audio items
snunit
Back to search results

תהלים ה: למנצח אל הנחילות

Enlarge text Shrink text
  • Cantillation
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 4.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 5.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
Play songs in order
playerSongImg
Title תהלים ה: למנצח אל הנחילות
Cycle of the Year לכל עת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • (א) לַמְנַצֵּחַ אֶל הַנְּחִילוֹת, לחן עתיק שבו הושר המזמור, או: שם כלי נגינה שאולי קולו כזמזום נחיל דבורים, והוא מלווה את המִזְמוֹר שלְדָוִד.

    (ב) לאֲמָרַי הַאֲזִינָה, האזן וקבל אותם, ה'; בִּינָה, התבונן, הכר וקח נא את הֲגִיגִי, דיבורי היוצא מתוך מחשבה. שְמע לא רק את התפילה הנאמרת, אלא גם את זו שבלב. (ג) הַקְשִׁיבָה לְקוֹל שַׁוְעִי, תחנוני, מַלְכִּי וֵאלֹֹהָי, כִּי אֵלֶיךָ בלבד אֶתְפַּלָּל.

    (ד) ה', בכל בֹּקֶר תִּשְׁמַע קוֹלִי. בֹּקֶר, בכל ראשיתו של יום חדש אֶעֱרָךְ לְךָ, אני מכין ומעמיד את עצמי לפניך וַאֲצַפֶּה, מייחל ללכת בדרך הטוב ככל יכולתי, ומתוך ידיעה שהדרך האחרת מנוגדת לרצונו של ה'. (ה) כִּי, הרי לֹא אֵל חָפֵץ, רוצה רֶשַׁע אָתָּה. אדרבא, אתה רוצה את היפוכו. לֹא יְגֻרְךָ, יגור אתך רָע. (ו) לֹא יִתְיַצְּבוּ הוֹלְלִים, אנשים פוחזים וחסרי כיוון לְנֶגֶד עֵינֶיךָ, שהרי אתה הוא תכלית הטוב - שָׂנֵאתָ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן, עושי רעה, אינך רוצה אותם לידך. (ז) תְּאַבֵּד דֹּבְרֵי כָזָב, ואִישׁ דָּמִים וּמִרְמָה - יְתָעֵב, מרחיק ה'. (ח) וַאֲנִי בְּרֹב חַסְדְּךָ אָבוֹא בֵיתֶךָ. אפילו הַגעתי לביתך אפשרית הודות לחסדך, שכן אתה הוא שנטעת בלבי את הרצון ושזימנת את האפשרות לבוא אליו. שם אֶשְׁתַּחֲוֶה אֶל הֵיכַל קָדְשְׁךָ בְּיִרְאָתֶךָ.

    (ט) ה', נְחֵנִי, הדרך אותי ללכת בְצִדְקָתֶךָ לְמַעַן, כדי שאוכל לעמוד בפני שׁוֹרְרָי, אויבי. הַיְשַׁר, יַשֵּׁר לְפָנַי דַּרְכֶּךָ. הוליכני בדרך הישרה, הנכונה והטובה. כאשר אדם מוקף באויבים יש שהוא מתקשה לדעת מהי הדרך הנכונה לפעול בה. דווקא מכיוון שהוא נתון במריבה, הוא זקוק להנחיה מיוחדת כיצד לשמור על הטוב והישר. (י) כִּי האויב, שאין שמו מפורש, אֵין בְּפִיהוּ נְכוֹנָה, אמת. הוא משקר תמיד; קִרְבָּם, תוכם של אויבַי הַוּוֹת, פגעים, מזימות רעות; קֶבֶר פָּתוּחַ שהרקב מצוי בו ועם זאת הוא מזמין את הכול ליפול אל תוכו - כך הוא גְּרֹנָם; לְשׁוֹנָם יַחֲלִיקוּן, מחניפים. (יא) לכן הַאֲשִׁימֵם, מצא אותם אשמים כראוי להם ודון אותם לפי אשמתם, אֱלֹֹהִים, כדי שיִפְּלוּ מִמֹּעֲצוֹתֵיהֶם, שלא יישארו במזימותיהם ובהתייעצויותיהם. בְּשל רֹב פִּשְׁעֵיהֶם הַדִּיחֵמוֹ, הסר אותם ממקומם כִּי מָרוּ, מרדו בָךְ וראויים לעונש.

    בסיום חוזר המשורר, כדרכו, לדברים חיוביים: (יב) וְיִשְׂמְחוּ כָל חוֹסֵי בָךְ, הנשענים עליך, לְעוֹלָם יְרַנֵּנוּ, וְתָסֵךְ, תסוכך ותגן עָלֵימוֹ, עליהם, וְיַעְלְצוּ, ישמחו בְךָ אֹהֲבֵי שְׁמֶךָ. (יג) כִּי אַתָּה תְּבָרֵךְ צַדִּיק, ה', כַּצִּנָּה, מגן גדול המקיף את כל גופו של האדם, כך רָצוֹן תַּעְטְרֶנּוּ. תקיף את הצדיקים סביב סביב באהבתך ובקרבה אליך.

     

    פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.



Have more information? Found a mistake?