audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

תהלים פז: לבני קרח מזמור שיר

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • טעמי המקרא
playerSongImg
כותר תהלים פז: לבני קרח מזמור שיר
מעגל השנה לכל עת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • (א) לִבְנֵי קֹרַח, שהיו ממונים על השיר במקדש,[1] מִזְמוֹר שִׁיר אשר יְסוּדָתוֹ, בסיסו ועיקרו עוסק בְּהַרְרֵי קֹדֶשׁ, ההר שעליו בנוי המקדש בפרט וירושלים בכלל.

    שבחה של העיר: (ב) אֹהֵב ה' את שַׁעֲרֵי צִיּוֹן, ירושלים יותר מִכֹּל מִשְׁכְּנוֹת, מקומות מושבו של יַעֲקֹב, כי זו העיר שה' בחר בה. (ג) נִכְבָּדוֹת, דברים נכבדים ומעולים מְדֻבָּר בָּךְ, עִיר הָאֱלֹֹהִים. סֶלָה, סימן מוסיקלי, או: אכן.

    ציון מצוינת לא רק בהשוואה למשכנות יעקב, אלא ביחס למדינות העולם: (ד) אַזְכִּיר שתי מעצמות גדולות - רַהַב , כינוי גנאי לארץ מצרים[2] וּבָבֶל לְיֹדְעָי, למכרי, והִנֵּה מכיוונים אחרים גם פְלֶשֶׁת וְצֹר שעל שפת הים עִם כּוּשׁ, הרחק בדרום. בכל המקומות הללו יימצא לעתים אדם מיוחד שארץ מולדתו תוזכר עליו כציון לשבח: "זֶה יֻלַּד, נולד שָׁם - במקום פלוני". (ה) ואילו לְצִיּוֹן יֵאָמַר: "אִישׁ וְאִישׁ יֻלַּד בָּהּ". בציון אין צורך לחפש אחר אדם מיוחד. ציון מגדלת אישים מצוינים ובולטים רבים. וְהוּא יְכוֹנְנֶהָ, יקים ויבנה את ציון על מכונה - העֶלְיוֹן, הקדוש ברוך הוא בעצמו, האוהב את ציון. (ו) כאשר ה' יִסְפֹּר בִּכְתוֹב, ויכתוב עַמִּים, הוא יציין במיוחד את בחירי ירושלים, שעל כל אחד מהם אפשר לומר: "זֶה אשר יֻלַּד שָׁם". פירוש אחר: יודעי ה' הקרובים אליו הנמצאים בכל מקום בעולם, ייקראו על שם ציון, כאילו נולדו בה. סֶלָה.

    (ז) הכול משבחים את ירושלים, וְאלו ששָׁרִים כְּחֹלְלִים, כמו אלה שיוצאים במחול, כולם יחד אומרים לעיר: "כָּל מַעְיָנַי, תשוקותי וייחולי בָּךְ - ירושלים".

     

    [1] ראו דברי הימים א' ו,טז-כב.

    [2] ראו ההרחבה לישעיה ל,ז.

     

    פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?