audio items
snunit
Back to search results

מגילת רות

Enlarge text Shrink text
  • Cantillation
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בלקן סטפן סבליץ' (אשר אלקלעי)
  • 3.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב ציון בדש, ציון וטורי
  • 4.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 5.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו נתנאל חן
  • 6.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) יצחק נהרי
Play songs in order
playerSongImg
Title מגילת רות
Cycle of the Year שבועות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
About
  • מגילת רות היא המגילה הראשונה (או השנייה לפי כתבי היד האשכנזיים ולפי הדפוסים) מחמש המגילות שבחטיבת הכתובים שבתנ"ך. הסיפור, המתרחש בתקופת השופטים, מלווה את נעמי ואת רות השבות ממואב לבית לחם בחוסר כול. רות, המואבייה, מלקטת חיטה אחרי הקוצרים בשדה של בעז, קרוב משפחה של אלימלך, אישהּ של נעמי שנפטר במואב. רות מוצאת חן בעיני בעז, ובסוף המגילה הוא נושא אותה לאישה ומקיים מעין מצוות ייבום והקמת שם קרוב משפחתו שנפטר ללא ילדים. הפרק הרביעי והאחרון של המגילה נסגר ברשימת צאצאיהם של בעז ורות המגיעה עד לדוד המלך.
    המגילה הייתה מקור ובסיס לפירושים ולדרשנות בדברי חז"ל, וזכתה לשני חיבורים מדרשיים שהוקדשו לה: רות רבה ורות זוטא. ר' זעירא במדרש רות רבה מתייחס לאופיה הסיפורי של המגילה ואומר: "אמר ר' זעירא המגלה הזאת, אין בה לא טומאה ולא טהרה, לא איסור ולא היתר, ולא נכתבה אלא ללמדך כמה מתן שכר טוב לגומלי חסדים." (רות רבה, פרשה ב', יד) ואמנם, נושא גמילות החסדים שב ועולה בסיפור המגילה במעשיהן של שתי הדמויות המרכזיות - כך אצל רות המסרבת לעזוב את נעמי, וכך אצל בעז שפורש את חסותו על השתיים.
    מנהג קריאת מגילת רות בשבועות נזכר לראשונה במסכת סופרים, שהיא חיבור מאוחר מן המסכתות הקטנות (ככל הנראה נערכה בישראל במאה ה־8):

    "ברות, במוצאי יום טוב הראשון של עצרת עד חציו, ומשלים במוצאי יום טוב האחרון, ויש אומרים בכולן מתחילין במוצאי שבת שלפניהם" (סופרים יד, טז). עצרת הוא שמו של חג השבועות בספרות התנאית. במקור זה עדיין לא נכנסה קריאת המגילה אל סדר התפילה, כפי שאנו מכירים כיום, והיא מתוארת כמנהג בלבד. בספרי המנהגים ובסידורים המוקדמים (מחזור ויטרי מן המאה ה־11, למשל) נזכרת קריאת מגילת רות כחלק מסדר התפילה בחג השבועות, ובמקום אחר נאמר שהקורא ברות צריך לברך על מקרא מגילה (מסכת סופרים פרק יד, הלכה א).
    הוצעו הסברים רבים לקשר שבין רות ובין חג השבועות. במחזור ויטרי נזכרים כמה מהם: א. משום שהיא מתרחשת בזמן קציר השעורים - כמו חג השבועות שהוא חג הקציר

    ד. הרוקח (ר' אליעזר מוורמייזא, המאה ה־12) מזכיר טעם נוסף, המזכיר את דברי ר' זעירא במדרש רות רבה: התורה היא תורת חסד, והיא מצווה על התנהגות בחסד בהקשר קציר החיטים, בין השאר (כלומר במצוות הלקט, השכחה והפאה). מעשיהם של רות ובעז במגילה ממחישים את החסד שעשוי להתבטא בשדה בזמן קציר החיטים.
    ה. הסבר אחר, הקשור לסיום המגילה בשושלת היוחסין של דוד המלך, הוא שלפי המסורת דוד המלך נפטר בחג השבועות, ולכן ראוי לקרוא את הסיפור שקדם להולדתו (ואולי אף נולד בו, ראו את דבריו של הרב חיים יוסף דוד אזולאי (חיד"א) בפירושו לשולחן ערוך 'ברכי יוסף' אורח חיים, תצד אות יא).

Have more information? Found a mistake?