audio items
snunit
Back to search results

להודות מה טוב כהיום

Enlarge text Shrink text
playerSongImg
Title להודות מה טוב כהיום
Cycle of the Year שבת;שירת הבקשות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • לְהוֹדוֹת מַה טּוֹב כְּהַיּוֹם לַה' – כמה טוב להודות היום לה'. לפי האמור בפסוק מתהלים (צב, ב), הפותח את מזמור שיר ליום השבת: טוֹב לְהֹדוֹת לַה' וּלְזַמֵּר לְשִׁמְךָ עֶלְיוֹן.
    • כִּי שַׁבָּת הַיּוֹם – על יום השבת. שבר פסוק זה נאמר בהקשר של עצירת המן בשבת (שמות טז, כה): וַיֹּאמֶר משֶׁה אִכְלֻהוּ הַיּוֹם כִּי שַׁבָּת הַיּוֹם לַה' הַיּוֹם לֹא תִמְצָאֻהוּ בַּשָּׂדֶה.
    • מִפְעָל – פעולה.
    • יוֹצֵר תֵּבֵל וְחוּג מַעַל – ה', בורא העולם ואת כיפת הרקיע שממעל. הביטוי חוג בהקשר לשמיים מופיע באיוב כב, יד: עָבִים סֵתֶר לוֹ וְלֹא יִרְאֶה וְחוּג שָׁמַיִם יִתְהַלָּךְ. רש"י מפרש שם: "חוג שמיים - עיגול מחוגת שמים". והכוונה היא לכפת השמים המדומה ככדור המקיף את הארץ, הנמצאת במרכז הכדור.
    • גָּבַר וְהֻקַּם עַל שֵׁשֶׁת יָמִים אַךְ זֶה הַיּוֹם – יום השבת גובר ומתנשא מעל ששת ימי המעשה. הביטוי "הוקם על" נאמר על דוד המלך (שמואל ב כג, א): נְאֻם דָּוִד בֶּן יִשַׁי וּנְאֻם הַגֶּבֶר הֻקַם עָל מְשִׁיחַ אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וּנְעִים זְמִרוֹת יִשְׂרָאֵל. המשורר משתמש פה במלה גָּבַר המזכירה את המילה הַגֶּבֶר (הֻקַם עָל) שבפסוק.
    • אַךְ זֶה הַיּוֹם לַה' – יום השבת הוא יום המוקדש לה'.
    • עֹז לוֹ צְבִי וְתִפְאָרָה – יש לשבת עוצמה, יופי ותפארת.
    • אוֹצָר חֶבְיוֹן – השבת היא אוצר נסתר, לפי האגדה המופיעה בבבלי (שבת י, ע"ב): "אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: מתנה טובה יש לי בבית גנזי, ושבת שמה, ואני מבקש ליתנה לישראל. לך והודיעם."
    • מָלֵא אוֹרָה – לפי בראשית רבה יב, ו, כאשר אדם חטא, ביום הששי לבריאה, ה' ביקש לגנוז את האור שנברא ביום הראשון לבריאה, אך חלק כבוד לשבת והשאירו להאיר את העולם עד מוצאי שבת.
    • בּוֹ נֶפֶשׁ יְתֵרָה – בשבת זוכה האדם לנפש יתרה, כמו שנאמר במסכת סופרים יז, ה: "בין השמשות בערב שבת ניתוספת נשמה יתירה לישראל ולאחר השבת נוטלין אותה הימנו" (וראו גם ביצה טז, ע"א וכן תענית כז, ע"ב).
    • קוֹשֵׁר הַנְּשָׁמוֹת בִּצְרוֹר הַחַיִּים – ה', שכל הנפשות קשורות בידו, מוריד בשבת לכל אחד נפש יתרה. ואפשר גם לפרש כאמור על השבת - השבת שומרת וקושרת את הנשמות בחיותן. מקור הביטוי בדברי אביגיל לדוד בשמואל א כה, כט וְהָיְתָה נֶפֶשׁ אֲדֹנִי צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ וְאֵת נֶפֶשׁ אֹיְבֶיךָ יְקַלְּעֶנָּה בְּתוֹךְ כַּף הַקָּלַע.
    • וְרֹאשׁ מָר דְּרוֹר – שבת הוא היום המבושם, המובחר. ביטוי זה נלקח מסממני הקטורת, שנאמרו למשה בשמות ל, כג: וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָׂמִים רֹאשׁ מָר דְּרוֹר חֲמֵשׁ מֵאוֹת וְקִנְּמָן בֶּשֶׂם מַחֲצִיתוֹ חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם וּקְנֵה בֹשֶׂם חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם...
    • מִקְרָא קֹדֶשׁ – יום שהוא קודש, קרוי לקדושה, כפי שנאמר בויקרא כג, ג: שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן מִקְרָא קֹדֶשׁ...
    • חֹפֶשׁ דְּרוֹר וּקְרָאתֶם – קראו והכריזו על יום השבת כיום של חופש ודרור מכל מלאכה. הביטוי לקוח מהאמור ביובל (ויקרא כה, י): וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל ישְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ.
    • בַּעֲבוּר זֶה – משום כך.
    • שׁוֹכֵן סְנֶה – ה', שנגלה למשה בסנה (לפי המסופר בשמות ג). ה' מכונה כך בברכת משה ליוסף בדברים לג, טז וּמִמֶּגֶד אֶרֶץ וּמְלֹאָהּ וּרְצוֹן שֹׁכְנִי סְנֶה...
    • הוֹרִיד הַמָּן בַּמַּחֲנֶה – הוריד את המן במחנה ישראל במדבר.
    • יוֹם הַשִּׁשִּׁי לֶחֶם מִשְׁנֶה... – ה' הוריד ביום הששי מנה כפולה של מן, ובשבת חדל המן מלרדת, כמסופר בשמות טז, כב; כו: וַיְהִי בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לָקְטוּ לֶחֶם מִשְׁנֶה שְׁנֵי הָעֹמֶר לָאֶחָד... שֵׁשֶׁת יָמִים תִּלְקְטֻהוּ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לֹא יִהְיֶה בּוֹ...
    • דָּגוּל בְּכָל פֵּאוֹת – יום השבת מכובד ונישא, מתנוסס כדגל בכל קצוות.
    • וּנְהַר הַסַּמְבַּטְיוֹן לְאוֹת... כִּי קָדוֹשׁ... – מנוחתו של הסמבטיון ביום השבת מעידה על קדושתו. לפי דברי ר' עקיבא לטורנוסרופוס, המובאים בבראשית רבה יא, ה: "הרי נהר סמבטיון יוכיח [את קדושת השבת], שמושך אבנים כל ימות השבת [=ימות השבוע], ובשבת הוא נח".
    • לְעַם קְרוֹבוֹ – לעם ישראל, הקרוב אליו. מקור הביטוי בתהלים קמח, יד: וַיָּרֶם קֶרֶן לְעַמּוֹ תְּהִלָּה לְכָל חֲסִידָיו לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל עַם קְרֹבוֹ הַלְלוּיָהּ.
    • הִנְחִילוֹ – נתן את השבת.
    • לְקַדְּשׁוֹ וּלְהַבְדִּילוֹ – לעשות בו קידוש והבדלה.
    • וְקָרְבָּן מוּסָף צִוָּה לוֹ – בשבת הקריבו קרבן מוסף, שנוסף על קרבנות התמיד הקבועים, כפי המצווה בבמדבר כח, ט-י: וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת שְׁנֵי כְבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה תְּמִימִם וּשְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן וְנִסְכּוֹ. עֹלַת שַׁבַּת בְּשַׁבַּתּוֹ עַל עֹלַת הַתָּמִיד וְנִסְכָּהּ.
    • לַעֲשׂוֹת כְּדָת הַיּוֹם – לעשות כמצוות היום. שיבוץ הוא מתוך בקשתה של אסתר (אסתר ט, יג) ...אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב יִנָּתֵן גַּם מָחָר לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּשׁוּשָׁן לַעֲשׂוֹת כְּדַת...
    • עַם נִכְבַּדְתֶּם – עם מכובד, שנתכבד.
    • וּבְזֶבֶד טוֹב זֶה נִזְבַּדְתֶּם – ומתנה טובה ניתנה לכם, לפי דבריה של לאה עם הולדת זבולון בבראשית ל, כ ...זְבָדַנִי אֱלֹהִים אֹתִי זֶבֶד טוֹב... (וראו הביאור למלים אוֹצָר חֶבְיוֹן לעיל).
    • בִּגְלַל מִצְוָתוֹ אַתֶּם נִצָּבִים כֻּלְכֶם הַיּוֹם – בזכות מצוות השבת - קיומכם.
    • אַתֶּם נִצָּבִים כֻּלְכֶם הַיּוֹם – השיבוץ הוא מדברים כט, ט אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם...
    • יִשְׁמָרְכֶם אֵל כְּאִישׁוֹן בַּת עַיִן – ה' ישמור אתכם היטב, כאדם השומר על בבת עינו. מקורו של הדימוי בתהלים יז, ח שָׁמְרֵנִי כְּאִישׁוֹן בַּת עָיִן בְּצֵל כְּנָפֶיךָ תַּסְתִּירֵנִי.
    • בַּל יֻשְׁבָּת – לא ייפסק.
    • וּלְעוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת – בעולם הבא, הנקרא יום שכולו שבת (בבלי תמיד לג, ע"ב; שם סנהדרין צז, ע"א ועוד).
    • תִּמְצְאוּן אוֹתוֹ כְהַיּוֹם – נראה שמדובר כאן במפגש המואר עם ה' בעולם שכולו שבת


Have more information? Found a mistake?