Back to search results

אוסף מקס קליין

Enlarge text Shrink text

מקס קליין (Max Klein) נולד בשנת 1885, התגורר בווינה והיה בעל המפעל הגדול ביותר לייצור נעליים בממלכה האוסטרו-הונגרית. במפעל שלו עבדו כשבע מאות פועלים וקצב הייצור בו היה של כאלפיים זוגות נעליים ביום. בחודשי הקיץ בשנת 1924 התבקש על ידי הסניף הווינאי של "המשרד הארץ ישראלי" ו"קרן היסוד", לצאת לארץ-ישראל במטרה להעריך את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בה. בין השאר בחן את משאבי הטבע בים המלח ובהתיישבות העובדת, את האפשרות להקמת מפעלי תעשייה ועוד. רשמיו ותמונות שצילם בביקורו זה מוצגים באוסף זה (ראה בהמשך בסיפורו של האלבום). מקס קליין הגיע לבדו לנמל חיפה באונייה "אוגוסטוס" (3 בפברואר 1933). שנה לאחר עלייתו (1934) פתח בירושלים, יחד עם עולים חדשים נוספים, מפעל לייצור נעליים - "נעלי ארצנו" (המפעל שכן ברחוב כתב סופר בשכונת גבעת שאול). המפעל אמור היה לייצר כ-45,000 זוגות נעליים בשנה, אולם החובות הכבדים אליהם נקלעו הבעלים הפרטיים של המפעל איימו על המשך קיומו. במהלך שנת פעילותו הראשונה (1935) נאלצו הבעלים להפוך את המפעל לקואופרטיב בבעלות עובדיו. כתוצאה מהשינוי החל המפעל לשגשג. הועסקו בו שישים פועלים ובכל שבוע יוצרו בו כאלפיים זוגות נעליים. גורלו של מקס קליין נותר עלום לאחר שנפסקה פעילותו בבית החרושת. סיפורו של אלבום: מקס קליין ביקר בקיבוצים, במושבים ובמושבות (נהלל, בית אלפא, עין חרוד, דגניה, פתח תקווה, נחלת יהודה וזיכרון יעקב) בערים (חיפה, יפו, תל אביב, וירושלים), באתרי תיירות (יריחו, בית לחם וחברון), וכמו כן בחן את משאבי הטבע שבים המלח. ב-11 ביוני 1924, לאחר שובו לווינה, נשא הרצאה בפני חברי אגודת המהנדסים והאדריכלים בעיר תחת הכותרת: "האפשרויות להקמת תעשייה בפלשתינה". בהרצאה זו סקר את הנתונים הדמוגרפיים, פרט את מגוון הפעילויות הכלכליות (בעיקר החקלאיות), עליהן עמד במהלך ביקורו, פוטנציאל הפיתוח והמלצות מעשיות להשקעה. את הרצאתו זו סיים במשפט: "גם פלשתינה היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות!". לרגל הרצאתו זו הופק אלבום תצלומים שבצידו האחד תצלום מפלשתינה ובצידו האחר סקירה כלכלית. על תעשיית הנעליים, התחום שהיה קרוב לליבו, רשם: "בעניין תעשיית הנעלים, ואמרתי זאת כבר, הזמן להעברת מפעלים עדיין לא בשל. לעומת זאת, בתעשיות העור הזמן כבר מתאים להעברת מפעלים לפלשתינה. אין שם כלל תעשיית עור, וכל סוגי העור מיובאים. פרט לעור המיועד לנעלי בית, המיוצר על ידי ערבים בעבודת יד פרימיטיבית ביותר. יש גם ירידה בכמות עורות מבקר ופרוות עזים, כך שיש מקום להתחיל בייצור עורות גפה לנעליים. עד שהמפעל ייכנס להילוך גבוה ויתחיל לשגשג, יהיה מקום להקים גם מפעל לעורות של סוליות. כאן קיבלתם עצה מעשית". (מקס קליין, יישם בעצמו את ההמלצה עשר שנים מאוחר יותר). כל תוכנה של ההרצאה רוכז באלבום, שבו הודבקו תצלומים על צדו האחד של כל דף ואילו בצדו האחר עמודים מודפסים של טקסט ההרצאה. האלבום עצמו נתרם לארכיון של 'המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית', שבפארק התעשייה תפן ע"י הפזמונאי דן אלמגור, שהעיד כי אינו זוכר כיצד התגלגל לידיו. האלבום הועמד לרשות ארכיון התצלומים של יד בן-צבי ע"י המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית, תפן. מן הראוי לציין, שעותקים זהים של האלבום שמורים גם בספרייה הלאומית וגם בארכיון הציוני המרכזי, ואילו עותק נוסף נמכר במכירה פומבית על ידי 'קדם בית מכירות'.

Reference Code
IL-INL-YBZ-1088
Original Reference Code
יד יצחק בן צבי;YBZ.1088
Dates
01/01/1924-31/12/1924
Consists of
132 פריטים.
location
  • יד יצחק בן צבי
Title אוסף מקס קליין.
Notes אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-01/04/2020 ועד 31/07/2020
Host Item יד יצחק בן צבי
Level of Description Fonds Record
Credits רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
National Library system number 997009628328105171
      1. Show Next 10 Items out of 351
      2. Show All

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?

Partners