audio items
snunit
Back to search results

נורא בי עמרם

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
Play songs in order
playerSongImg
Title נורא בי עמרם
Cycle of the Year לכל עת;שירת הבקשות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • • נוּרָא בֵי עַמְרָם - אש בבית עמרם, על פי הגמרא במסכת קידושין פא, ע"א. כאן הכוונה ליצר הרע. • גָּרַם בֶּצַע בְּדָמִי - גרם רע לגופי. השיבוץ לקוח מתהלים ל, י: מַה בֶּצַע בְּדָמִי בְּרִדְתִּי אֶל שָׁחַת. • דּוֹדִי - הקב"ה. • אוֹר עֵינַי - כינוי חיבה לקב"ה. • סִינַי - גם הוא כינוי לקב"ה. • קָרוֹב, אָח, עַצְמִי - ביטויי חיבה וקירבה לאל. • אֵיךְ תַּנָּא דִּידָן - בארמית: איך המלמד שלנו, וכאן הכוונה לקב"ה. • לָן דָּן - דן, שופט אותנו. • דִּינָא דְּגַרְמֵי - ביטוי תלמודי המחייב את האדם לשלם גם על נזק שנגרם על ידו בעקיפין. • שִלַּח בְּעִירֹה בִּשְׂדֵה חֲבֵרוֹ - אחד מסוגי הנזק המופיע בפרשת משפטים (שמות כב, ד), עליהם מחייבים את האדם לשלם כאשר בהמה שברשותו הזיקה. כאן הכוונה ליצר הרע שהוא חיצוני לאדם וברשותו כבהמה. • תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב כָּתַב - הקב"ה. • הֵצִיץ מִן חַלּוֹן - משל להתגלותו של הקב"ה. • בִּלְשׁוֹן הַזָּהָב רָהַב - התגאה בצורה מפוארת, כאן התגאה גם במובן של התגלה - הקב"ה הופיע ביופי ובגאות, בצורה מרהיבה. • עֹצֶם אַהֲבָה הִרְבָּה - השפיע אהבה רבה על עם ישראל. • לִשְׁאוֹל אֶת מַחְלוֹן - אהבתו של הקב"ה לעמו כה רבה עד שרוצה למחול להם על עוונותיהם ומחכה רק שישאלו ויבקשו את סליחתו. • עַל הֶפְסֵק טַעְמוֹ - בפרשת כי תשא (שמות לד, ו) אנו קוראים על הקב"ה המגלה את דרכי הנהגתו את העולם למשה רבנו. שם מופיע שמו של הקב"ה פעמיים: יְיָ! יְיָ, כאשר בין שני השמות מופיע אחד מטעמי המקרא הנקרא "פסיק" המפסיק ומפריד ביניהם. הפרשנים מבארים שההפסק בין שתי הופעותיו של שם ד' הוא המאפשר לאדם לשוב בתשובה - הופעתו הראשונה של ד' היא זו המתגלה לאדם לפני שחטא והשניה ממשיכה להנהיג את האדם גם לאחר שחטא. • אָסַף שְׁלוֹמוֹ - הוא מוכן לתת לאדם לחיות בשלום - כנס את השלום. • נָתַן מִלַּחְמוֹ - מפרנס את האדם הן מהבחינה הגשמית והן מהבחינה הרוחנית - התורה נמשלת ללחם ולמים. • הֵשִׁיב יְמִינוֹ - משיב את שכינתו, הנמשלת ליד ימינו, היד החזקה של האדם - זו הנותנת ומשפיעה. הקב"ה השיב את השפעתו והתגלותו לעמו. • נְעִימוּת חָכְמָה רָמָה - התורה היא חכמה נשגבה ונעימה. • נַהֲרוֹת אֵיתָן - התורה משולה למים שאינם פוסקים, כנהרות איתן. • הִלְבִּישׁ אֶת עַבְדּוֹ - עבד ה' המתנהג בדרכיו ולומד תורה. • מִדּוֹ - מדים, בגדים. • פְּאֵר כְּחָתָן - המפוארים כבגדי חתן, ע"פ ישעיהו סא, י: כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר. • חָבִיב הֵן גְּבִיר - הלומד תורה חביב וחשוב כגביר. • הִגְבִּיר מֹהַר וּמַתָּן - מתנות שהקב"ה נותן לו. • וּלְרֹב עַנְוָתוֹ עֵרֶךְ עָצְמָתוֹ - ולמרות גדולת עצמתו הקב"ה נשאר כביכול עניו ומתייחס לברואיו, לעמו. • הִיא כַלָּתוֹ מִקְנֵה קִנְיָנוֹ - הן כנסת ישראל מחוברת אליו בחיבור עז ככלה, וכדבר ששלו והן התורה היא קנינו של הקב"ה והיא כלתו של עם ישראל. • גִּילָה וְשִׂמְחָה צָמְחָה סְבִיבוֹת גַּנִּי - שמחה המופיעה אצל האדם בעת הגאולה. • יָגוֹן מִקִּרְבִּי, עָצְבִּי, רָחֲקוּ מֶנִּי - היגון והעצבות עזבו אותי. • יוֹם שִׁיר וּמֶחְקָר, יְקָר, רָאֲתָה עֵינִי - יום הגאולה, יום בו ניתן יהיה להבין סודות גדולים ולרדת לחקרם ולפשרם, אותו יום נחשב יקר וחשוב. • אָרִיתִי מוֹרִי, חַיֵּי בְשָׂרִי - אספתי בשמים המבטאים שמחה ושמחתי בחיי ואף בבשרי, בגופי. • נֵרִי וּפְאֵרִי - המשיח ובית המקדש. • יָשִׁיב עַל כַּנּוֹ - יחזיר אל מקומו, יבנה אותו. • חָבִיב מֵחָרוּץ - המשיח, חביב, יותר חביב מזהב, הנקרא חרוץ (לפי תהלים סח, יד). • יָרוּץ גִּבּוֹר כַּאֲרִי - המשיח יופיע מהר, גבור כארי. • זֶה עָנִי נֶגְדָּךְ דַּל דַּךְ - עם ישראל, הדלים והמדוכאים. • כְּעַיִר פֶּרֶא - הגויים, המדומים לחית פרא. השיבוץ לקוח מאיוב יא, יב: וְעַיִר פֶּרֶא אָדָם יִוָּלֵד. • קוֹרֵא בִשְׁלוֹמוֹ לִשְׁמוֹ, רַבִּי וּמוֹרִי - בגאולה האחרונה ייגאל העולם כולו ואז יקראו הגויים בשם המשיח ויתייחסו אליו כאל רבם ומורם. • בְּרִית כָּרַתִּי לְאִישׁ עֲמִיתִי - ברית כרותה בין הקב"ה לבין עמו. • אֶזְכּוֹר בְּרִיתִי לַעְשׂוֹת רְצוֹנוֹ - עם ישראל יזכור אף הוא את הברית הכרותה בינו לקב"ה ויעשה את רצונו. • אֵל מֶלֶךְ נֶאְמָן רַחְמָן - הקב"ה. • אֶשְׁאַל מֵאִתּוֹ - אבקש ממנו. • יִבְנֶה עַל נָכוֹן - בצורה יציבה. • מְכוֹן בֵּית תְּפִלָּתוֹ - בית המקדש. • שָׁם יִקְבּוֹץ עַמּוֹ לִשְׁמוֹ - עם ישראל ייאסף בבית המקדש להלל את שמו של האל. • חֶבֶל נַחְלָתוֹ - עם ישראל, על פי דברים לב, ט: יַעֲקב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ. • וְשָׁם נִתְרָאֶה - נעלה לרגל. • בֵּית רוֹאֶה - בית המקדש. • נַמְתִּיק סוֹד נָאֶה, רָחֵל אִמֵּנוּ - נגלה את סוד קיבוץ הגלויות הקשור על פי תורת הסוד לרחל אמנו. • פֶּרַח לְבָנוֹן - ביטוי המביע יופי, כאן מתייחס למשיח. • יִנּוֹן - אחד משמותיו של מלך המשיח. • מֶלֶךְ בְּיָפְיוֹ, עֵינַי תֶּחְזֵינָה - הקב"ה בהופעתו היפה, ע"פ ישעיהו לג, יז: מֶלֶךְ בְּיָפְיוֹ תֶּחֱזֶינָה עֵינֶיךָ תִּרְאֶינָה אֶרֶץ מַרְחַקִּים. • עֶדְיוֹ - תכשיטיו, גילויי השכינה היפים כתכשיטים. • וּבְמוֹרָא גָדוֹל - בהארה גדולה הגורמת לסובבים יראה. הביטוי לקוח מתיאור יציאת מצרים: וַתֹּצֵא אֶת עַמְּךָ אֶת יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם בְּאֹתוֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְיָד חֲזָקָה וּבְאֶזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָא גָּדוֹל (ירמיהו לב, כא). • אַיֶּלֶת אֲהָבִים - כינוי לשכינה. הביטוי לקוח ממשלי ה, יט: אַיֶּלֶת אֲהָבִים וְיַעֲלַת חֵן. • בֵּין הַכְּרוּבִים - בקדש הקדשים, ששם כביכול מקומה של השכינה בבית המקדש. • תַּמִּים אֲהוּבִים - עם ישראל.

Have more information? Found a mistake?