audio items
snunit
Back to search results

תהלים פז: לבני קרח מזמור שיר

Enlarge text Shrink text
  • Cantillation
playerSongImg
Title תהלים פז: לבני קרח מזמור שיר
Cycle of the Year לכל עת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • (א) לִבְנֵי קֹרַח, שהיו ממונים על השיר במקדש,[1] מִזְמוֹר שִׁיר אשר יְסוּדָתוֹ, בסיסו ועיקרו עוסק בְּהַרְרֵי קֹדֶשׁ, ההר שעליו בנוי המקדש בפרט וירושלים בכלל.

    שבחה של העיר: (ב) אֹהֵב ה' את שַׁעֲרֵי צִיּוֹן, ירושלים יותר מִכֹּל מִשְׁכְּנוֹת, מקומות מושבו של יַעֲקֹב, כי זו העיר שה' בחר בה. (ג) נִכְבָּדוֹת, דברים נכבדים ומעולים מְדֻבָּר בָּךְ, עִיר הָאֱלֹֹהִים. סֶלָה, סימן מוסיקלי, או: אכן.

    ציון מצוינת לא רק בהשוואה למשכנות יעקב, אלא ביחס למדינות העולם: (ד) אַזְכִּיר שתי מעצמות גדולות - רַהַב , כינוי גנאי לארץ מצרים[2] וּבָבֶל לְיֹדְעָי, למכרי, והִנֵּה מכיוונים אחרים גם פְלֶשֶׁת וְצֹר שעל שפת הים עִם כּוּשׁ, הרחק בדרום. בכל המקומות הללו יימצא לעתים אדם מיוחד שארץ מולדתו תוזכר עליו כציון לשבח: "זֶה יֻלַּד, נולד שָׁם - במקום פלוני". (ה) ואילו לְצִיּוֹן יֵאָמַר: "אִישׁ וְאִישׁ יֻלַּד בָּהּ". בציון אין צורך לחפש אחר אדם מיוחד. ציון מגדלת אישים מצוינים ובולטים רבים. וְהוּא יְכוֹנְנֶהָ, יקים ויבנה את ציון על מכונה - העֶלְיוֹן, הקדוש ברוך הוא בעצמו, האוהב את ציון. (ו) כאשר ה' יִסְפֹּר בִּכְתוֹב, ויכתוב עַמִּים, הוא יציין במיוחד את בחירי ירושלים, שעל כל אחד מהם אפשר לומר: "זֶה אשר יֻלַּד שָׁם". פירוש אחר: יודעי ה' הקרובים אליו הנמצאים בכל מקום בעולם, ייקראו על שם ציון, כאילו נולדו בה. סֶלָה.

    (ז) הכול משבחים את ירושלים, וְאלו ששָׁרִים כְּחֹלְלִים, כמו אלה שיוצאים במחול, כולם יחד אומרים לעיר: "כָּל מַעְיָנַי, תשוקותי וייחולי בָּךְ - ירושלים".

     

    [1] ראו דברי הימים א' ו,טז-כב.

    [2] ראו ההרחבה לישעיה ל,ז.

     

    פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.



Have more information? Found a mistake?