתום המלחמה, בשנת 1946, נישאה אדית לאברהם כהן, עורך דין במקצועו, ולימים נולדה בתם - מלכה. לאחר קום המדינה, בשנת 1948, עלתה אדית עם בעלה אברהם ובתה מלכה לישראל באונייה "רדניק". תחילה שהו במחנה העולים בחדרה, וכעבור זמן קצר עברו להתגורר בירושלים. בשנת 1950 נפרדו בני הזוג ואדית נישאה (1951) לשמעון וולף, שהיה אלמן עם בן - יהודה. בשנים הראשונות במדינת ישראל נאלצה אדית לעבוד בעבודות דחק. אט אט החלה לעסוק גם בהוראת נגינה. מכיוון שהשפה העברית לא הייתה שגורה טוב בפיה היא נאלצה גם ללמד בשפת האידייש. ככל שהשנים עברו היא ביססה את מעמדה בהוראת נגינה היחידה לאקורדיון בירושלים. היא הקימה תזמורת אקורדיונים, להם כתבה ועיבדה את היצירות. היא נהגה לרשום את התווים בכתב ידה כאילו הם הודפסו. אדית לימדה נגינה גם בביתה בשכונת מקור ברוך בירושלים. היא לימדה במשך עשרות שנים עד לפרישתה לגמלאות. אדית נפטרה בירושלים בח' באייר תשס"ח, (2007) בת 86 שנים הייתה במותה. ראתה עוד בחייה נכדים ונינים. בספטמבר 2019 ראה אור ספר אוטוביוגרפי ")לך לך מארצך" כרכים א' ו-ב' בהוצאת ספרי צמרת. הוצאה מחודשת) פרי עטה של אדית והמספר את סיפור המשפחה. בכתיבת זיכרונותיה ראתה חובה ושליחות כלפי בני משפחתה בפרט והעם היהודי בכלל. הספר הינו סאגה משפחתית המשתרעת על פני חמישה דורות. תחילתה בסוף המאה ה-19, אחרי הפרעות בפולין וגירוש היהודים משם, דרך השנים שלפני מלחמת העולם הראשונה, משם לימים הקשים של שואת יהודי אירופה, ועד לעלייה למדינת ישראל. נדודיה של אדית וולף בוכנר כנדודיו של העם היהודי באים לסיומם עם העלייה למדינת ישראל, המקום היחיד שבו יהודים מרגישים בית ומולדת טבעית ובו יוכלו להכות שורשים לתמיד. אוסף התצלומים המתעד את עבודת של אדית כמנצחת על תזמורת של אקורדיונסטים נמסר לארכיון התמונות של יד יצחק בן-צבי על ידי נכדתה תרצה רבינוביץ.

Reference Code
IL-INL-YBZ-0535
Original Reference Code
יד יצחק בן צבי;YBZ.0535
Dates
22/12/1964-13/06/1968
Consists of
39 פריטים.
location
  • יד יצחק בן צבי
Title אוסף אדית וולף לבית בוכנר.
Notes אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-01/09/2010 ועד 29/02/2020
Host Item יד יצחק בן צבי
Level of Description Fonds Record
Credits רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
National Library system number 997009628431805171
      1. Show Next 10 Items out of 351
      2. Show All

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?

Partners