audio items
snunit
Back to search results

ישמח הר ציון

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - תורכיה אלעד גבאי, ת"א החדשה
  • 2.
    תורכיה - תורכיה כללי דוד מנחם
  • 3.
    תורכיה - תורכיה כללי מזרח-מערב
  • 4.
    תורכיה - תורכיה כללי מתוך קהילות שרות
  • 5.
    תורכיה - תורכיה כללי שמואל בנארויה
Play songs in order
playerSongImg
Title ישמח הר ציון
Cycle of the Year יום ירושלים;לכל עת;שירת הבקשות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • • יִשְׂמַח הַר צִיּוֹן וְתָגֵלְנָה בְּנוֹת יְהוּדָה - שיבוץ מתהילים מח, יב: יִשְׂמַח הַר צִיּוֹן תָּגֵלְנָה בְּנוֹת יְהוּדָה לְמַעַן מִשְׁפָּטֶיךָ. כאן משתמש המשורר בביטוי הזה בהקשר לגאולה העתידה לבוא. • וּשְׁכֹן בְּקִרְבָּהּ - המשורר מבקש מהאל שישרה שכינתו בקרב כנסת ישראל, או בתוך ירושלים, כפי שאנו מבקשים בתפילת העמידה: וְלִירוּשָׁלַיִם עִירְךָ בְּרַחֲמִים תָּשׁוּב וְתִשְׁכֹּן בְּתוֹכָהּ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ. • כִּי אַתָּה תִּתֵּן הוֹדָהּ - תשרה עליה הדר של מלכות, כנאמר בתהלים כא, ו: גָּדוֹל כְּבוֹדוֹ בִּישׁוּעָתֶךָ הוֹד וְהָדָר תְּשַׁוֶּה עָלָיו. שם נאמר הפסוק בהקשר של מלך המשיח. ובדברי הימים א כט, ח, נאמר לגבי המלך שלמה: וַיְגַדֵּל יְיָ אֶת שְׁלֹמה לְמַעְלָה לְעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן עָלָיו הוֹד מַלְכוּת אֲשֶׁר לֹא הָיָה עַל כָּל מֶלֶךְ לְפָנָיו עַל יִשְׂרָאֵל: גם כאן מופיעה המילה הוד בהקשר של מלכות. • חוֹמַת אֵשׁ סָבִיב - האל יגן על עמו כחומת אש - חומה שגם משמשת הגנה ומחסום מפני אויבים מבחוץ, אך בה בעת מסמלת גם הגנה אקטיבית שכן האש היא סמל למלחמה. על פי חזון אחרית הימים בזכריה ב, ט: וַאֲנִי אֶהְיֶה לָּהּ נְאֻם יְיָ חוֹמַת אֵשׁ סָבִיב וּלְכָבוֹד אֶהְיֶה בְתוֹכָהּ. חומת האש מזכירה את עמוד האש והענן שליוו את עם ישראל בצאתו ממצרים לאורך כל מסעותיו במדבר. • לְשָׁמְרָהּ וּלְעָבְדָהּ - הביטוי לקוח מבראשית, ב, טו: וַיִּקַּח יְיָ אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ. שם מדובר על האדם שתפקידו לבנות עולם ולשמור עליו ואילו כאן מבקש המשורר מהאל הגנה ושמירה על עם ישראל. • כּוֹנֵן - בנה, הקם, השב. המילה כונן באה מהמלה כַּן, שמשמעותה בסיס, והיא נאמרת פעמים רבות בהקשר להקמה, כמו למשל בתפילת המוסף: בְּנֵה בֵיתְךָ כְּבַתְּחִלָּה וְכוֹנֵן מִקְדָּשְׁךָ עַל מְכוֹנוֹ. • כּוֹנֵן שַׁבַּתָהּ חַגָהּ חָדְשָׁהּ וְגַם מוֹעֲדָהּ - הכוונה למועדים ולרגלים שהיו מתקיימים בבית המקדש והמשורר נושא תפילה שימים אלה ישובו כבראשונה. • אוֹר הָאֵר - האר את אור הגאולה. • לֵילִי בְּנוֹת יְהוּדָה - סגירת מעגל: המשורר חותם את שירו בחזרה על המילים בהן פתח את הפיוט. המילה לֵילִי משמשת גם כמילת ניגון, אך גם במשמעות של לילה, המסמל את החשכה השורה בגלות. המשורר מבקש: הָאֵר לֵילִי - האר את חשכת הגלות. על דרך הדרש ניתן לומר שיש כאן היפוך מילים בין לילה ליללה, על כל המשתמע מכך.

Have more information? Found a mistake?