audio items
snunit
Back to search results

לדוד מזמור

Enlarge text Shrink text
  • Prayer
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי אבישי ארקין
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 3.
    אשכנז - אשכנז כללי שמחה שלמה זילבר
  • 4.
    מזרח אירופה - ליטא - פולין הרווי גולדפרב
  • 5.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 6.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 7.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 8.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 9.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו יצחק רווח
  • 10.
    תורכיה - תורכיה כללי קבוצת חזנים
  • 11.
    תימן - כלל תימן אפרים יעקב
  • 12.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
Play songs in order
playerSongImg
שלמה שמחה זילבר נולד בשנת 1926 בחבל גליציה שבפולין, בן למשפחה מחסידות רופשיץ. לאחר שניצל מהשואה, עלה לישראל בשנת 1949 עם רעייתו. שימש במשך שנים רבות כחזן וכבעל תוקע בבתי כנסת שונים בישראל. נפטר בפתח תקווה בשנת 2017.
עוד על דמותו של שמחה שלמה זילבר ז"ל תוכלו לקרוא במאמר זה.
תודה לאסתר ויתקון לבית זילבר, בתו של שמחה ז"ל, על מסירת ההקלטות.
Title לדוד מזמור / אשכנז כללי / שמחה שלמה זילבר
Tradition אשכנז - אשכנז כללי
Melodic tradition לדוד מזמור / אשכנז כללי
Scale לא ידוע
Cycle of the Year ימים נוראים
Prayer Time אחר ללא לחן
Composer ללא מלחין ידוע
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • • לְדָוִד מִזְמוֹר - כותרת המזמור, המיוחס לדוד המלך.
    • לַה' הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ, תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ - כל העולם וכל מה שבו שייכים לקב"ה.
    • כִּי הוּא עַל יַמִּים יְסָדָהּ וְעַל נְהָרוֹת יְכוֹנְנֶהָ - כי הוא זה שברא את העולם, וייסד את האדמה, על ידי ציוויו בעת בריאת העולם על הפרדת הים מהיבשה, והיקוות המים - שעד אז היו מעורבבים יחד עם האדמה - אל מקומות מוגדרים.
    • יַמִּים - צורת רבים של ים.
    • מִי יַעֲלֶה בְהַר ה' וּמִי יָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ - מי ראוי להתקרב אל הקב"ה ולבוא במקדשו?
    • נְקִי כַפַּיִם - מי שידיו נקיות; כינוי סמלי לאדם ישר, שמעשיו טהורים, שידיו נקיות מגניבה ומכסף שלא הושג בדרכים ישרות.
    • וּבַר לֵבָב - מי שליבו נקי וישר, ואין בו מחשבות וכוונות רעות.
    • אֲשֶׁר לֹא נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי - שלא נשבע שבועת שוא.
    • וְלֹא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה - לא נשבע שבועת שקר במשפט כדי לרמות.
    • יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת ה' וּצְדָקָה מֵאֱלֹהֵי יִשְׁעוֹ - האדם שידיו וליבו - כלומר: מעשיו ומחשבותיו - נקיים, הוא יקבל מהקב"ה ברכה.
    • זֶה דּוֹר דֹּרְשָׁיו, מְבַקְשֵׁי פָנֶיךָ יַעֲקֹב סֶלָה - זה הדור שכל בניו מבקשים את הקב"ה, מבקשים להתקרב אליו. וכיצד? על ידי שמירה על כל מה שתואר קודם לכן: נקיון כפיים ולב, הימנעות משבועת שקר וכו'.
    • שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם - שערי המקדש, הרימו את ראשיכם, הגביהו את עצמכם כביכול בשעה שמלך הכבוד נכנס דרככם.
    • וְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד - כפי שכתוב בהמשך המזמור בצורה מפורשת, מלך הכבוד הוא הקב"ה. אולם בשלב זה במזמור קיימת אפשרות להבין שמדובר במלך בשר ודם; שהקריאה לשערי המקדש להגביה את קומתם כדי ש"מלך הכבוד" יוכל להיכנס מוסבת על מלך אנושי. אפשרות הבנה זאת מתבטאת במדרש על שלמה המלך (מופיע בכמה מקורות - למשל במסכת שבת ב, ל). לפי מדרש זה, כשבא המלך שלמה - שבנה את המקדש - להכניס לתוכו את ארון הקודש, נדבקו השערים זה לזה וסירבו להיפתח. עמד שלמה המלך ואמר לפני השערים מזמורי תהלים רבים, אך הללו עדיין סירבו להיפתח. כשהגיע למזמור 'לה' הארץ ומלואה' ואמר את הפסוק 'שאו שערים ראשיכם... ויבוא מלך הכבוד', רדפו אחריו השערים ורצו לבלוע אותו, (כי השתמע מדבריו לכאורה שהוא מתכוון על מלך הכבוד שהוא עצמו), תוך שהם שואלים אותו: "מי זה מלך הכבוד?!". שלמה ענה להם: 'ה' עיזוז וגיבור' ו'ה' צבאות הוא מלך הכבוד סלה'.
    • מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד? ה' עִזּוּז וְגִבּוֹר, ה' גִּבּוֹר מִלְחָמָה - הקב"ה הוא מלך הכבוד, ולו העוז והגבורה. עִזּוּז וְגִבּוֹר - חזק. גִּבּוֹר מִלְחָמָה - נלחם בעוז בשונאיו.
    • ה' צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה - הקב"ה הוא מלך הכבוד לעולם ועד; לנצח הוא ראוי לשם 'מלך הכבוד'.



Have more information? Found a mistake?