audio items
snunit
Back to search results

הגדה של פסח

Enlarge text Shrink text
  • Piyut
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי לואי גארב
  • 2.
    מרכז אסיה וקווקאז - בוכרה הרב בן ציון אבקשוב
  • 3.
    מרכז אסיה וקווקאז - פרס אפרת דילמאני, ינון דילמאני
  • 4.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל יעקב חורי
  • 5.
    ספרדים מסורות המזרח - כורדיסטן יוסף צ'ונה
  • 6.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 7.
    ספרדים צפון אפריקה - אלג'יריה פיליפ דרמון
  • 8.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב רפאל זרוק
  • 9.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו שמואל טולדנו
  • 10.
    ספרדים צפון אפריקה - תוניס מיכאל סיטבון
  • 11.
    תימן - כלל תימן שלום צדוק
Play songs in order
playerSongImg
Title הגדה של פסח
Cycle of the Year פסח
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
About
  • ה'הגדה של פסח' היא מן החיבורים הנפוצים ביותר בעם ישראל. כאלפיים שנות היסטוריה עומדות מאחורי התפתחותה, והיא מהווה כלי ביטוי לתולדות העם, ערכיו ותקוותיו. פרשנים ודרשנים רבים מספור התייחסו אליה, אמנים וציירים קישטו אותה, וכנראה לא היה עוד חיבור בעם ישראל שזכה לאהבה ולתפוצה כמוה. היא אחד מן הטקסטים היהודיים הנקראים והנפוצים ביותר.

    ההגדה היא לקט של קטעים שנוצרו בתקופות שונות ונוספו אליה לאורך דורות ארוכים, כך שהיא צמחה והתהוותה שלב אחרי שלב. שורשה, ככל הנראה, בסיפור יציאת מצרים במקביל לאכילת קרבן הפסח בימי המקדש, ולאחר החורבן נוספו אליה קטעים רבים, המוכרים לנו היום. הפיוטים המוכרים לנו נוספו בימי הביניים.

    ההגדה בנויה כך שההווה מביט אל העבר: היא מובילה אותנו מהלילה הזה אל ראשית ההיסטוריה היהודית, דרך הירידה למצרים, השעבוד והעבודה בפרך, יציאת מצרים על הנס הגדול שבה, קבלת התורה, הכניסה לארץ ישראל ובית המקדש

    ויש מנהגים שבהם כולם יחד קוראים את כל החלקים בקול.
    יש גם פעולות רבות שיש לבצע במהלך קריאת ההגדה: נטילת ידיים בלי ברכה, שבירת המצה והטמנתה, הגבהת קערת הסדר והנחתה, הגבהת הכוס והנחתה, גילוי שלוש המצות וכיסויין, מזיגת ארבע הכוסות ושתייתן, שפיכת מעט יין מן הכוס, הצבעה על הזרוע [='הפסח'], המצה והמרור, ועוד (כאשר לכל עדה יש מנהגים משלה). יש בפעולות הרבות מעין ניסיון לעודד את סקרנותם של הילדים, אשר הם חלק בלתי נפרד מהסדר, ואליהם אמורה לעבור בו מסורת העם היהודי וסיפור יציאת מצרים - "הוגדת לבנך".

    אמירת ההגדה בקול רם והמעשים הנלווים לה מדגישים כי היא נועדה להתבצע ולא רק להיאמר, וכך גוברת תחושת השותפות וההזדהות של משתתפי הסדר עם תוכן ההגדה, כפי שנאמר בהגדה עצמה: "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים".

    למבוא להגדה של פסח באתר

Have more information? Found a mistake?