audio items
snunit
Back to search results

יבורך שם כבוד

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    מרכז אסיה וקווקאז - אפגניסטן ירון פאר
  • 2.
    מרכז אסיה וקווקאז - אפגניסטן ללא מבצע
  • 3.
    מרכז אסיה וקווקאז - אפגניסטן קבוצת פייטנים
Play songs in order
playerSongImg
Title יבורך שם כבוד
Cycle of the Year סוכות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • יְבוֹרַךְ שֵׁם כְּבוֹד יוֹצֵר יְצוּרִים – יבורך שמו של הקדוש ברוך הוא, יוצר כל הבריות; פרפראזה על מטבע ברכה הנאמרת בהזדמנויות שונות – "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" – שמקורה בתהלים (עב, יט): וּבָרוּךְ שֵׁם כְּבוֹדוֹ לְעוֹלָם וְיִמָּלֵא כְבוֹדוֹ אֶת כֹּל הָאָרֶץ אָמֵן וְאָמֵן.
    • שֶׁהוּא יָחִיד וְהוּא מַשְׁפִּיל וּמֵרִים – שהרי הקדוש ברוך הוא יחיד בעולמו, והוא הגוזר את גורלו של האדם לרום או לשפל. מיוסד על שמואל א (ב, ו-ז): ה' מֵמִית וּמְחַיֶּה מוֹרִיד שְׁאוֹל וַיָּעַל ה' מוֹרִישׁ וּמַעֲשִׁיר מַשְׁפִּיל אַף מְרוֹמֵם.
    • צְבָא שַׁחַק וְכָל אַרְבַּע יְסוֹדוֹת הַכֹּל בָּרָא בְּעֶשֶׂר מַאֲמָרִים – את צבא השמיים - המלאכים והכוכבים, ואת ארבע יסודות הקיום המצויים בכל דבר בטבע - מים, אש, רוח ואדמה (על פי אחת התפיסות הרווחות בימי הביניים) – את כל אלה ברא הקדוש ברוך הוא בעשר פעולות של דיבור. הפייטן נשען על דברי חז"ל במשנה (מסכת אבות, פ"ה מ"א): "בעשרה מאמרות נברא העולם".
    • חֲכַם לֵבָב וּבוֹחֵן הַכְּלָיוֹת וּמֵבִין מַחְשְׁבוֹת חַדְרֵי חֲדָרִים – הקדוש ברוך הוא יודע את הנעשה בלב האדם פנימה, ואין מחשבותינו נסתרות ממנו. מבוסס על ירמיהו (יז, י): אֲנִי ה' חֹקֵר לֵב בֹּחֵן כְּלָיוֹת וְלָתֵת לְאִישׁ כדרכו כִּדְרָכָיו כִּפְרִי מַעֲלָלָיו. הצירוף חדרי חדרים מקורו כנראה במונח הלכתי שנועד לתאר את ההיפך הגמור מן ההחצנה והחשיפה; ראו למשל בתלמוד הבבלי, מסכת שבת (סד ע"ב): "כל מקום שאסרו חכמים מפני מראית העין – אפילו בחדרי חדרים אסור". שימוש משני ונדיר יותר באותו צירוף מופיע בספרות חז"ל גם בהקשר דומה לזה של פיוטנו (שם, ברכות י ע"א): "מה הקדוש ברוך הוא יושב בחדרי חדרים – אף נשמה יושבת בחדרי חדרים".
    • קְדוֹשִׁים וְעוֹמְדִים תָּמִיד בְּיִרְאָה לְמוּל כִּסְאוֹ וְתִשְׁבָּחוֹת וְשָׁרִים – קדושים ניצבים ללא הרף ביראה מתמדת מול כסא הקדוש ברוך הוא, ומשבחים אותו ושרים לו; אלו עשויים להיות המתפללים שעל הארץ או המלאכים.
    • בְּחֶמְלָתוֹ יְרַחֵם אֵל לְעַמּוֹ וְיוֹצִיאֵם לְחֵרוּת מִסְּבָלִים – מתוך שדרכו של הקדוש ברוך הוא להיות חנון ורחום, הוא ודאי ירחם על עמו ויוציאו משעבוד סבלותיו לגאולה. לשון הטור נשענת על נבואת ישעיהו (סג, ט): בְּכָל צָרָתָם לא לוֹ צָר וּמַלְאַךְ פָּנָיו הוֹשִׁיעָם בְּאַהֲבָתוֹ וּבְחֶמְלָתוֹ הוּא גְאָלָם וַיְנַטְּלֵם וַיְנַשְּׂאֵם כָּל יְמֵי עוֹלָם.
    • נְוֵה קָדְשׁוֹ וּמִקְדָשׁוֹ יִבְנֶה וּמִשָּׁם יִזְבְּחוּ אֵילִים וּפָרִים – או אז יבנה הקדוש ברוך הוא את עיר הקודש ואת המקדש שבתוכה, ושם יעלו לפניו קרבנות. הצירוף נוה קדשו מיוסד על שמות (טו, יג): נָחִיתָ בְחַסְדְּךָ עַם זוּ גָּאָלְתָּ נֵהַלְתָּ בְעָזְּךָ אֶל נְוֵה קָדְשֶׁךָ.
    • דְּרָכֶיהָ הַכֹּל יוֹשֶׁר וֶאֱמֶת וּמִשְׁפָּטָיו תְּמִימִים גַּם יְשָׁרִים – דרכי תורת ה' הן דרכי צדק ואמת, וחוקיו שלמים וראויים. פרפראזה על משלי (ג, יז): דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבֹתֶיהָ שָׁלוֹם.
    • וְיָשִׁירוּ לְךָ קָהָל וְעֵדָה וְיוֹדוּךָ זְקֵנִים עִם נְעָרִים – בבוא גאולתם, ישירו לך קהל ישראל, וזקנים ונערים יודו לשמך ויכבדו אותך. על פי תהלים (קמח, יב-יג): בַּחוּרִים וְגַם בְּתוּלוֹת זְקֵנִים עִם נְעָרִים יְהַלְלוּ אֶת שֵׁם ה'...
    • דְּוֵה לֵבָב אֲנִי יִצְחָק הַצָּעִיר בְּנוֹ דָּוִד אֲבִי שִׁשָּׁה זְכָרִים – עד שנזכה לגאולה, מצטער אני, הפייטן, יצחק בן דוד, אשר לי שישה בנים זכרים. הצירוף דוה לבב מיוסד על איכה ה, יז: עַל זֶה הָיָה דָוֶה לִבֵּנוּ עַל אֵלֶּה חָשְׁכוּ עֵינֵינוּ.


Have more information? Found a mistake?