audio items
snunit
Back to search results

תהלים א: אשרי האיש

Enlarge text Shrink text
  • Cantillation
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי אביגדור הרצוג
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 3.
    הודו - בני ישראל אמיר אפטקר
  • 4.
    כורדיסטן - עמדיה משה חיים
  • 5.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 6.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה מוצפי
  • 7.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 8.
    ספרדים מסורות המזרח - תורכיה ברוך חסון
  • 9.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב מוריס רומאני
  • 10.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו דוד בוזגלו
  • 11.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 12.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
Play songs in order
playerSongImg
Title תהלים א: אשרי האיש
Cycle of the Year יום כיפור;לכל עת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • (א) אַשְׁרֵי, מאושר, מחוזק ונוחל הצלחה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת, לפי המחשבה, או: עם מועצתם של רְשָׁעִים, וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים, אנשי חטא לֹא עָמָד, שכן העומד בדרכם עשוי למצוא את עצמו הולך בכיוון רע, וּבְמוֹשַׁב לֵצִים, קלי דעת המתלוצצים על דברים טובים, גם אם אינם עושים רע בפועל ובמוצהר, לֹא יָשָׁב. חברת הלצים פותחת פתח לרע אף ללא מודעות מכוונת. לכן עצם הישיבה במחיצתם, גם ללא שותפות פעילה, איננה טובה. (ב) כִּי אִם, אלא בְּתוֹרַת ה' המורה דרך חיים חֶפְצוֹ, וּביתר שאת - בְתוֹרָתוֹ שלו, במה שהוא יודע ומבין יֶהְגֶּה, משקיע את מחשבתו והגות לבו. ומשמעות נוספת: ידבר יוֹמָם וָלָיְלָה. (ג) וְהָיָה שכרו של המתרחק מן הרע ודבק בטוב כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם, שאיננו חסר דבר; אין הוא נזקק אפילו לגשם כי המים משקים אותו תמיד. אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ, בזמנו, וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל. לא פוסקת צמיחתו ורעננותו של העץ הזה. בדימוי לעץ מגולמת הבטחה ממשית: אדם כזה מניב בזמנו את פרי תורתו ועמלו. פרותיו טובים לו ולעולם, ואין הוא צריך לחשוש מהתנוונות וכמישה, ובכללו של דבר כֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ.

    לעומת זה - (ד) לֹא כֵן הָרְשָׁעִים, לא רק שאינם כעץ שתול, כִּי אִם כַּמֹּץ, קש העוטף את גרגרי התבואה שאין בו צמיחה וגם אין לו מקום - אְַשֶׁר תִּדְּפֶנּוּ, תהדוף אותו הרוּחַ לכל צד. להוויית הרשעים אין מקום משלה, ואפילו לא תכנית אמתית משלה. הרשעים נסחפים בכל גירוי המגיע אליהם מבחוץ, ונהדפים מדבר לדבר. (ה) עַל כֵּן בבוא שעת הדין לֹא יָקֻמוּ, אין תקומה לרְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט, וְלא יעמדו החַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים; לא רק שאינם יכולים לצאת זכאים במשפט, הם אף אינם יכולים להצטרף לחבורה הזאת. (ו) כִּי יוֹדֵעַ מקרוב ואוהב ה' דֶּרֶךְ צַדִּיקִים, ומשום כך הוא מכוון אותם ומסייע להם בדרך חייהם, וְאילו דֶרֶךְ רְשָׁעִים תֹּאבֵד מעצמה. אין לה עמידה יציבה בפני מאורעות הזמן.

     

    פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.



Have more information? Found a mistake?