audio items
snunit
Back to search results

נורא אל נורא

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל יהודה עובדיה-פתיה
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים יהודה עובדיה-פתיה
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים שי סימן טוב
Play songs in order
playerSongImg
Title נורא אל נורא
Cycle of the Year לכל עת;פסח;שבועות
Prayer Time אחר
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • אֵל נוֹרָא – ה', שמעשיו מעוררי יראה ומפניו יראים.
    • נֶאֱזָר בִּגְבוּרָה – חגור במידת הגבורה, לפי תהלים סה, ז מֵכִין הָרִים בְּכֹחוֹ נֶאְזָר בִּגְבוּרָה.
    • שׁוּב אֵלַי מַלְכִּי דּוֹדִי רְפָא נַפְשִׁי נִכְסְפָה לְבֵיתָךְ – המשורר פונה אל ה' המדומה בעיניו הן למלך הן לאהוב, ומבקש ממנו לרפא את נפשו המתגעגעת לבנין המקדש.
    • אַחְבִּירָה שִׁיר מַהֲלָלִי לְךָ אֶתֵּנָה – אחבר את השיר שבו אהלל אותך, ושאותו אתן לך. (הצורה אַחְבִּירָה מופיעה במקרא רק פעם אחת בהקשר של קישור בין מלים – באיוב טז, ד גַּם אָנֹכִי כָּכֶם אֲדַבֵּרָה לוּ יֵשׁ נַפְשְׁכֶם תַּחַת נַפְשִׁי אַחְבִּירָה עֲלֵיכֶם בְּמִלִּים...)
    • מְנַת חֶבְלִי וְגוֹרָלִי – ה', שהוא כביכול נחלתו של ישראל, לפי הפסוק מתהלים טז, ה ה' מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי.
    • בְּכָל זְמַן עֲזֹר... גֶּזַע אַבְרָהָם נֵצֶר תִּפְאָרָה – עזור תמיד לצאצאי אברהם המפוארים. דימוי הנצר המסתעף מן העץ כצאצא, מופיע ביחס למלך המשיח שיצא ממשפחת דוד בישעיהו יא, א וְיָצָא חֹטֶר מִגֶּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה.
    • אֵל חַי – כך מתואר ה' בפסוקים שונים, כמו למשל יהושע ג, י; תהלים פד, ג ועוד.
    • עֶלְיוֹן – כינוי זה לה' מופיע כבר בבראשית יד, יח-יט וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן וְהוּא כֹהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן. וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ, ובמקומות נוספים.
    • לָעַד גָּבַר חַסְדָּךְ עָלַי גָּמַל – החסד שאתה גומל עמי הוא לעולם יותר ממה שאני ראוי לו. בבית זה עובר הפייטן מתיאורי האל הקשורים יותר למידת היראה, הדין והגבורה להדגשת חסדו הטוב.
    • גָּבַר חַסְדָּךְ – לפי תהלים קג, יא כִּי כִגְבֹהַּ שָׁמַיִם עַל הָאָרֶץ גָּבַר חַסְדּוֹ עַל יְרֵאָיו, וכן שם, קיז, ב כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ וֶאֱמֶת ה' לְעוֹלָם הַלְלוּיָהּ.
    • וְזִיו הוֹדוֹ תּוֹךְ הֵיכָל לֹא יֶחְדָּל – ואור תפארתו בבית המקדש, השלישי כנראה, לא ייפסק, שכן יהיה זה בית עולמים.
    • יָהּ אֵל מֵטִיב לְעַבְדָּךְ בֶּן עֶזְרָא – ה' המיטיב לי. שם אביו של הפייטן הוא כנראה עזרא.
    • שְׁעֵה לְשִׁירִי וְגַם לְזִמְרָה – פנה אל השיר שאני שר אליך.
    • בְּטוֹב תִּפְדֶּה הָאֵל חַסְדּוֹ לְעַם רָאָה סִינַי מֵהוֹדוֹ בְּמוֹעֲדוֹ – ה', תפדה בטוב ובחסד את העם שראה בשעתו את הוד ה' וכבודו על הר סיני.
    • כִּי גָּאֹה גָּאָה – כי ה' התנשא במעמד הר סיני. שיבוץ זה לקוח דווקא ממעמד אחר – משירת הים שנאמרה על ידי משה ובני ישראל לאחר שנבקע להם ים סוף בשמות טו, א ...אָשִׁירָה לַּה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם, וכן בשירת מרים שם, כא שִׁירוּ לַה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם.
    • פְּאֵר וְכָבוֹד – ביטוי זה לקוח מפיוט היוצר הקדום לשבת 'אל אדון', שם הוא אמור על תהילת התהילה והשבח העולים מן המאורות לבוראם - פְּאֵר וְכָבוֹד נוֹתְנִים לִשְׁמוֹ. צָהֳלָה וְרִנָּה לְזֵכֶר מַלְכוּתוֹ, ואילו כאן הפאר והכבוד שמבקש הפייטן מתמקדים במשאלתו –
    • וְתִבְנֶה לִי בֵּית הַבְּחִירָה – בניית בית המקדש, המכונה כך בפי חז"ל (למשל בפיוט הקדום 'דיינו' בהגדה של פסח.


Have more information? Found a mistake?