audio items
snunit
Back to search results

בא זמן הגאולה

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב כלימו דוס
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב ללא מבצע
Play songs in order
playerSongImg
Title בא זמן הגאולה
Cycle of the Year יום הזיכרון ויום העצמאות;יום ירושלים;לכל עת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • בָּא זְמַן הַגְּאֻלָּה – אולי על דרך הכתוב בסוף הפיוט "עוקד והנעקד והמזבח" - וֶאֱמוֹר לְצִיּוֹן בָּא זְמַן הַיְשׁוּעָה. יִנּוֹן וְאֵלִיָּה אֲנִי שׁוֹלֵחַ... ואולי בהשפעת הפיוט "נגילה הללויה" (ראו באתר).
    • בְּנוּ עִיר עַל תִּלָּהּ – בנו את ירושלים על חורבותיה, על דרך שאמר ירמיהו (ל, יח): כֹּה אָמַר ה' הִנְנִי שָׁב שְׁבוּת אָהֳלֵי יַעֲקוֹב וּמִשְׁכְּנֹתָיו אֲרַחֵם וְנִבְנְתָה עִיר עַל תִּלָּהּ וְאַרְמוֹן עַל מִשְׁפָּטוֹ יֵשֵׁב.
    • יָפָה כַכַּלָּה – דימויה של ציון הנגאלת לכלה מופיע כבר בישעיהו (מט, יח): שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ חַי אָנִי נְאֻם ה' כִּי כֻלָּם כַּעֲדִי תִלְבָּשִׁי וּתְקַשְּׁרִים כַּכַּלָּה.
    • סְגֻלָּה – עם ישראל, שהוא עם בעל ייחוד ומיוחד לה', כנזכר פעמים רבות במקרא, למשל בדברים ז, ו: כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ בְּךָ בָּחַר ה' אֱלֹהֶיךָ, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה.
    • עִיר שָׁלֵם – ירושלים, לפי פירוש אונקלוס לבראשית יד, יח.
    • עַל עִיר שָׁלֵם יָדוֹ – ה' נטה את ידו על ירושלים ובכך שחרר אותה. התמונה שואבת כנראה מהמסופר ביהושע ח, יח: וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ נְטֵה בַּכִּידוֹן אֲשֶׁר בְּיָדְךָ אֶל הָעַי כִּי בְיָדְךָ אֶתְּנֶנָּה וַיֵּט יְהוֹשֻׁעַ בַּכִּידוֹן אֲשֶׁר בְּיָדוֹ אֶל הָעִיר...
    • שִׁבְטֵי יָהּ בָּהּ עָמְדוּ... אֶל הָעִיר הַבְּנוּיָה – שבטי ישראל, עם ה', נתאספו בירושלים. עפ"י הלשון בתהלים קכב, ג–ד: יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו. שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם ה'.
    • זְבוּלִי – מקדשי.
    • וּשְׁכֹן תּוֹךְ הֵיכָלִי – השב את השכינה לבית המקדש.
    • עֲמָלִי – יגיעתי, עבודתי הקשה.
    • צוּרִי – סלעי, כינוי לה', על שום עוצמתו והביטחון בו.
    • צוּרִי גּוֹאֲלִי – כך מכונה ה' גם בתהלים יט, טו: יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה' צוּרִי וְגֹאֲלִי.
    • תַּחַת קוֹץ וְדַרְדַּר – במקום תלאות הגלות, שאותן מסמל כאן עונשו של אדם הראשון לאחר חטאו, כפי שכתוב בבראשית ג, יח: וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה. דימוי זה חוזר גם בהקשר של גלות שומרון (הושע י, ח): וְנִשְׁמְדוּ בָּמוֹת אָוֶן חַטַּאת יִשְׂרָאֵל קוֹץ וְדַרְדַּר יַעֲלֶה עַל מִזְבְּחוֹתָם וְאָמְרוּ לֶהָרִים כַּסּוּנוּ וְלַגְּבָעוֹת נִפְלוּ עָלֵינוּ.
    • שַׁיִשׁ וָדַר – אבנים טובות, כנראה לבניין בית המקדש השלישי. כפי תיאור ארמונו המפואר של אחשוורוש (מגלת אסתר א, ו): חוּר כַּרְפַּס וּתְכֵלֶת אָחוּז בְּחַבְלֵי בוּץ וְאַרְגָּמָן עַל גְּלִילֵי כֶסֶף וְעַמּוּדֵי שֵׁשׁ מִטּוֹת זָהָב וָכֶסֶף עַל רִצְפַת בַּהַט וָשֵׁשׁ וְדַר וְסֹחָרֶת.
    • הוֹד וְהָדָר – כפי שנאמר בתהלים צו, ו: הוֹד וְהָדָר לְפָנָיו עֹז וְתִפְאֶרֶת בְּמִקְדָּשׁוֹ וכן שם קד, א.
    • לֹא תִקְצַר יָדְךָ – אין דבר שאין ביכולת ה' לעשות. הלשון עפ"י ישעיהו נט, א: הֵן לֹא קָצְרָה יַד ה' מֵהוֹשִׁיעַ וְלֹא כָבְדָה אָזְנוֹ מִשְּׁמוֹעַ.
    • עֲלִי – הפייטן פונה אל כנסת ישראל.
    • לְאֶרֶץ לָךְ – אל ארצך.
    • עָלְתָה בְּגוֹרָלָךְ – הארץ המיועדת לך.
    • בְּרִית עוֹלָם לָךְ – הארץ ניתנה לעם ישראל כחלק מן הברית עם אברהם, כפי שאמר לו ה' בבראשית יז, ז-ח: וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ. וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים.
    • הַסּוֹעֲרָה הָעֲנִיָּה – כך מתוארת ציון וכנסת ישראל לאחר כל שנות סבלה בגלות, בישעיהו נד, יא: עֲנִיָּה סֹעֲרָה לֹא נֻחָמָה הִנֵּה אָנֹכִי מַרְבִּיץ בַּפּוּךְ אֲבָנַיִךְ וִיסַדְתִּיךְ בַּסַּפִּירִים.


Have more information? Found a mistake?