audio items
snunit
Back to search results

אשר בגלל אבות

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    תימן - דרום תימן (שרעב וסביבותיה) רצון טסה
  • 2.
    תימן - כלל תימן אברהם צדוק
  • 3.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 4.
    תימן - כלל תימן רצון טסה
Play songs in order
playerSongImg
Title אשר בגלל אבות
Cycle of the Year שמחת תורה / שמיני עצרת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • אֲשֶׁר בִּגְלַל אָבוֹת בָּנִים גִּדֵּל – בזכות השבועה שנשבע לאבות האומה, גידל הקב"ה את ישראל ונתן להם את התורה, כמו שנאמר בדברים ט,ה "וּלְמַעַן הָקִים אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב", וכן במדרש שמות רבה (וילנא) כח,א "אמר הקב"ה למשה: לא נִתְּנה לך תורה אלא בזכות אברהם".
    • בְּגַלְגַּלֵּי רוּחַ – במשרתי עליון לפי ספרות ההיכלות (כגון ס' היכלות פרק ו).
    • וּמַלְאֲכֵי צָבָא בְּאַלְפֵי שִׁנְאָן – המלאכים המלווים לקב"ה במתן תורה, שנאמר 'רֶכֶב אֱלֹהִים רִבֹּתַיִם אַלְפֵי שִׁנְאָן' (תהלים סח,יח)" ובשמות רבה (וילנא) כט,ב "אמר ר' אבדימי דמן חיפה: כ"ב אלף ירדו עם הקב"ה לסיני. חכמי ימי הביניים זיהו מלאכים אלה עם "גלגלי הרוח" שנזכרו לעיל.
    • גִּבּוֹר גֵּאִים – שגבר על המצרים והטביעם בים, וכן תרגם אונקלוס את הפסוק בשירת הים (שמות טו,א) "כִּי גָאֹה גָּאָה": "ארי אתגאי על גיותניא" (כי התגאה על גאים).
    • קָרָא לְמֹשֶׁה לְקַבֶּל לוּחוֹת – שמות כד,יב "וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וֶהְיֵה שָׁם וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם".
    • דִּבְרֵי אֵל חַי – דברי הקב"ה במעמד הר סיני.
    • שָׁמְעָה הָאָרֶץ – הארץ ויושביה, הלשון על–פי תהלים עו,ט "מִשָּׁמַיִם הִשְׁמַעְתָּ דִּין אֶרֶץ יָרְאָה וְשָׁקָטָה".
    • וְעַמּוּדֶיהָ יִתְפַּלָּצוּן – ועמודי הארץ ירעדו, איוב ט,ו "הַמַּרְגִּיז אֶרֶץ מִמְּקוֹמָהּ וְעַמּוּדֶיהָ יִתְפַלָּצוּן". ומכוון לדברי מדרשים רבים, כגון פסיקתא רבתי (איש שלום) כא "שמיעה אחת השמיע הקדוש ברוך הוא את קולו בסיני והרעיש את כל העולם כולו".
    • הִטָּה שָׁמַיִם וַיֵּרֶד בִּכְרוּב וַיֵּדֶא עַל כַּנְפֵי רוּחַ – תהלים יח,י–יא "וַיֵּט שָׁמַיִם וַיֵּרַד וַעֲרָפֶל תַּחַת רַגְלָיו: וַיִּרְכַּב עַל כְּרוּב וַיָּעֹף וַיֵּדֶא עַל כַּנְפֵי רוּחַ". ובמדרש תהלים (בובר) יח,יג דרשוהו על מתן תורה.
    • וַיֵּצְאוּ דְבָרִים מִתּוֹךְ הָאֵשׁ וַיִּתְחוֹקְקוּ עַל לוּחוֹת הָאָבֶן – לפי ספרי דברים (שמג) "כשהיה הדיבור יוצא מפי הקדוש ברוך הוא [...] מקבלו בימינו וחוקקו בלוח והיה קולו הולך מסוף העולם ועד סופו שנאמר 'קול ה' חוצב להבות אש' (תהלים כט,ז)". ובשיר השירים רבא (וילנא) א,ב "אמר ר' ברכיה: שנה לי ר' חלבו: הדיבור עצמו היה נחקק מאליו...".
    • זְמִירוֹת קִדְּמוּ – לפי בבלי שבת פט, ע"א שהמלאכים אמרו שבח כשהקב"ה נתן את התורה למשה והלשון על-פי תהלים סח,כו "קִדְּמוּ שָׁרִים אַחַר נֹגְנִים" ואיוב לח,ז "בְּרָן יַחַד כּוֹכְבֵי בֹקֶר וַיָּרִיעוּ כָּל בְּנֵי אֱלֹהִים".
    • שׁוֹפָר תָּקְעוּ מִשְּׁמֵי מָרוֹם – שמות יט,טז "וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד".
    • חֲרָדָה לָבְשׁוּ [...] כִּי מִפָּארָן ה' הוֹפִיעַ – ספרי דברים שמג בדרשה על דברים לג,ב "וַיֹּאמַר ה' מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן וְאָתָה מֵרִבֲבֹת קֹדֶשׁ מִימִינוֹ אֵשְׁדָּת לָמוֹ" שנתקבצו כל העמים וחרדו.
    • טָפְשׁוּ כֻלָּם בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל – אסתר רבה (וילנא) א,יז "עשרה חלקים של טִפשות בעולם, תשעה בישמעאלים ואחד בכל העולם". והלשון על–פי תהלים קיט,ע "טָפַשׁ כַּחֵלֶב לִבָּם".
    • יְמִין ה' טִפְחַיִם בַּלֻּחוֹת [...] וְטִפְחַיִם מְפוֹרָשׁ בֵּין יָד לְיָד – שמות רבה (וילנא) כח,א "אמר ר' ברכיה: הלוחות היו ארכן ששה טפחים. כביכול היו ביד מי שאמר והיה העולם שני טפחים, ובידו של משה שני טפחים, ושני טפחים היו מפרישין בין יד ליד".
    • מְפוֹרָשׁ – הֶפרש, רווח.
    • שְׂמַח בִּגְדֻלָּתָךְ – שמות יא,ג "גַּם הָאִישׁ משֶׁה גָּדוֹל מְאֹד". וכן בברכת שחרית של שבת "ישמח משה במתנת חלקו".
    • מֹשֶׁה עָלָה לְתוֹךְ הֶעָנָן – שמות כד,יח "וַיָּבֹא משֶׁה בְּתוֹךְ הֶעָנָן".
    • וְהוּא רָאָה תְּמוּנַת אֱלֹהִים – במדבר יב,ח "וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט".
    • נְשִׂיא נְשִׂיאִים – גדול מכולם.
    • אָב לַחֲכָמִים – כינוי נפוץ למשה רבנו בספרות המדרש, כמו בויקרא רבה (וילנא) א,טו "צא ולמד ממשה אבי החכמה אבי הנביאים".
    • וְרֹאשׁ לַנְּבִיאִים – במדרגת הנבואה הגבוהה ביותר, דברים לד,י "וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ ה' פָּנִים אֶל פָּנִים".
    • סָגַר הַיָּם בִּתְפִלָּתוֹ – בזכות תפילתו נסגר הים על המצרים.
    • וְעַל יַד שְׁלוּחוֹ – משה, שליח ה'.
    • חֲרוֹן אַף הֵשִׁיב – תהלים קו,כג "לוּלֵי מֹשֶׁה בְחִירוֹ עָמַד בַּפֶּרֶץ לְפָנָיו לְהָשִׁיב חֲמָתוֹ מֵהַשְׁחִית".
    • אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ – הדיבר הראשון, שמות כ,ב.
    • כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע – שמות כד,ז.
    • צָעַק מֹשֶׁה צְעָקָה גְדוֹלָה – מדרש תנחומה (ורשא) ואתחנן ו: "הניח משה ידיו על ראשו והיה צועק ובוכה ואומר אצל מי אלך לבקש עלי רחמים". והלשון על–פי בראשית כז,לד "וַיִּצְעַק צְעָקָה גְּדֹלָה וּמָרָה עַד מְאֹד".
    • עֲלֵה מוּת בָּהָר – דברים לב,נ "וּמֻת בָּהָר אֲשֶׁר אַתָּה עֹלֶה שָׁמָּה".
    • שְׁמָר נָא צֹאנִי – במדבר כז,יז "וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה".
    • רָאָה מֹשֶׁה מֵרֹאשׁ הַפִּסְגָּה קְהִלּוֹת שְׁבָטִים עוֹמְדִים לְפָנָיו – בשביל הברכה שברכם. הלשון על פי דברים לד,א-ב "וַיַּעַל משֶׁה מֵעַרְבֹת מוֹאָב אֶל הַר נְבוֹ רֹאשׁ הַפִּסְגָּה...".
    • שָׁם מֵת מֹשֶׁה עֶבֶד ה' מוּל בֵּית פְּעוֹר אֲסָפוֹ אֱלֹהֵינוּ – דברים לד,ה–ו "וַיָּמָת שָׁם משֶׁה [...] וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בַגַּי בְּאֶרֶץ מוֹאָב מוּל בֵּית פְּעוֹר".
    • אֲסָפוֹ – כינוי למיתה, כמו במדבר כז,יג "וְנֶאֱסַפְתָּ אֶל עַמֶּיךָ גַּם אָתָּה כַּאֲשֶׁר נֶאֱסַף אַהֲרֹן אָחִיךָ".
    • תְּפִלַּת מֹשֶׁה קָרְעָה הָרָקִיעַ – דברים רבה (וילנא) יא,י "שהיתה תפלתו [של משה] דומה לחרב שהוא קורע וחותך ואינו מעכב".
    • וְנִמְצָא לְעַמּוֹ בְּעֵת צָרָתָם – על-פי דברים רבה (וילנא) ב,יא "אמר משה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, כשתהא רואה בניך בצער ואין מי שיבקש רחמים עליהם מיד ענה אותן. אמר לו הקב"ה: משה, חייך בכל שעה שיקראו אותי אני אענה אותם".
    • יְהוֹשֻׁעַ קָם אַחֲרֵי מֹשֶׁה – יהושע א,ב "משֶׁה עַבְדִּי מֵת וְעַתָּה קוּם עֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה".
    • וְגוֹרָל נָעִים – שיהושע בן נון חילק את הארץ לנחלות בגורל הוגן וצודק, במדבר כו,נה "אַךְ בְּגוֹרָל יֵחָלֵק אֶת הָאָרֶץ".
    • בָּרוּךְ נוֹתֵן הַתּוֹרָה – על–פי חתימת ברכת קריאת התורה "...בָּרוּךְ אַתָּה ה' נוֹתֵן הַתּוֹרָה".
    • וּבוֹחֵר בַּנְּבִיאִים – על–פי פתיחת ברכת ההפטרה "בָּרוּךְ אַתָּה ה' [...] אֲשֶׁר בָּחַר בִּנְבִיאִים טוֹבִים...".


Have more information? Found a mistake?