audio items
snunit
Back to search results

זה אלי מאד נעלה

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל ברוך עבדללה עזרא
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל שלמה מועלם
Play songs in order
playerSongImg
Title זה אלי מאד נעלה
Cycle of Life חתונה
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • זֶה אֵלִי – כפי ששרו ישראל בשירת הים (שמות טו, ב) ...זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ אֱלֹהֵי אָבִי וַאֲרֹמֲמֶנְהוּ.
    • אֵלִי מְאֹד נַעֲלָה אֲקַדֵּם פָּנָיו - הביטוי 'מְאֹד נַעֲלָה' – מהדהד לפסוק החותם את תהלים מז ...כִּי לֵאלֹהִים מָגִנֵּי אֶרֶץ מְאֹד נַעֲלָה, אך מן המכלול נראה שהוא שיבוץ של פיוט החתונה הידוע של ר' משה אשקר הכהן, בן המאה הי"ט, הפותח במלים 'אל מאד נעלה אקדם פניו'.
    • אֲקַדֵּם פָּנָיו בִּתְהִלָּה – אשיר לו שירי שבח.
    • נָא יָשִׂישׂ עָלַי בְּגִילָה וּבְצָהֳלָה כִּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל כַּלָּה – אנא, ישמח ה' בי, כפי שחתן שמח בכלתו. ברקע המשפט עומד הפסוק מישעיהו סב, ה כִּי יִבְעַל בָּחוּר בְּתוּלָה יִבְעָלוּךְ בָּנָיִךְ וּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל כַּלָּה יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אֱלֹהָיִךְ, המוכר לרוב מתוך הפיוט 'לכה דודי' - יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אֱלֹהָיִךְ כִּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל כַּלָּה.
    • רְצֵה נָא אֵל חַי וְהוֹאֵל חִישׁ יָבֹא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל – ה', אנא בטובך הבא את הגואל לציון במהרה. אף כאן נראה שמהדהד פסוק מישעיהו (נט, כ) וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל וּלְשָׁבֵי פֶשַׁע בְּיַעֲקֹב...
    • יִרְבּוּ שְׂמָחוֹת בְּיִשְׂרָאֵל – יהי רצון שיהיו שמחות רבות בישראל.
    • יַשְׁמִיעַ אֵל קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה – ברוח אחת משבע הברכות הנאמרות תחת החופה – מהרה ה' אלוקינו יישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה, המיוסד על דברי ירמיהו (לג, י-יא) כֹּה אָמַר ה' עוֹד יִשָּׁמַע בַּמָּקוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים חָרֵב הוּא מֵאֵין אָדָם וּמֵאֵין בְּהֵמָה בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחֻצוֹת יְרוּשָׁלַם הַנְשַׁמּוֹת מֵאֵין אָדָם וּמֵאֵין יוֹשֵׁב וּמֵאֵין בְּהֵמָה. קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה קוֹל אֹמְרִים הוֹדוּ אֶת ה' צְבָאוֹת כִּי טוֹב ה' כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ מְבִאִים תּוֹדָה בֵּית ה' כִּי אָשִׁיב אֶת שְׁבוּת הָאָרֶץ כְּבָרִאשֹׁנָה...
    • חַנּוּן הַקְשִׁיבָה רִנָּתִי – ה', המרחם, הקשב לתפילתי, לפי תהלים יז, א ...שִׁמְעָה ה' צֶדֶק הַקְשִׁיבָה רִנָּתִי הַאֲזִינָה תְפִלָּתִי בְּלֹא שִׂפְתֵי מִרְמָה.
    • כִּי לְךָ ה' הוֹחַלְתִּי – כי קיוויתי לך, ה'. שיבוץ הוא מתהלים לח, טז כִּי לְךָ ה' הוֹחָלְתִּי אַתָּה תַעֲנֶה ה' אֱלֹהָי.
    • מַהֵר אֱמוֹר לַעֲדָתִי: הִנֵּה בָאתִי לְגַנִּי אֲחוֹתִי כַלָּה – הודע לעמי מהר שבאת לקראתם כחתן היוצא לקראת כלה. הדברים ששם הפייטן בפי ה' לקוחים משיר השירים ה, א בָּאתִי לְגַנִּי אֲחֹתִי כָלָּה אָרִיתִי מוֹרִי עִם בְּשָׂמִי אָכַלְתִּי יַעְרִי עִם דִּבְשִׁי שָׁתִיתִי יֵינִי עִם חֲלָבִי... שנדרש במדרש במדבר רבה יג, ב על כניסת ה' לעתיד לבוא לגן עדן לקראת כלתו, כנסת ישראל.
    • יָהּ כִּי לְךָ הַמֶּמְשָׁלָה אֱמוֹר לְעֵדָה סְגֻלָּה: אֶשְׁכּוֹן... – ה', כיוון שאתה הוא המושל בעולם, קדם את הגאולה, ושוב לשכון בקרב עם ישראל, עם הסגולה.
    • אֶשְׁכּוֹן אֶצְלֵךְ כְּבַתְּחִלָּה – אשכין שכינתי בתוכך כפי שהיה בזמן המשכן ובית המקדש הראשון. בבקשה זו מהדהד הפסוק מאיכה ה, כא ...חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם, והבקשות שנשתלשלו ממנו בתפילת שלושת הרגלים בְּנֵה בֵיתְךָ כְּבַתְּחִלָּה, כּוֹנֵן בֵּית מִקְדָּשְׁךָ עַל מְכוֹנוֹ... וְהָשֵׁב שְׁכִינָתְךָ לְתוֹכוֹ.
    • גַּן נָעוּל אֲחוֹתִי כַלָּה – אף כאן נחתם הבית בשיבוץ משיר השירים (ד, יב) גַּן נָעוּל אֲחֹתִי כַלָּה גַּל נָעוּל מַעְיָן חָתוּם, הנדרש במדרשים שונים על צניעותם של ישראל בגלות. מן השיבוץ בסוף הפיוט שלנו משתמע שבחם של ישראל שנעלו עצמם בפני בריתות עם אלוהי נכר ועם תרבויות זרות מתוך שהמתינו לזיווג המיוחל עם הקדוש ברוך הוא.


Have more information? Found a mistake?