audio items
snunit
Back to search results

ישתבח

Enlarge text Shrink text
  • Prayer
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אהרן עמרם
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 4.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו שמעון אילוז
Play songs in order
playerSongImg
Title ישתבח
Cycle of the Year לכל עת;שבת
Prayer Time שחרית
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
About
  • "ישתבח" הוא הקטע החותם את חטיבת "פסוקי דזמרה" הנאמרים בכל בוקר בתפילת שחרית. זהו חלקה האחרון של תפילת "נשמת כל חי", הנאמרת רק בשבתות ובחגים. ביום השבת אם כן חותם קטע זה את תפילת "נשמת כל חי" הידועה גם בשם "ברכת השיר".
    הברכה שופעת לשונות של שבח והודאה, בריבוי פעלים ותארים הבאים בזה אחר זה ובונים התרגשות הולכת וגדלה. שפע התארים השוצפים בזה אחר זה מבטא דווקא את חוסר יכולתו של האדם להביע במלים את גדולתו של ה' ואת חסדיו.
    לשונות השבח מרובות הפעלים מצויות בתווך בין תיאור גודלו ותפארתו של האל המלך הגדול. תיאורם אלה של הקב"ה מהווים מעין מסגרת המקיפה את לשון השבח מכל צדדיה.
    במנהגים האשכנזיים נהוג לעמוד בעת אמירת קטע זה, כפי שעומדים בתפלת "ברוך שאמר" משום שיחד הן מהוות את מסגרת הברכות לפסוקי דזמרה.
    "ישתבח" נאמר בנעימת נוסח של התפילה, כל קהילה כמנהגה. המנהג החלבי הירושלמי הוא לשיר את הקטע האחרון החל מ"אל ההודאות" לפי מקאם השבת.
    נוסח ברכה זו הוא עתיק ונזכר כבר בתלמוד הירושלמי. הנוסח זהה בכל המנהגים, למעט שינויי לשון קטנים.



Have more information? Found a mistake?