audio items
snunit
Back to search results

ברכת הדעת (מתוך תפילת העמידה)

Enlarge text Shrink text
  • Prayer
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    איטליה - איטליה כללי סרג'יו מולכו
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 4.
    תימן - כלל תימן אהרן עמרם
Play songs in order
playerSongImg
Title ברכת הדעת (מתוך תפילת העמידה)
Cycle of the Year לכל עת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • •    אַתָּה חוֹנֵן / חוננו - המטבע "אתה חונן" דומה לשלוש ברכות השבח הראשונות, ואילו "חוננו" דומה יותר לחטיבת הבקשות (כמו "השיבנו", "רפאנו" וכו')
    •    חוֹנֵן - נותן, מעניק.
    •    חוֹנֵן לְאָדָם דַּעַת, וּמְלַמֵּד לֶאֱנוֹשׁ בִּינָה - אדם ואנוש הן מילים כלליות ואוניברסליות המתארות את כל בני האדם. נדמה שהברכה הזו שמהווה את התשתית לתפילה פותחת דווקא בשבח כללי. יש הטוענים שהנוסח "חננו אבינו" הארץ הישראלי נועד ליצור אופי קרוב ופרטי יותר ללשון הכללית הקודמת.
    •    חכמה, דעה, בינה, השכל - מילים נרדפות שמופיעות יחדיו או בנפרד במקומות רבים במקרא. הן המסמנות גם יכולות שכליות ונפשיות וגם כישורים של מלאכה ואומנות, אם כי המפרשים השונים ניסו לעמוד על ההבדלים ביניהן ולהסביר את סדר הופעתן בברכה. חכמה, בינה ודעת הן שלוש הספירות העליונות בעשר הספירות שמייצגות תכונות אלוהיות שונות על פי הקבלה (אם לא מונים את כתר כספירה).
    •    חָנֵּנוּ מֵאִתְּךָ - האל נתפס כמקור החכמה, והוא חולק אותה ומחלק ממנה לבני האדם. ראו בבלי ברכות (נח, ע"א): "תנו רבנן: הרואה חכמי ישראל אומר ברוך שחלק מחכמתו ליראיו; חכמי אומות העולם - אומר ברוך שנתן מחכמתו לבשר ודם."
    •    אתה אמרת להבדיל - ביקשת להבדיל. המילה "אמרת" רומזת על מעשה הבריאה שנעשה ב"מאמר" (ראו משנה אבות ה, א).
    •    גויי/עמי הארצות - העמים השונים, על פי בראשית כו ד: "וְהִתְבָּרֲכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ".
    •    משפחות האדמה - העמים השונים, על פי עמוס ג, ב: "רַק אֶתְכֶם יָדַעְתִּי מִכֹּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה"
    •    הָחֵל עָלֵינוּ הַיָּמִים הַבָּאִים לִקְרָאתֵינוּ לְשָׁלוֹם - לשלום, כלומר שיהיה בהם שלום, שלווה כמו "לך לשלום" (שמות ד, יח ועוד)
    •    חֲשׂוּכִים מִָּכָּל חֵטְא וּמְנֻקִּים מִכָּל עֲוֹן - נטולי חטאים ועברות.
    •    מַשְׁחִית וּמִכָּל מִינֵי פוֹרְעָנִיּוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת לָבוֹא בָעוֹלָם - מתרגשות לבוא: שיחולו, שיארעו.
    •    [נוסח א"י: כאמור והייתם לי קדושים כי קדוש אני ה' ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי - ויקרא כ, כו. נוסח תפילת שמונה עשרה שבידינו לרוב אינו מצטט פסוקים, אך בגניזה נמצאו נוסחים אחרים בהם הברכות כוללות ציטוטים כאלו.]



Have more information? Found a mistake?