Back to search results

אוסף ראשית ההתיישבות בכפר רופין

Enlarge text Shrink text

היישוב כפר רופין הוקם על ידי קבוצת "מסד", גרעין של צעירים מגרמניה ומאוסטריה, רובם חניכי תנועות נוער ציוניות, שהשכילו לעזוב את אירופה לפני מלחמת העולם השנייה. הקבוצה עלתה להתיישבות על אדמת מסיל אל ג'ייסל בתאריך ב' כסלו, תרצ"ט, 25 בנובמבר 1938 לאחר המתנה של כשנה בחומה המשותפת במעוז חיים. כפר רופין הוקם במסגרת יישובי "חומה ומגדל". בגלל קשיי החיים בעמק בית שאן ומיעוט החברים בקבוצה, החליטה התנועה ("חבר הקבוצות") להשלים את הישוב על-ידי גרעין "בנתיב", שמנה כשמונים חברים והתגבש במפרץ חיפה לקראת העלייה להתיישבות. הגרעין היה מורכב מחברי "מכבי הצעיר" מצ'כוסלובקיה, שעלו ברובם באוניות מעפילים, ומחניכי חברות הנוער בגבע ובקבוצת שילר, יוצאי גרמניה, אוסטריה, וצ'כוסלבקיה. האיחוד יצא לפועל בקיץ 1942. משנה זו קרוי הקיבוץ על שמו של ד"ר ארתור רופין, שהיה אז ראש של מחלקת ההתיישבות של הסוכנות היהודית. בשנות ההתיישבות הראשונות עסקו החברים באקלומם של ענפי חקלאות המתאימים לתנאים האקלימיים הקשים של עמק בית שאן כרמי ענבים, רימונים, גידולי חיטה ותירס, רפת ומדגה. בשנת 1978 הוקם מפעל לייצור פלסטיק - פלכ"ר. הקיבוץ ידע ימים קשים של הפגזות וירידה למקלטים בימי מלחמת ההתשה (1967-1970). באוסף התמונות צילומים מהשנים הראשונות של ההתיישבות במקום. האוסף נמסר לארכיון התמונות של יד יצחק בן-צבי על ידי ארכיון כפר רופין.

Reference Code
IL-INL-YBZ-0010
Original Reference Code
יד יצחק בן צבי;YBZ.0010
Dates
07/06/1937-31/12/1945
Consists of
51 פריטים.
location
  • יד יצחק בן צבי
Title אוסף ראשית ההתיישבות בכפר רופין.
Notes אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-01/08/2001 ועד 01/03/2020
Host Item יד יצחק בן צבי
Level of Description Fonds Record
Credits רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
National Library system number 997009628342305171
      1. Show Next 10 Items out of 351
      2. Show All

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?

Partners