audio items
snunit
Back to search results

ירדה השבת

Enlarge text Shrink text
  • Prayer
playerSongImg
Title ירדה השבת
Prayer Time קבלת שבת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
About
  • שיר מפורסם זה נכתב בידי המשורר יהושע רבינוב (1904-2000), שזהו שירו הידוע ביותר, והולחן בידי המלחין דוד זהבי (1910-1977). מראשית יצירתו קשור שיר זה אל התנועה הקיבוצית, שכן רבינוב היה חבר קיבוץ גבת, והוא חיבר את השיר בעקבות ביקורו בקיבוץ גינוסר בשנת 1944, וזהבי היה חבר קיבוץ נען.
    לפי המסופר, רבינוב יצא מגינוסר ביום שישי לכיוון ואדי חמאם [=ואדי היונים, הוא חורבת ורדים], וראה יונים רבות החוזרות לפנות ערב לקיניהן, וכשחזר לקיבוץ כבר ירדה השבת והחברים קיבלו את פניה בשירים. חוויות אלה הביאו לכתיבת השיר לאחר שחזר לקיבוצו, ובתיווך אליהו וגר מקיבוץ גינוסר הגיע השיר לזהבי. השיר הודפס בעיתון "דבר" בדצמבר 1944, ונכלל בספרו של רבינוב, "משעולים לאופק", בשנת 1946.
    השיר מדמה את כניסת השבת לכניסה של מלכה המתייחסת לנתיניה. השבת, היא המלכה, משפיעה מטוּבה על הטבע המקיף אותה - החי והצומח, והוא נענה לטוּב זה. בבית א השבת יורדת, ובתמורה ההרים הם שושביניה (המלווים שלה) הנושאים את אדרתה, והיונים מקבלות את פניה. בבית ב השבת נושקת לברוש ולאזוב, ובתמורה הקוץ הופך לשרביט שלה והתוֹר נושא את קולו בשיר. בבית ג השבת מרטיטה ביופייה, ובתמורה הבנות מזמרות לה

    ובדומה לכך ראו בשירו של ביאליק '"שבת המלכה").
    אף על פי ששירנו עוסק בכניסת השבת, הרי שחוץ מהזכרת השבת עצמה אין בו אף סממן דתי ואף לא פנייה לאל, ונדמה שדווקא משום כך הוא יכול היה להגיע למעמדו הרם. השיר הפך למעין "המנון" לחברי קיבוץ גינוסר, ובהמשך הפך למזוהה עם התנועה הקיבוצית כולה, ובקיבוצים רבים היה מושר בכל שבת.
    השיר הוקלט לראשונה בשנת 1961 בידי הדסה סיגלוב, שהביצוע שלה מופיע באתר זה, ולאורך השנים זכה לביצועים רבים מפי אמנים שונים, כמו נחמה הנדל, דפנה ארמוני, נורית גלרון, מקהלות רבות, ועוד.

Have more information? Found a mistake?