audio items
snunit
Back to search results

תהלים לו: למנצח לעבד ה' לדוד

Enlarge text Shrink text
  • Cantillation
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 3.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 4.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
Play songs in order
playerSongImg
Title תהלים לו: למנצח לעבד ה' לדוד
Cycle of the Year לכל עת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • (א) לַמְנַצֵּחַ, העומד בראש המקהלה, לְעֶבֶד ה', לְדָוִד.

    (ב) נְאֻם הפֶּשַׁע. הגורם המחטיא והמרדן נושא דברים לָרָשָׁע. אין זה ציטוט של מישהו אלא נאום שאני מכיר בְּקֶרֶב לִבִּי. זוהי אמירה פנימית. אין צורך לחפש את הרשע בחוץ; פעמים שהרשע המדבר הוא חלק ממרכיבי התודעה העצמית. המאפיין המרכזי שלו הוא שאֵין פַּחַד אֱלֹֹהִים לְנֶגֶד עֵינָיו. אף על פי שהוא מכיר בה', ובמובן מסוים גם מאמין בו, הוא איננו מתיירא מפניו, והוא מוצא דרכים כדי להמשיך ברשעו - (ג) כִּי הֶחֱלִיק הרשע אֵלָיו בְּעֵינָיו, מרמה את עצמו כדי לִמְצֹא, להשיג את עֲוֹנוֹ ולִשְׂנֹא אחרים. בדרכי רמייה ועקלקלות הוא מניח שיצליח להתחמק מה'. (ד) כיוון שהוא מניח לרע שבתוכו להתקיים באין מפריע, גם דִּבְרֵי פִיו אָוֶן, רֶשע וּמִרְמָה, והוא חָדַל מלְהַשְׂכִּיל, אינו לומד או מתבונן[1] לְהֵיטִיב, שכן הוא אינו מנסה עוד למצוא את דרך הטוב. (ה) אָוֶן, דברי עוול יַחְשֹׁב עַל מִשְׁכָּבוֹ בלכתו לישון, ובקומו יִתְיַצֵּב עַל דֶּרֶךְ לֹא טוֹב; ובשלב הבא רָע לֹא יִמְאָס. כאן מתואר שבר פנימי של אדם שייתכן שלא איבד את אמונתו לגמרי, אך אמונתו אינה משפיעה עוד על מחשבותיו או מעשיו.

    מתיאור הירידה והנפילה עובר דוד אל דרכי התבוננות שבהן אפשר להגיע להארה: (ו) ה', בְּהַשָּׁמַיִם חַסְדֶּךָ, חסדך והגנתך עצומים ונצחיים; אֱמוּנָתְךָ, נאמנותך מגיעה עַד שְׁחָקִים. (ז) מצד אחד צִדְקָתְךָ מתנשאת כְּהַרְרֵי אֵל, כמו ההרים הגבוהים ביותר; ומצד שני מִשְׁפָּטֶיךָ, דיניך וגזרותיך מגיעים עד מעמקי תְּהוֹם רַבָּה, אין להם חקר. אָדָם וּבְהֵמָה תוֹשִׁיעַ, ה'. ישועתך וצדקתך מקיפות הכול, ומתייחסות הן לאדם והן לבהמה.

    וכאן באים כמה תיאורים חווייתיים: (ח) מַה יָּקָר, חשוב ומפואר חַסְדְּךָ, אֱלֹֹהִים! וּבְנֵי אָדָם המתקרבים אליך יכולים להרגיש כי בְּצֵל כְּנָפֶיךָ יֶחֱסָיוּן. הם מוגנים ועטופים בכנף בגדך, כביכול. (ט) יִרְוְיֻן, רצונם מסופק רק מִדֶּשֶׁן, שומן בֵּיתֶךָ, וְנַחַל עֲדָנֶיךָ המלא נועם ועונג תַשְׁקֵם - את אלה הבאים לחסות בקרבתך. (י) הקִּרבה לה' עצמה נחווית כרוויה ורעננות, כִּי עִמְּךָ מְקוֹר חַיִּים, והמתקרבים אליך דבקים במקור ומקבלים מן החיים שאתה משפיע לעולם. בְּאוֹרְךָ נִרְאֶה אוֹר, שכן קרבת אלוקים כשלעצמה נותנת חיות והארה. (יא) מְשֹׁךְ חַסְדְּךָ לְיֹדְעֶיךָ, אוהביך, הרוצים לדעת אותך, וְצִדְקָתְךָ תעניק לְיִשְׁרֵי לֵב שהם מי שמכֻוונים בפנימיותם אל הקדוש ברוך הוא, ואין בהם פיתולים ועקלקלות.

    ומכאן נובעת גם בקשה אישית: (יב) אַל תְּבוֹאֵנִי, לא מגורם חיצוני וגם לא מבפנים רֶגֶל גַּאֲוָה, שתרמוס את מעשיַ, אלא אוכל לזכות בקרבת אלוקים בלי סטיות, וְיַד רְשָׁעִים אַל תְּנִדֵנִי, תרחיקני ממך, כדי שאוכל להישאר כל הזמן סמוך אליך. (יג) שָׁם - בקרבתך נָפְלוּ פֹּעֲלֵי אָוֶן, פושעים, הנמוגים ומתמוטטים מאור ה', דֹּחוּ, נדחו ונפלו וְלֹא יָכְלוּ קוּם.

     

    [1] ראו רש"י כאן; רמב"ן במדבר כב,לג.

     

    פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.



Have more information? Found a mistake?