audio items
snunit

אני אספר

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    סוריה - חלב (ארם צובה) משה חבושה
  • 2.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתפללי בית כנסת אוהבי ציון
  • 3.
    סוריה - חלב (ארם צובה) פייטנים מקהילת ארם צובה, ניו יורק
  • 4.
    סוריה - חלב (ארם צובה) קבוצת חזנים
Play songs in order
playerSongImg
Title אני אספר
Scale מקאם: שיגא
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
About
  • פיוט משירת הבקשות במנהג ספרד-ירושלים. מחבר הפיוט, ר' מרדכי עבאדי (המאה ה-19), מן הפייטנים הבולטים בקורפוס הפיוטים המרכיב את 'שירת הבקשות', שיקע את שמו בראשי הטורים ('אני הוא מרדכי בן ליעקוב עבאדי חזק אמץ').
    'אני אספר' מרצה את הלכות שבת, ולפיכך יש לראותו כחוליה נוספת בשרשרת שירי ההלכה הנוהגים במסורת הפיוט למן ימי ר' סעדיה גאון (בבל, המאה התשיעית). בניסוחים שיריים ובחריזה הוא מפרט את המלאכות האסורות בשבת, ובכך מקל את קליטתן וזכירתן. הוא אף מציין מצבים מסוימים בהם יש לעשות מלאכה ללא דיחוי – למשל במקרה של אשה הרה: "יוֹלֵדָה מֻתֶּרֶת / אָח מְבַעֶרֶת / טַבּוּר קוֹשֶׁרֶת / אֵלּוּ קְשָׁרִים". חינו של הפיוט, כך נדמה, טמון דווקא באי-הסדר בו מובאות הלכות שבת


    בצד זאת, הוא משלב בדברי ההלכה גם עניינים אחרים, כהבטחה המבוססת על דברי חז"ל: "חָפֵץ בִּכְבוֹדוֹ / עֹשֶׁר בְּצִדּוֹ / עוֹלָם בָּא נֶגְדּוֹ / שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת".

Have more information? Found a mistake?