audio items
snunit
Back to search results

שקעה חמה (תפילה)

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    עכשווי - ישראל חיים לוק, יאיר הראל
  • 2.
    עכשווי - ישראל חיים לוק, יאיר הראל
Play songs in order
playerSongImg
Title שקעה חמה (תפילה)
Cycle of the Year יום הזיכרון ויום העצמאות;לכל עת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • שָׁקְעָה חַמָּה שָׁקְעָה נַפְשִׁי בִּתְהוֹם יְגוֹנָהּ הָרַב כָּיָם – הדובר מקביל בין תמונת השמש השוקעת בים ותמונת נפשו השוקעת ביגונה וכאבה.
    • כִּי עוֹמְדָה לִפֹּל הִיא בְּמִלְחַמְתָּהּ אֶת הַבָּשָׂר וְאֶת הַדָּם – סיבת היגון מאפיינת את עולמן של חלק מ'ישיבות המוסר' בליטא של המאות ה- 19-20: נפש האדם נתונה במלחמה מתמדת עם הגוף, בשר ודם, בדרך להתעלות, ומשוכנעת בכל עת כי היא עומדת להפסיד במלחמתה זו. המתח בין גוף ונפש אינו חידוש של ישיבות המוסר, והעיסוק בו עובר כמסורת רבת שנים בספרות המדרש, בפיוט, ובספרות המחשבה.
    • יָמַי עוֹבְרִים... אִם לָזֹאת קָרָאתָ 'חַיִּים'... – חיי עוברים עלי בלא כל משמעות; איני מקבל דבר ואיני נותן דבר. האמנם חיים הם אלו?
    • כִּי לֹא אֵדַע אֵיכָה אוּכַל כֹּה לִחְיוֹת, הַאִם לִשְׁכֹּחַ כֹּל וּשְׂמֹחַ... – הדובר מבקש מהאל רחמים וסיוע בהכרעה, האם עליו לחיות מתוך מודעות לסבל שבקיום האנושי, או מתוך שכחה שלו; ברוח דברי קהלת (א, יח): כִּי בְּרֹב חָכְמָה רָב כָּעַס וְיוֹסִיף דַּעַת יוֹסִיף מַכְאוֹב.
    • הַחֲיֵינִי, אֵלִי, נָא לְמָחָר, אוּלַי אֶפְתֹּר אֶת הַחֲלוֹם – אם אני איני מצליח לחיות כעת, אנא החייני אלוהי בכוחך, כדי שאנסה שוב מחר לפתור את חלום חיי.
    • שָׁקְעָה חַמָּה... עָבִים בָּאִים... לַיְלָה עוֹלֶה מִן הַתְּהוֹם... – השיר מסתיים בתמונה בה נפתח, אך הפעם המוקד הוא בטבע בלבד – בחמה השוקעת, בעננים המתקרבים, בלילה העולה – ללא אזכור נשמת הדובר, שכבר נמה את שנתה ומקווה לחיים חדשים למחרת.


Have more information? Found a mistake?