audio items
snunit
Back to search results

הבן יקיר לי

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - יצירות חזנות דוד רויטמן
  • 2.
    אשכנז - יצירות חזנות יוסל'ה רוזנבלט
  • 3.
    אשכנז - יצירות חזנות שמואל מלבסקי
  • 4.
    חסידים - חסידות חב"ד שמואל בצלאל אלטהויז
  • 5.
    חסידים - חסידות חב"ד שמואל בצלאל אלטהויז
  • 6.
    עכשווי - ישראל צבי זלבסקי
  • 7.
    עכשווי - ישראל רות וידר-מגן
  • 8.
    תורכיה - תורכיה כללי יצחק אלגזי
Play songs in order
playerSongImg
Title הבן יקיר לי
Cycle of the Year ימים נוראים;ראש השנה
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם אִם יֶלֶד שַׁעֲשֻׁעִים – זוהי שאלה רטורית בעלת שני חלקים המדגישים עניין אחד. תשובתה הצפויה של שאלה זו היא: אכן, אפרים, כלומר עשרת השבטים, הוא אכן בן יקר וילד שעשועים. משמעות השאלה היא כנראה "האם לא אמרתי מאז ומעולם שאפרים הוא בן חביב ונכבד וילד שמענג את הוריו או את השוהים במחיצתו?
    • כִּי מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד – שהרי בכל פעם שאני מדבר עליו, אני ממשיך וזוכר אותו ללא הפסק.
    • עַל כֵּן הָמוּ מֵעַי לוֹ – כיוון שהוא בן יקיר וילד שעשועים מעי נעים בגללו, כלומר רחמי מתעוררים כלפיו. המעיים מסמלים את מקום הרחמים למשל בישעיהו (סג, טו): הַבֵּט מִשָּׁמַיִם וּרְאֵה מִזְּבֻל קָדְשְׁךָ וְתִפְאַרְתֶּךָ אַיֵּה קִנְאָתְךָ וּגְבוּרֹתֶךָ הֲמוֹן מֵעֶיךָ וְרַחֲמֶיךָ אֵלַי הִתְאַפָּקוּ.
    • רַחֵם אֲרַחֲמֶנּוּ – ארחם עליו ואציל אותו מתוך כך.
    • נְאֻם ה' – דבר ה'.


Have more information? Found a mistake?