audio items
snunit
Back to search results

חייב איניש

Enlarge text Shrink text
playerSongImg
Title חייב איניש
Cycle of the Year פורים
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • מִחַיַּב אֱנִישׁ לְבַסּוֹמֵי בְּפוּרַיָּא – חייב אדם להתבשם (להשתכר) בפורים.
    • עַד דְּלָא יָדַע בֵּין אָרוּר הָמָן לְבָרוּךְ מָרְדֳּכַי – עד שלא יידע להבחין בין 'ארור המן' ו'ברוך מרדכי'. התלמוד הבבלי סומך לקביעה זו את הסיפור הבא: "רבה ורבי זירא עבדו סעודת פורים בהדי הדדי [ = רבה ורבי זירא עשו סעודת פורים יחד]. איבסום [= השתכרו]. קם רבה שחטיה לרבי זירא [=עמד רבה ו'שחט' (הרג) את רבי זירא, מתוך שכרותו]. למחר בעי רחמי ואחייה [=למחרת ביקש עליו רחמים מהקדוש ברוך הוא והחייה אותו]. לשנה אמר ליה [=כעבור שנה, כשהגיע שוב פורים, אמר לו רבה לרבי זירא]: ניתי מר ונעביד סעודת פורים בהדי הדדי [=יבוא אדוני ונעשה שוב סעודת פורים יחד]! - אמר ליה: לא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא [=אמר לו: לא בכל שעה ושעה מתרחש נס, כלומר – אם הצלחת להציל אותי ממוות לפני שנה, אין כל ערובה שתצליח בכך גם השנה...]". יש מן הפוסקים שביקשו לראות בסיפור זה, הפורימי כשלעצמו, ראייה לכך שהגמרא מתנגדת להפרזה בשתיית יין בפורים (כך למשל רבנו מנחם המאירי, מחכמי פרובאנס במאות ה- 13-14, בפירושו לסוגיה), אך יש גם שראוהו כמעשה אגדה שאינו משנה את מסקנתה ההלכתית של הסוגיה (כך למשל הרי"ף, מחכמי צפון אפריקה במאה ה-11). וראו עוד על כך במדור 'על הפיוט'.


Have more information? Found a mistake?