audio items
snunit
Back to search results

מרומים ישכון

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתוך מופע שירת הבקשות, ירושלים התשס"ו
  • 2.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתפללי בית כנסת אוהבי ציון
  • 3.
    סוריה - חלב (ארם צובה) פייטנים מקהילת ארם צובה, ניו יורק
  • 4.
    סוריה - חלב (ארם צובה) קבוצת חזנים
Play songs in order
playerSongImg
Title מרומים ישכון
Cycle of the Year שירת הבקשות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • • מְרוֹמִים יִשְׁכֹּן עַם קָדְשִׁי - עם ישראל יהיה מרומם. כיוון שהשיר עוסק בגאולה ניתן לומר גם שעם ישראל יהיה אז ברמה רוחנית כזו שיהיה קרוב יותר אל הקב"ה, שוכן מרומים. • בִּמְנוּחוֹת שַׁאֲנַנּוֹת - בשקט ובשלוה. • בְּעִיר קֹדֶשׁ מָעוֹז נַפְשִׁי - ירושלים. והמשורר פה מכנה אותה כמעוז נפשו- כלומר המחזקת את רוחו והיא לו כמעוז וכמבצר. • שָׁם יִשְׂמְחוּ בָּנִים בָּנוֹת - ע"פ הפסוק בזכריה ח, ה: וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ. • לְנַצֵּחַ עַל נְגִינוֹת - לשורר ולזמר, ע"פ תהילים ד, א: לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר לְדָוִד. • שִׂמְחַת עוֹלָם עֲלֵי רֹאשִׁי - בעת הגאולה. ע"פ ישעיהו סא, ז: "תַּחַת בָּשְׁתְּכֶם מִשְׁנֶה וּכְלִמָּה יָרֹנּוּ חֶלְקָם לָכֵן בְּאַרְצָם מִשְׁנֶה יִירָשׁוּ שִׂמְחַת עוֹלָם תִּהְיֶה לָהֶם. • אָעִיר רַחְשִׁי - אעורר ואגלה את מחשבותי ואת לבי. • יִרְחַשׁ לְבָבִי דָּבָר טוֹב - אביע את רחשי לבי, ע"פ תהילים מה,ב: רָחַשׁ לִבִּי דָּבָר טוֹב אמֵר אָנִי מַעֲשַׂי לְמֶלֶךְ לְשׁוֹנִי עֵט סוֹפֵר מָהִיר. • שׁוֹמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ - כל השומר את השבת מלחלל אותה, ע"פ הפסוק בישעיהו נו, ו: כָּל שׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ וּמַחֲזִיקִים בִּבְרִיתִי. • דְּרוֹר גְּאֻלָּה תִּהְיֶה לוֹ - כל השומר שבת יזכה לגאולה, לדרור. • חֶבְלוֹ- חלקו. • חַי לְעוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ טוֹב - יזכה לעולם הבא. השבת היא מעין עולם הבא והמשורר מקשר בין שמירת השבת לבין הגאולה העתידה, ככתוב בישעיהו נח, יג-יד: אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ עֲשׂוֹת חֲפָצֶיךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת ענֶג... אָז תִּתְעַנַּג עַל יְיָ וְהִרְכַּבְתִּיךָ עַל בָּמֳתֵי אָרֶץ וְהַאֲכַלְתִּיךָ נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ. • רוּחַ חָדָשׁ.... אֵל יְחַדֵּשׁ - בזמן הגאולה יתן האל לב חדש ורוח חדשה לאדם, כמוזכר מספר פעמים בנבואותיו של יחזקאל: וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר (לו, כו).אצל יואל הנביא (ג, א) מוזכרת הרוח החדשה בהקשר של דרגת נבואה שהאדם יגיע אליה: וְהָיָה אַחֲרֵי כֵן אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי עַל כָּל בָּשָׂר וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם זִקְנֵיכֶם חֲלֹמוֹת יַחֲלֹמוּן בַּחוּרֵיכֶם חֶזְינוֹת יִרְאוּ. • בְּעֹז יָדוֹ הַדְרַת קֹדֶשׁ - המשורר ישבח ויספר על עז ידו, כוחו, של האל ועל הדרת קדשו. ע"פ תהלים כט, ב: הָבוּ לַייָ כְּבוֹד שְׁמוֹ הִשְׁתַּחֲווּ לַייָ בְּהַדְרַת קֹדֶשׁ. • הַלֵּל נִרְצָה לִי יְקַדֵּשׁ- הלל נרצה הן שתי אמירות המופיעות בפתיחת ההגדה של פסח, במזמור המתאר את השלבים של ליל הסדר: קדש ורחץ, כרפס, יחץ וכן הלאה. הלל ונרצה מסיימים את ליל הסדר - הלל הוא אמירת ההלל הנאמר בסוף ההגדה ונרצה זוהי הבקשה והתקווה שהתפילה תהיה רצויה לפני האל. כאן המשורר מבקש מה' ששיר ההלל יהיה נרצה ומקובל לפניו ואז: • אֶדְמֶה לִצְבִי וּלְעֹפֶר - ע"פ שיר השירים ב, יז,שם מדומה הקב"ה לצבי ולעופר, שזהו ביטוי של חן ויופי: עַד שֶׁיָּפוּחַ הַיּוֹם וְנָסוּ הַצְּלָלִים סֹב דְּמֵה לְךָ דוֹדִי לִצְבִי אוֹ לְעפֶר הָאַיָּלִים. כאן משתמש המשורר באותו דימוי לגבי עם ישראל • לִפְנֵי דוֹדִי - לפני האל. • אֶשְׁכּוֹל כֹּפֶר - צרור בשמים, ע"פ שיר השירים א, יד: אֶשְׁכֹּל הַכּפֶר דּוֹדִי לִי בְּכַרְמֵי עֵין גֶּדִי. שירתי תהיה נאה לפני ה' כצרור בשמים, שוב לוקח המשורר דימוי הנאמר על הקב"ה ומעביר אותו לעם ישראל. • רָצוּי נִבְחָר מִזֶּבַח טוֹב - תפילתי ושירתי תהיה רצויה וטובה אפילו מזבח טוב, בדומה למה שנאמר בתהילים נא, יט: זִבְחֵי אֱלֹקִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹקִים לֹא תִבְזֶה. • דַּרְכֵי צִיּוֹן בַּמְּחוֹלוֹת - המשורר מדבר על הזמן שבו תתהפך הגלות לגאולה, ההפך מהפסוק באיכה א, ד, שם מתוארים החורבן והגלות: דַּרְכֵי צִיּוֹן אֲבֵלוֹת מִבְּלִי בָּאֵי מוֹעֵד כָּל שְׁעָרֶיהָ שׁוֹמֵמִין כּהֲנֶיהָ נֶאֱנָחִים בְּתוּלֹתֶיהָ נּוּגוֹת וְהִיא מַר לָהּ. • שִׁבְטֵי יָהּ - עם ישראל. • יַעַבְרוּ גְאוּלִים - עם ישראל שעבר ביבשה בתוך הים בעת גאולת מצרים. כמו שנאמר בברכות גאל ישראל : "שִׁירָה חֲדָשָׁה שִׁבְּחוּ גְאוּלִים לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל עַל שְׂפַת הַיָּם. • לַמְנַצֵּחַ עַל נְחִילוֹת - ע"פ תהילים ה, א: לַמְנַצֵּחַ אֶל הַנְּחִילוֹת מִזְמוֹר לְדָוִד. את המלה נְחִילוֹת פירשו הפרשנים בכמה אופנים: סוג של כלי נגינה, כנראה חליל; או מלשון מחול; או מלשון תחנה ותפילה (ויחל משה). • יְהוֹדוּ לַיְיָ כִּי טוֹב - ע"פ תהילים קיח, א: הוֹדוּ לַייָ כִּי טוֹב. המילה יהודו גם היא לקוחה מתהילים (מה, יח): אַזְכִּירָה שִׁמְךָ בְּכָל דֹּר וָדֹר עַל כֵּן עַמִּים יְהוֹדוּךָ לְעלָם וָעֶד. • כִּי יָבוֹאוּ לִרְאוֹת פָּנָיו - בזמן הגאולה, כאשר בית המקדש ייבנה, יעלה עם ישראל לרגל להיראות לפני ה'. • חַגָּם חָדְשָׁם וְשַׁבַּתָּם - בשלושת הרגלים, שבתות וראשי חדשים. • בְּבֵית מְעוֹנָיו - בבית המקדש. • נְגִינָתָם- שירתם. • וּבְטִירוֹתָם - בבתיהם. • אָז שָׁם יִקְבֹּץ כָּל הֲמוֹנָיו - בירושלים יתאסף ויתקבץ את כל עם ישראל העולה לרגל.

Have more information? Found a mistake?