אמנות השיר: ליל עבר ליל תמתי
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: ליל עבר ליל תמתי

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחזירה בפיוט "ליל עבר ליל תמתי".

ליל עבר ליל תמתי – מילים וביצועים

סימן:
יחזקאל עזרא חזק ואמץ.

מבנה וחריזה:
שיר שווה חרוז; החרוז "-תִי" מבריח את סופי הטורים לכל אורך השיר. החריזה מתקיימת אך ורק ב"סוגר" [=הצלע השנייה שבכל טור] ולא ב"דלת" [=הצלע הראשונה שבכל טור]. כך:

יְדִידִי שׁוּב לִמְעוֹנִי כִּימֵי קֶדֶם קַדְמוּתִי
חַנוּן הָשֵׁב שְׁכִינָה       לְבֵית בְּחִירָתִי
זְכוֹר צִדְקַת אֲבוֹתַי    וְקַבֵּץ אֶת גָּלוּתִי

שיטת חריזה זו מוכרת ממבנה השיר הקלאסי שהנחילה שירת ספרד, והיא נדירה יחסית בפיוטים מאוחרים כפיוט שלפנינו.

משקל:
משקל הברתי־פונטי
[=משקל המבוסס על מניית שוואים נעים וחטפים במניין ההברות, כתנועות לכל דבר. רווח מאוד בשירה העברית בארצות המזרח במאות השנים האחרונות]. ברוב הצלעות 7 הברות, אך לעתים חורג הפייטן ממניין זה.