Back to search results

אוסף יצחק ראב ולאה לבית ספקטור

Enlarge text Shrink text

יצחק ראב נולד בירושלים ב-2 בספטמבר בשנת 1902 להוריו מנחם-שלמה ראב (1878) ואימו קונה לבית שפר מליטא, אח לשמעון (1898), אברהם (1904), חיה, חזקיה ויונה. ההורים נפטרו ממגיפה בזמן מלחמת העולם הראשונה והותירו את ילדיהם יתומים. הבן הבכור אברהם היה אז בן שש עשרה וצעיר האחים יונה היה רק בן שנתיים; יצחק היה בן ארבע עשרה בהתייתמו. מאז מות הוריו ליוותה את יצחק ארשת עצבות ותחושת יתמות. למרות שנטש את דרך שמירת המצוות עליה גדל וחונך מילדותו, בחר שלא לנטוש את דרך הלימוד וההתעמקות בארון-הספרים היהודי, על כל גווניו. בשנות העשרים המוקדמות לחייו יצחק התנדב לגדוד העברי והתוודע לעולמם של א"ד גורדון ויצחק חיים ברנר. יחד עם אחיו שמעון "התפקר", עזב את הדת והצטרף לקבוצת צעירים שהתיישבה במושב בלפוריה בעמק יזרעאל. חוויותיו הובאו לידי ביטוי בעוצמה רבה בספריו: "בהימוט חומות" (1950), "גבעת המורה" (1959) ו"עלה ברוח" (1977) ובעשרות מאמרים ומכתבים בעיתונים "הארץ" ו"דבר", ובכתב-העת "גליונות". אביו של יצחק, מנחם-שלמה היה בנם של הדסה (הודס) "הטוחנת") ויהודה ראב (יליד הונגריה שעלה לארץ-ישראל בשנת 1876 יחד עם אביו אלעזר והיה ממייסדי פתח-תקוה). יהודה רצה להגשים את חלומו להיות איכר בפתח-תקווה וזנח, למגינת לבה של הדסה, את דרך התורה. בני הזוג התגרשו, והדסה גידלה את בנה בירושלים לתורה וללימוד בישיבה. מנחם-שלמה היה לרב חריף ובקיא ומכובד בקהילתו, ואף התמנה לגבאי בישיבה הגדולה בשכונת מאה שערים. בשנת 1928 נישא ללאה לבית ספקטור (ילידת ירושלים 1903), בתם של שלמה ספקטור ואסתר לבית ציפרשטיין. לזוג נולדו שלושה ילדים. לאה נפטרה בשנת 1967 ( בת 63) ויצחק ראב נפטר ברחובות בשנת 1993. כשמלאו ליצחק תשעים שנה בירך אותו בן-דודו, הסופר אהוד בן-עזר ובין היתר הכתיר אותו בתואר: "זקן הסופרים העבריים בארץ ישראל". בתשובתו אמר: "אמנם זקן הסופרים המתחילים בארץ ישראל". אוסף התמונות מספק הצצה לתמונות משפחתיות של משפחות ראב וספקטור. האוסף הובא לארכיון הצילומים של יד יצחק בן-צבי על ידי זהבה קרמר לבית ראב.

Reference Code
IL-INL-YBZ-0411
Original Reference Code
יד יצחק בן צבי;YBZ.0411
Dates
01/01/1896-31/12/1989
Consists of
17 פריטים.
location
  • יד יצחק בן צבי
Title אוסף יצחק ראב ולאה לבית ספקטור.
Contributors ראב, לאה REI-YBZ ((יוצר האוסף))
Notes אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-27/11/2007 ועד 31/12/2019
Host Item יד יצחק בן צבי
Level of Description Fonds Record
Credits רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
National Library system number 997009628434805171
      1. Show Next 10 Items out of 351
      2. Show All

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?

Partners