Back to search results

סדור מנהג אשכנז המזרחי לכל השנה

Enlarge text Shrink text
  • Manuscript
These manuscripts courtesy of Dr. David and Jemima Jeselsohn
Title סדור מנהג אשכנז המזרחי לכל השנה.
Additional Titles אשר הניא עצת גויים
הגדה דפורים
צדוק הדין
משרתיו עומדים/אהובים ונחמדים
יקר גדלו ורב חילו
מכתם לשדיה כמגדלות
הלכות ימים טובים
משכן שני ומצורעים
שערי טרפות
עברונות
הלכות שחיטה
ספר התרומה (סימנים, הלכות איסור והיתר)
Related place Colmar (France)-related place
Contributors שלמה בן יהודה, הבבלי ((ממנו))
מאיר בן יצחק, ש"ץ ((ממנו))
משה, מקולומרא ((ממנו))
שמואל בן יצחק ((ממנו))
יעקב בן שלום ((ממנו))
חזקיה בן יעקב, ממגדבורג ((ממנו))
ברוך בן יצחק, מגרמיזה ((ממנו))
אפרים בן יצחק, מרגנשבורג, בערך 1110-בערך 1175 ((ממנו))
אלעזר בן יהודה, מגרמייזא, 1176 בערך-1238 ((ממנו))
בינגא, מאיר (בעלים קודמים)
עדעלמאן, צבי הירש, 1805-1858 (בעלים קודמים)
נידרהופהים, בנימין (בעלים קודמים)
Jeselsohn, David and Jemima Switzerland
(current owner)
The Schocken Institute for Jewish Research Israel
(former owner)
Original Library/publisher Jeselsohn, David and Jemima, Zurich, Switzerland
Script Style אשכנזית
Creation Date ה'ס"ו (1306)
Notes מצד תוכנו מורכב כה"י משלושה חלקים כדלהלן:
א. דפים 1ב-50ב: תפילות הקבע לכל השנה. נכללים בהן פיוטים מעטים. נכתבו תפילות עמידה לימות החול, לשבת, לר"ח, הוספות לתפילת עמידה הנאמרת בחנוכה, פורים, במוצ"ש ובמוצ"ש החל ביו"ט, "תפילות המועדים", (תפילות עמידה בג' רגלים), הגדה של פסח, מסכת אבות עם פרק קנין תורה, תפילות עמידה לר"ה ויו"כ, הושענות, פיוטי יוצר ופיוטים לומר אחרי קריאת התורה בשמחת תורה ורשויות לחתן תורה וחתן בראשית בשמחת תורה.
בין תפילות המועדים ובין הגדה של פסח (בדפים 21א-23ב) נכתבו הברכות שאומרים לפני ואחרי קריאת המגילה בפורים (בראש הפיוט "אשר הניא עצת גויים" שאומרים לאחר קריאת המגילה הכותרת: "הגדה דפורים"), "צידוק הדין", "ברכת הלבנה" והלכות נטילת ידים וסעודה (השווה מחזור ויטרי, עמ' 35-37), סופן חסר.
לגבי נוסחן של תפילות הקבע בכה"י ראוי לציין כדלהלן: לפני תפילת עמידה של חול אומרים גם את הפסוק "שומע תפלה עדיך כל בשר יבואו" (תה' סה:ג), נוסף על שני הפסוקים הנאמרים דרך קבע במקום זה (9א). בתחנון לימים ב וה מצויה המחרוזת הפותחת "ניתן בעפר פינו" (11ב). ב"מי שברך" לקהל בשבת מצוי הנוסח "מי שתקן בית זה לתפילה" (16א) בוידוי של נעילה מצוי הנוסח "למען תקבלינו בתשובה שלמה לפניך" (42א), ובסופו מטבע ברכה "בא"י האל הסולחן" (43א). בהוראות לעריכת ליל הסדר הוראה לומר אחרי הקידוש ברכה מעין שלוש על היין, ולפני אכילת ה"אפייך" (=כרפס) הוראה לברך על הנטילה, ואחרי אכילתו לברך "בורא נפשות" ואח"כ לטבול בחרוסת.
ב. דפים 50ב-118ב: פיוטים. נכללים: פיוטי יוצר (50ב-93ב), מערבות (93ב-104ב), פיוטים ארמיים לעשרת הדברות (104ב-109ב), סליחות לתעניות (109ב-118ב). פיוטי היוצר - רובם לשבתות מצויינות ומיעוטם לחגים, לחלק מן השבתות יותר ממערכת פיוטי יוצר אחת, ולחלק - פיוטים בודדים. לשבת חתן פיוטים רבים מסוגים נוספים, ומשולבים בהם גם פיוטים לשבתות אחרות. מספר הפיוטים בכה"י רב, וביניהם כ-50 פיוטים נדירים. להלן מבחר:
"שש כנפים כנופים",אופן לשבת בראשית מאת שלמה הבבלי (51א). על אופן זה ראה להלן בהערות ביבליוגרפיות . "משרתיו עומדים אהובים ונחמדים",אופן לשבת ור"ח מאת מאיר בר יצחק ש"ץ (54א). "יקר גדלו ורב חילו" אופן לשבת וחנוכה מאת יהודה בר קלונימוס (57א), "מכתם לשדיה כמגדלות" פיוט לאומרו לפני הפסוק "גדלו לה' אתי ..." (תהלים סה:ג) בהוצאת ספר תורה בשבת חתן מאת משה מקולמרא (65 ב),"את והב/ השלך יהב",לשבת פרשת חקת מאת שמואל בר יצחק (85ב).
בין המעריבים שבכה"י ראוי לציון הביכור שבסוף המעריב לאחרון של פסח שתחילתו "אכתירך אלי בקול נעים" מאת יעקב בן שלום (99א), ביכור זה מצוי בכה"י בסוף המעריב "אזכיר צדקתך לבדך" מאת אלחנן בר יצחק (98א).
מהפיוטים הארמיים לרגלים יש בכה"י רק לשבועות, ובהם הפיוט "אקדמות מלין ושריות שותא" מאת מאיר בר יצחק ש"ץ הנאמר בתחילת עשרת הדברות (136א). לדיבר הראשון והשני יש בכה"י שני פיוטים ארמיים לכל אחד, לדיבר השלישי, הרביעי, השמיני, התשיעי והעשירי אין בכה"י פיוטים ארמיים.
הסליחות לתענית ציבור כוללות סליחות לתעניות בה"ב, י' בטבת, תענית אסתר ויז בתמוז. לכל יום שתי סליחות ופזמון.
אחרי הסליחות לתענית ציבור נכתבו, בכתיבה שונה, עב פסוקים (118ב). פותחים "ואתה ה' מגן בעדי". פסוקים אחדים נעתקו שלא במדוייק.
ג. דפים 119א-172א: חיבורים בהלכה, לוחות שנה וענייני לוח. נכללים: "הלכות ימים טובים שיסידר [!] מה"ר יחזקיהו זצ"ל [בן יעקב ממגדבורג]" (119א-131ב), ראה עליו להלן בהערוח ביבליוגרפיות,
"סימן לפרשיות הכפולות: משכן שני ומצורעים" (=סימן לדעת מתי נקראות בשבת שתי פרשות רצופות) (131ב-132א).
דרך לחשב את התקופה בכל שנה. מצויינת בה שנת כתיבת כה"י: "יש לנו ה אלפים וס"ז" כדוגמא לדרך החישוב (132א).
סדר קריאת התורה בשמיני עצרת, בשמחת תורה ובחנוכה, בכתיבה מאוחרת (132ב).
לוח שבתות ומועדים ולוח תקופות לשנים נ' - קי"א (133א-139א). בראשו: "ארבע עשרה לוחות האל סידר ר' יצחק [...] בן [...] שמואל להורות מועדים לישר' הבוטחים ומגינים בצל אל". אחרי משפט זה משפט נוסף: "פועל השם הביטו ומעשה ידיו ראו (ע"פ ישעיה ה:יב) והפסוק דב' ד:ו. במשפט הראשון 14 מילים והן משמשות צופן ל-14 הקביעויות האפשריות בלוח. במשפט השני (כולל הפסוק המקראי) 28 מילים והן משמשות צופן לתקופות במחזור חמה שלם. לוחות המיוסדים על חיבורו של ר' יצחק בר שמואל נמצאים גם בכתב-יד פרמא 2426,די רוסי 1233 (ס' 13277) ובכתב-יד פרמא 3266, די רוסי 1131 (ס' 34168). אולם הלוחות ההם פותחים בשנים קל"ג וקמ"ב, והלוח בכ"י זה קודם להם ביותר מ-80 שנה.
ספר התרומה מאת ברוך בן יצחק מגרמיזא, חלק הסימנים. נעתקו סימנים כו - צה (139א-146ב). בראשם הכותרת "הילכות איסור והיתר". אותה כותרת בראש הסימנים בספר התרומה נמצאת בכ"י פרמא 3266 הנזכר לעיל.
לוח לשנים נ"ה - ק"ל (מחזורים רסז - רע) על-פי ציוני הקביעויות, עם פרוט הקביעויות (147א-151ב). בסופו: "סליק העיגול". בדף 146ב שרידי לוח שנה בכתיבה שונה, ואפשר שהוא הוספה ללוח זה.
לוח תקופות לשנים ס"ה - ע"ג (151ב-152א). עם ציון תאריך ה"שאלה". לשנת ע"ג נכתבו רק תקופת תשרי ותאריך ה"שאלה". בראש לוח זה רשימת קביעויות וציוני עברונות לשנים ס"ד-פ"א על לוח תקופות נוסף לשנים ס"ה - פ"ג בכה"י ראה להלן.
חלוקת פרשיות התורה לקרואים (152ב-156א). לכל פרשה חלוקת הקריאה במנחה של שבת ובשחרית של ימים שני וחמישי ואחריה -חלוקת כל הפרשה לשבעה קרואים לקריאה בשחרית של שבת.
הלכות שחיטה, העורך אינו ידוע (156ב-161ב). פותחות: "אמ' רב כהנא מניין לשחיט' שהיא מן הצואר ...".
לוח עברונות תקופות ושאלת מטר לשנים ס"ה - פ"ג (161ב-162ב). ללוח לשנת ס"ה אין כותרת. ללוח לשנת פ"ד יש רק כותרת וציון היותה מעוברת.
שערי טרפות, מאת אלעזר מוורמייזא (163א-172א). שרדו: לו שערים בהלכות טרפות הריאה (163א-171ב), בסופם: "כלו שערי דריאה", ואחריהם חמשת השערים הראשונים מהלכות נקובת המרה ושער וחצי שער מהלכות הקיבה (171ב-172א). דף 172ב מודבק לכריכה ואינו ניתן לקריאה. על החיבור ראה להלן בהערות ביבליוגרפית.
לשני פיוטים בכה"י מצויין הניגון על-פי ניגון פיוט ידוע יותר. בראש הפיוט "אסירי התקוה חניטי חבצלת" מצויין: "דר' מנחם בניגון אין צור חלף" [=פיוט מאת שלמה הבבלי] (58א). אותו ניגון, על-פי אותו פיוט, מצויין גם בראש הפיוט "אשיחה עם לבבי ויחפש רוחי" מאת אפרים בן יצחק הכתוב אחריו.
כל הפיוטים הנדירים שבכה"י שטרם נדפסו רשומים בספר זה, לפיכך מסתבר שצונץ הכיר את כה"י והשתמש בו.
כה"י היה גם בידי יצחק בר בעריכת "סידור עבודת ישראל". בר השתמש בכתבי-יד רבים בעריכת הסידור. שמונה מהם נרשמו במבוא לסידור מנהג פולין (תרצ"ז), עמ' 5-6, אך כ"י זה זוכה אצלו ליחס מיוחד. בעוד שכל כ"י אחר מכונה בהערותיו "כ"י", מכונה כ"י זה בהערותיו: "כי"י" [=כתב-יד ישן], ראה במבוא הנ"ל, עמ' 6, הע' 1.
נושא נוסף: לוח לשנים נ"ה-ק"ל
נושא נוסף: לוח לשנים ס"ד-פ"א
נושא נוסף: לוח לשנים ס"ה-פ"ג
נושא נוסף: תפלה סדורים ומחזורים מנהג אשכנז המזרחי
נושא נוסף: ציורים ועטורים
נושא נוסף: תחנון
נושא נוסף: לוח תקופות נ'-קי"א
נושא נוסף: לוח תקופות ס"ה-ע"ג
נושא נוסף: לחן
נושא נוסף: תענית צבור
Jeselsohn, David and Jemima Zurich Switzerland Ms. 16
The Schocken Institute for Jewish Research Jerusalem Israel Ms. 13160
Subject Digitized manuscripts
Publications על הפיוט "שש כנפים כנופים" אופן לשבת בראשית מאת שלמה הבבלי שבכה"י, ראה א' פרנקל, תרביץ סו (תשנ"ז), עמ' 131-136.
על החיבור "הלכות ימים טובים" מאת יחזקיהו בן יעקב ממגדבורג שבכה"י ראה ש' עמנואל, ספרי הלכה אבודים של בעלי התוספות (דיסרטציה), ירושלים תשנ"ג, עמ' 263 ואילך.
על החיבור שערי טרפות מאת אלעזר מוורמייזא ראה ש' עמנואל, חיבוריו ההלכתיים של ר' אלעזר מוורמייזא, תעודה, טז- יז (תשס"א), עמ' 231-243.
על גלגולים נוספים של כה"י ראה ש' עמנואל, שם, עמ' 234, הע' 118.
Important Hebrew manuscripts from the Salman Schocken Collection ... 15 November 2005, no.9.
L. Dukes, Zur Kenntniss (Frankfurt, 1842), p. 152.
L. Zunz, Literaturgeschichte der synagogalen Poesie (Berlin, 1865).
Genre Calendars
Illustrated works (Manuscript)
Call number at Current Custodian דף 132ב: "שייך להק[צין] פ"ו [=פרנס ומנהיג] כ"ה מאיר בינגא יצ"ו". ברבע הראשון של כה"י קישוטים סביב מילות פתיחה מעטות, כולם בעמודי ב (1ב, 7ב, 24ב, 43ב, 47ב, 82ב).
כה"י היה בבעלותו של צ"ה עדלמן ע"פ הערתו בהקדמתו למהדורת ספר כפתור ופרח, ברלין תרי"א,עמ' 29 : "ות"י [= ותחת ידי] נמצא ס' השערים כת"י מאתו [מאת ר' אלעזר מגרמייזא] על דיני טרפות הריאה ניתן לי למנחה מאוהבי ... בנימין נ"ה [=נידרהופהיים] נ"י מק"ק פפד"מ".
ירושלים - מכון שוקן 13160 (לפנים)
Extent 172 דף.
Language Hebrew
Credits David and Jemima Jeselsohn, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel.
National Library system number 990024945240205171

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

David and Jemima Jeselsohn, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel.

תנאי השימוש:

For non-commercial use for teaching and research only

You may copy and use the manuscript for purposes of teaching, research and personal use only.

You may publish the manuscript for purposes of teaching and research.

You must acknowledge the source of the manuscript with every use.

It is prohibited to use the item for commercial purposes

There is no need to contact the National Library for permission for non-commercial use for teaching and research purposes.

Commercial use or use that is not for teaching and research purposes is subject to permission from the manuscript owner. No additional permission from the National Library is required.

For contact details of the manuscript owner, click here.

Additional information:

The manuscript is part of the Public Domain and is not subject to copyright restrictions in the State of Israel.

The terms of use were established in an agreement signed by the National Library.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, contact us using the Inquiry for Copyright form.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?