Back to search results

Moshe David Eichenbaum Archive.

Enlarge text Shrink text

רחל ענבר אייכנבאום (1926-2006) נולדה בטבריה במשפחה חרדית. אביה, הרב ויינברג נבחר לאדמו"ר של חסידי סלונים לאחר השואה. בצעירותה הייתה בהכשרת "הנוער העובד" בקיבוץ יגור ואחר כך בפלמ"ח 1946-1947. מסוף 1947 הצטרפה לארגון הלח"י ושימשה ככתבת שביקרה וכתבה על הלוחמים במחנות לח"י. רחל כתבה בעיתונים "למרחב" ו"הבוקר" וערכה את "באהלי גדנ"ע". בשנים 1959-1979 ערכה את עיתון "למתחיל". הייתה חברת הנשיאות הציבורית למען יהודי ברה"מ. בשנים 1980-1986 רחל שימשה כמנהלת היחידה ליישובים החדשים במשרד החינוך. כמו כן הקימה יחד עם בעלה את העיתון "מעורב ירושלמי" שאותו גם ערכה. במשך עשרות שנים כתבה סיפורים, מחזות ושירים רבים.

Reference Code
ARC. 4* 2045
Dates
1880
Consists of
16 מטר..
Languages
Hebrew;
Description
משה דוד אייכנבאום (1923 -2008) נולד בסלובקיה. ב-1935 עלה עם משפחתו לארץ ישראל. היה חבר במחתרות האצ"ל והלח"י. ב-1944, כחבר לח"י, נתפס והוגלה לקניה ולאריתריאה ושהה בשבי כארבע שנים. נישא לרחל ענבר שגם היא הייתה חברה בלח"י. מפעל חייו היה כתיבת המילון "ערוך המשמעים: מילון-אוצר של הלשון העברית, סדור לפי המשמעים והוא ממילא אוצר נרדפים". איכנבוים הצליח להוציא לאור רק את הכרך הראשון של המילון.;הארכיון כולל בעיקר חוברות כתב יד מסודר לפי ערכים, דפים מודפסים, טיוטות וכרטסות ששימשו את אייכנבאום בכתיבת מילונו "ערוך המשמעים"; כרכים מודפסים של הכרך הראשון ועותק של הכרך השני של המילון וכן גם התכתבות וחומרים מתקופת היותו שבוי באפריקה ומתקופת התישבותו בגבעון החדשה. כמו כן הארכיון כולל עשרות מאמרים בנושאים מדיניים שונים, חומרי הסברה של תנועת "צומת" בה היה חבר, כתבי יד של שירים ומחזות פרי עטו והמצאות טכניות שהוא המציא במשך השנים (מכונת מילים, המתקת מים ועוד).;הארכיון כולל גם כתבי יד של שירים, סיפורים ומחזות פרי עטה של רחל ענבר וכן התכתבויות של רחל עם אישים שונים.
location
  • The Archives Collection of the National Library of Israel The Archives Collection of the National Library of Israel
Title ארכיון משה דוד אייכנבאום
Additional Titles English title: Moshe David Eichenbaum Archive.
Citation Note ARC. 4* 2045 ארכיון משה דוד אייכנבאום, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
Host Item ארכיון משה דוד אייכנבאום
Level of Description Fonds Record
Biographical summary משה דוד אייכנבאום (אייכנבוים) נולד ב-1923 במיכאלובצה שבסלובקיה למשפחה דתית אורתודוכסית. (אביו, הרב חיים אייכנבום). בשנת 1935 עלתה המשפחה לארץ ישראל. היא התיישבה בירושלים, בשכונות אבן יהושע ומאה שערים. בצעירותו הצטרף אייכנבאום לאצ"ל, שם עסק בפעילות מחתרתית ונעצר בידי הבריטים. מאוחר יותר, ב-1944, כחבר לח"י, נתפס והוגלה לקניה ולאריתריאה. אחרי ארבע שנים בשבי, שבמהלכן ניסה לברוח ונתפס פעמיים, שב לארץ ישראל והתגייס לצה"ל, ועסק שם בכתיבת ספרי הדרכה בתחום המיפוי. עם תום מלחמת העצמאות נישא לרחל ענבר- ילידת טבריה וחברת לח"י. הזוג עבר לגור בירושלים, ואחר כך במושב אבן ספיר. אז גם החל אייכנבאום להקדיש יותר ויותר מזמנו למילונו המיוחד "ערוך המשמעים"- שהפך למפעל חייו. היתה זו יוזמה של חברו בנימין גפנר, שהציע לו להכין מילון עברי של משפחות מילים המסודר לפי המשמעות. בשנות השישים, אחרי יותר מעשר שנים של עבודה, החלו לצוץ בעיות מימון לפרויקט העצום. רעיתו רחל גייסה ועד סופרים ומשוררים לטובת המילון, כמו, נתן אלתרמן, לאה גולדברג, משה שמיר, חיים גורי, דב סדן. בסופו של דבר, ובעידודה של רחל רעיתו, החליט אייכנבאום לחדול מעבודת המיון ולמקד את כוחותיו בהוצאת כרך אחד מן הפרויקט הגדול. הרעיון היה לגרום לכך שהפרויקט, גם אם יהיה חלקי, יהיה מוכר יותר וזמין לקריאה לציבור הרחב. בני הזוג עמלו קשות כדי להביא את הספר לדפוס, ועשו זאת במימון עצמי. הכרך הראשון של "ערוך המשמעים" יצא בהוצאה העצמאית "תל חדשה" ב-1981, תחת הכותרת "ערוך המשמעים: מילון-אוצר של הלשון העברית, סדור לפי המשמעים והוא ממילא אוצר נרדפים". כמו כן, בשנות השבעים הפנו בני הזוג אייכנבום את מרצם לקליטת העלייה מרוסיה ולמאבק למתן אישורים למסורבי עלייה
ולבסוף, עם קבוצת חברים, הקימו את היישוב גבעון החדשה. אייכנבאום נפטר ב-2008, והותיר אחריו את כתב היד הבלתי שלם של "ערוך ההמשמעים".
רחל ענבר אייכנבאום נולדה בטבריה ב-22.8.1926. אביה, הרב ויינברג נבחר לאדמו"ר של חסידי סלונים לאחר השואה. במאורעות תרצ"ח נרצח אחיה בטבריה. בצעירותה החליטה לצאת בשאלה ולעזוב את ביתה החרדי לבית ספר החקלאי עיינות (1939-1940). הייתה בהכשרת "הנוער העובד" בקיבוץ יגור ובאפיקים (1941-1942). הדריכה בתנועת "הנוער העובד" (1943-1944)
ב-1945 בהדרכת ילדים ב"בית הבאר" בהרצליה ואחר כך בפלמ"ח 1946-1947. מסוף 1947 הצטרפה לארגון הלח"י ושימשה כתבת בעיתון האירגון "מברק", שביקרה וכתבה על הלוחמים במחנות לח"י. בחנוכה תש"ט, רחל עברה לירושלים והתחתנה, בזהות שאולה, עם משה דוד אייכנבאום, שחזר ממעצר בגלות אפריקה. רחל כתבה בעיתונים "למרחב" ו"הבוקר" וערכה את "באהלי גדנ"ע". בשנים 1959-1979 ערכה את עיתון "למתחיל". בשנים שבהם היא ובעלה עסקו בקליטתם של עולי ברה"מ, רחל הייתה במשלחת ישראל אל יריד הספרים במוסקבה (1983), חברת נשיאות המועצה הציבורית למען יהודי ברה"מ. בשנים 1980-1986 רחל שימשה כמנהלת היחידה ליישובים החדשים במשרד החינוך. רחל פרסמה את הספרים: "בית ברחוב המשיח", "בית חומר", "ציפורים עפות לכותל" וכן ערכה ספרים רבים. נפטרה בשנת 2006.
Ownership history הארכיון הופקד בספריה הלאומית לצמיתות, ע"י בתו של אייכנבאום, יעל ראובני, בחודש פברואר 2019.
National Library system number 990050394080205171

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?