מדריך לטקס חופה וקידושין במסורות הספרדים

מדריך לטקס חופה וקידושין במסורות הספרדים

במעט מן המסורת הספרדיות נהוג כי החתן אומר ברכות אלו, אך לרוב יאמר אותן הרב עורך החופה.

בְּסִימָן טוֹב וּמַזָּל טוֹב, בִּשְׁעַת בְּרָכָה וְהַצְלָחָה.
הרב: סַבְרֵי מָרָנָן
הקהל: לְחַיִּים
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן. (אָמֵן)
הרב: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל הָעֲרָיוֹת, וְאָסַר לָנוּ אֶת הָאֲרוּסוֹת, וְהִתִּיר לָנוּ אֶת הַנְּשׂוּאוֹת לָנוּ עַל יְדֵי חֻפָּה בְקִדּוּשִׁין, בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְקַדֵּשׁ עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל עַל יְדֵי חֻפָּה בְקִדּוּשִׁין. (אָמֵן)

שותים מכוס היין, מעבירים אותה לאמה של הכלה והיא מעבירה אותה לידי הכלה.

כעת נותן החתן טבעת לכלה ומקדש אותה:

החתן: הֲרֵי אַתְּ מְקֻדֶּשֶׁת לִי בְּטַבַּעַת זוֹ כְּדַת משֶׁה וְיִשְׂרָאֵל.
העדים: מְקֻדֶּשֶׁת, מְקֻדֶּשֶׁת, מְקֻדֶּשֶׁת.

 

בנקודה זו נוהג החתן לברך שהחיינו, ומתעטף בטלית חדשה:

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה. (אָמֵן)

 

נוהגים לומר בשלב זה פיוטים ופסוקי ברכה כדי לייצר הבחנה בין שני חלקי החופה. בסוף המדריך תוכלו להאזין לשני פיוטים ידועים בקרב הספרדים, "מקהלות עם" ו"ישמח חתני".

פסוקי ברכה:

וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ, וְרֹב דָגָן וְתִירֹשׁ:

הכתובה נקראת לרוב בשפת המקור, ארמית. יש לה נוסחים שונים ומגוונים, שמשקפים חילוקי מנהגים, עמדות הלכתיות ועוד.

___בְּשַׁבָּת _________לְחֹדֶשׁ _________שְׁנַת חֲמֵשֶׁת אֲלָפִים וּשְׁבַע מֵאוֹת _________ לִבְרִיאַת הָעוֹלָם לְמִנְיָן שֶׁאָנוּ מוֹנִין פֹּה __________________אֲנַן סָהֲדֵי אֵיךְ הֶחָתָן _________בֶּן _________לְמִשְׁפַּחַת _________אָמַר לַכַּלָּה מָרַת _________בַּת _________הֲוֵי לִי לְאִנְתּוּ כְּדַת מֹשֶׁה וְיִשְׂרָאֵל וַאֲנָא אֶפְלַח וְאוֹקִיר וְאוֹזִין וַאֲפַרְנֵס יָתַיְכִי לֵיכִי כְּהִלְכוֹת גֻּבְרִין יְהוּדָאִין דְּפָלְחִין וּמוֹקְרִין וְזָנִין וּמְפַרְנְסִין לִנְשֵׁיהוֹן בְּקוּשְׁטָא וִיהִיבְנָא לֵיכִי כֶּסֶף זוּזֵי _________דַּחֲזֵי לֵיכִי וּמְזוֹנַיְכִי וּכְסוּתַיְכִי וְסִפּוּקַיְכִי וּמֵעַל לְוָתַיְכִי כְּאֹרַח כָּל אַרְעָא וּצְבִיאַת כַּלְּתָא דָּא וַהֲוָת לֵיהּ לְאִנְתּוּ וְדָא כְּתֻבָּה דַּעֲבַד לָהּ סַךְ הַכֹּל ____________________________________ וְהוֹדָה הֶחָתָן הַנִּזְכָּר שֶׁקִּבֵּל כָּל הַסָּךְ הַנִּזְכָּר. וְקָנֵינָא מִיָּד הֶחָתָן הַנִּזְכָּר קִנְיָן גָּמוּר וְשָׁלֵם בְּמָנָא דְּכָשֵׁר לִמְקַנְּיָא בֵּיהּ מֵעַכְשָׁו כָּרָאוּי וּכְתַקָּנַת חֲכָמִים זַ"ל עַל כָּל הַנִּזְכָּר לְמַעְלָה וְגַם נִשְׂבַּע שְׁבוּעָה חֲמוּרָה בִּתְקִיעַת כַּף עַל דַּעַת הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא וְעַל דַּעַת הַנִּשְׁבָּעִים בֶּאֱמֶת לְאַשֵּׁר וּלְקַיֵּם אֶת כָּל הַכָּתוּב עָלָיו בִּשְׁטָר כְּתֻבָּה דְּנָא בִּלְתִּי שׁוּם שִׁנּוּי וְעָרְמָה וְתַחְבּוּלָה כְּלָל וְעִקָּר. וְהַכֹּל שָׁרִיר וּבָרִיר וֶאֱמֶת וְיַצִּיב וְנָכוֹן וְקַיָּם.

_________עֵד

_________עֵד

גַּם אֲנִי הֶחָתָן מוֹדֶה אֲנִי עַל כָּל הַנִּזְכָּר לְעֵיל_________

לאחר קריאת הכתובה נאמרות ברכות הנישואין. נהוג כי בכל ברכה מכובד אחד מן הנוכחים.

המברך: סַבְרֵי מָרָנָן
הקהל: לְחַיִּים.
המברך: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן. (אָמֵן)

ברכה שנייה:
המברך: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ. (אָמֵן)

ברכה שלישית:
המברך: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, יוֹצֵר הָאָדָם. (אָמֵן)

ברכה רביעית:
המברך: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמו, בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד, בָּרוּךְ אַתָּה ה' יוֹצֵר הָאָדָם. (אָמֵן)

ברכה חמישית:
המברך: שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל עֲקָרָה, בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָהּ בִמְהֵרָה בְּשִׂמְחָה, בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ. (אָמֵן)

ברכה שישית:
המברך: שַׂמֵּחַ תְּשַׂמַּח רֵעִים אֲהוּבִים, כְּשַׂמֵּחֲךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם, בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְשַׂמֵּחַ חָתָן וְכַלָּה. (אָמֵן)

ברכה שביעית:
המברך: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה, חָתָן וְכַלָּה, גִּילָה, רִנָּה, דִּיצָה, וְחֶדְוָה, אַהֲבָה וְאַחֲוָה, שָׁלוֹם וְרֵעוּת. מְהֵרָה ה' אֱלֹהֵינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלָיִם, קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה, קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם, בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְשַׂמֵּחַ הֶחָתָן עִם הַכַּלָּה. (אָמֵן)

לאחר הברכות החתן והכלה לוגמים מן היין (נהוג כי בניגוד לפעם הקודמת, החתן משקה את אשתו הכלה מהגביע שבידו).

החופה מסתיימת בשבירת כוס ברגלי החתן לזכר חורבן ירושלים, במקביל לאמירת הפסוק:

אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָיִם תִּשְׁכַּח יְמִינִי, תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי, אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַיִם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי (תהלים קלז, ו)

ישמח חתני

יִשְׂמַח חֲתָנִי בִּקְהַל אֱמוּנַי
יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת ה'

שַׁדָּי יְמַלֵּא תַּאֲוַת לִבּוֹ מָגֵן וְצִנָּה יִהְיֶה סְבִיבוֹ
וְיָאֵר אוֹתוֹ וִייַשֵּׁר נְתִיבוֹ לִגְמוֹר וְלִשְׁמוֹר דַּרְכֵי ה'

יִשְׂמַח חֲתָנִי בִּקְהַל אֱמוּנַי
יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת ה'

לְרֹאשׁוֹ יְצַוֶּה בְּרָכוֹת עֲצוּמוֹת וְיִסַּע בְּכָל עֵת כְּנָהָר שְׁלוֹמוֹת
בֹּא יָבֹא בְרִנָּה נוֹשֵׂא אֲלוּמוֹת יִזְכֶּה וְיִרְאֶה יְשׁוּעַת ה'

יִשְׂמַח חֲתָנִי בִּקְהַל אֱמוּנַי
יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת ה'.

 

מקהלות עם

מַקְהֵלוֹת עַם בָּרְכוּ אֵל הָרִימוּ קוֹל כֹּחַ וָאֵל
יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּיוֹם שִׂמְחַתְכֶם שִׁיר מַהֲלַל אֵל

הַלְלוּהוּ גַּדְּלוּהוּ כִּי בָרוּךְ הוּא נֶאֱמָן
לִכְבוֹד הֶחָתָן בָּחוּר מֵעַם יַעֲקֹב אִישׁ תָּם

רוֹמְמוּ אֵל מֵאִיר אוֹרָה גָּבַר חַסְדּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא
חָתָן וְכַלָּה הִיא לוֹ לְעֶזְרָה יָשִׁיר יִשְׂרָאֵל אָז אֶת הַשִּׁירָה

הַלְלוּהוּ גַּדְּלוּהוּ כִּי בָרוּךְ הוּא נֶאֱמָן
לִכְבוֹד הֶחָתָן בָּחוּר מֵעַם יַעֲקֹב אִישׁ תָּם