audio items
snunit
Back to search results

מלך גואל ומושיע

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל אלעד גבאי, דוד מנחם
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל ארז, יעקב ארז
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל דוד חבה, שלמה מועלם
  • 4.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל חגולי שומל דרזי
  • 5.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל יהודה עובדיה-פתיה
  • 6.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל יהודה עובדיה-פתיה
  • 7.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל ללא מבצע
  • 8.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 9.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 10.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל מתוך קהילות שרות
  • 11.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל צלאח ודאוד
  • 12.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל שלמה מועלם
Play songs in order
playerSongImg
Title מלך גואל ומושיע
Cycle of the Year לכל עת;פסח
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • • מֶלֶךְ גּוֹאֵל וּמוֹשִׁיעַ - הקב"ה, שהוא מלכו של עולם וגואלם ומושיעם של עם ישראל. זוהי לשון ברכת "גאל ישראל" הנאמרת לפני תפילת העמידה: ומבלעדיך אין לנו מלך גואל ומושיע. • אֵל נַעֲרָץ בְּסוֹד קְדוֹשִׁים - האל הנערץ בקרב הקדושים, המלאכים. ע"פ תהלים פט, ח: אֵל נַעֲרָץ בְּסוֹד קְדֹשִׁים רַבָּה וְנוֹרָא עַל כָּל סְבִיבָיו. • וּלְאֵין אוֹנִים עָצְמָה יַרְבֶּה - הקב"ה מחזק את כוחם של ישראל החלשים בגלותם, ע"פ ישעיהו מ, כט: נֹתֵן לַיָּעֵף כּחַ וּלְאֵין אוֹנִים עָצְמָה יַרְבֶּה. • מַחֲזִיק רִפְיוֹן יְדֵי רָשִׁים - הקב"ה מחזק את ישראל הדלים והרפים, החלשים. • בְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמוּשִׁים - בני ישראל יצאו ממצרים עם כלי זין, ככתוב בשמות יג, יח: וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, וחז"ל דרשו: חמושים עלו - רק חמישית מבני ישראל יצאו ממצרים. • הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים - חודש ניסן, החודש בו יצאו ישראל ממצרים, הוא החודש הראשון למניין החודשים, כפי שנצטוו על כך ישראל בשמות יב, ב: הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה: • שְׁמוֹ יַחְדָּו נְרוֹמֵמָה - נשבח יחד את הקב"ה, ע"פ תהלים לד, ד: גַּדְּלוּ לַייָ אִתִּי וּנְרוֹמְמָה שְׁמוֹ יַחְדָּו. • עֲלֵי נֵבֶל וַעֲלֵי עָשׂוֹר - נשיר בליווי כלי נגינה, אלו שהיו נהוגים במקדש, ע"פ תהלים צב, ד: עֲלֵי עָשׂוֹר וַעֲלֵי נָבֶל עֲלֵי הִגָּיוֹן בְּכִנּוֹר. • כִּי זָכַר אֶת דְּבַר קָדְשׁוֹ - הקב"ה זכר את הבטחתו לאברהם אבינו בברית בין הבתרים כי יגאל את עם ישראל לאחר תקופה שבה יהיו משועבדים ומעונים, ככתוב בבראשית טו, יג-יד: וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה: וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל: • קְחוּ לָכֶם שֶׂה בֶּעָשׂוֹר - ציווי על קרבן הפסח - לפני שיצאו ישראל ממצרים, נצטוו לקחת שה בי' ניסן, ובי"ד בניסן, ליל יציאת מצרים שנקבע גם כליל חג הפסח, היה עליהם לשחוט אותו ולאוכלו בתנאים מסוימים. שמות יב, ג: דַּבְּרוּ אֶל כָּל עֲדַת יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר בֶּעָשׂר לַחֹדֶשׁ הַזֶּה וְיִקְחוּ לָהֶם אִישׁ שֶׂה לְבֵית אָבֹת שֶׂה לַבָּיִת. • הוּא יָשׂוֹר - הקב"ה ישלוט, ישור מלשון שררה. • עַל אֱלֹהִים - על אלהיהם של מצרים והאומות. • הָעָם עָשׂוּ אֶת פִּסְחֵיהֶם - את קרבן הפסח. • בִּשְׁלֹשׁ כִּתּוֹת מַחֲנַיִם - מדיני קרבן הפסח, שהיה נשחט בעזרה בשלוש קבוצות בזו אחר זו, כיוון שהמקום היה צר מלהכיל את כל העם בפעם אחת. • עֲלֵי מַצּוֹת וּמְרוֹרִים בְּהָעַרְבַּיִם, בִּלְתִּי מְבֻשָּׁל... וְנָא כִּי אִם צְלִי - מהלכות קרבן הפסח: בני ישראל נצטוו לאכול את קרבן הפסח בין הערביים (בלילה שבין י"ד לט"ו בניסן=ליל הסדר), קרבן הפסח חייב להיות צלוי באש ולא מבושל או נא(=חי), ויש לאכול עמו מצות ומרור. ככתוב בשמות יב, ו-ט: וְשָׁחֲטוּ אתוֹ כֹּל קְהַל עֲדַת יִשְׂרָאֵל בֵּין הָעַרְבָּיִם ...וְאָכְלוּ אֶת הַבָּשָׂר בַּלַּיְלָה הַזֶּה צְלִי אֵשׁ וּמַצּוֹת עַל מְרֹרִים יאכְלֻהוּ: אַל תֹּאכְלוּ מִמֶּנּוּ נָא וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל בַּמָּיִם כִּי אִם צְלִי אֵשׁ. • חֹסֶן - חוזק, גבורה. • יֶשַׁע יְמִינוֹ - ימינו של ד' פועלת ישועות, ע"פ תהלים כ, ז: עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְיָ מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבוּרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ. • הִשְׁקִיף מִמְּעוֹן קָדְשׁוֹ - הקב"ה השקיף מהשמיים על עמו כדי לברכו ולגאלו, ע"פ דברים כו, טו: הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם וּבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ אֶת יִשְׂרָאֵל. • הָעָם מִתְבּוֹסֵס בְּדָמוֹ, דַּם פֶּסַח וְדַם הַמִּילָה - ע"פ הפסוק ביחזקאל טז, ו: וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי. על פי המדרש נימולו בני ישראל ערב צאתם ממצרים ונתנו על משקוף בתיהם מדם פסח ומדם המילה וזכות שני הדמים האלו עמדה להם להצלתם. • אֲזַי עָבַר הוּא בְּעַצְמוֹ - על הפסוק בשמות יב, ב: וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּלַּיְלָה הַזֶּה וְהִכֵּיתִי כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה וּבְכָל אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים אֲנִי יְיָ, דרשו חז"ל שהקב"ה עצמו הוציא את בני ישראל ממצרים, לא באמצעות מלאך או שליח, מדרש שמצוי גם בהגדה של פסח: "ועברתי בארץ מצרים, אני ולא מלאך. והכיתי כל בכור, אני ולא שרף. ובכל אלהי מצרים אעשה שפטים, אני ולא שליח. אני ה', אני הוא ולא אחר". • חָזָק - הקב"ה. • חוּשָׁה שְׁלַח זָרִים - שלח במהרה אויבים לאומות העולם. • לִבְנֵי אֱדוֹם וּפִילַגְשִׁים - אומות העולם. • כְּמַהְפֵּכַת עָרִים - כמהפכת סדום ועמורה, ביטוי לחורבן, ע"פ ישעיהו א, ז: וּשְׁמָמָה כְּמַהְפֵּכַת זָרִים. • אַשּׁוּרִים וּלְטוּשִׁים - אלו העמים שיצאו מקטורה, אחת מנשות הפלגשים של אברהם, כאן במשמעות אומות העולם. • וְתַכְנִיעַ גְּאוֹן זָרִים - תכניע את אומות העולם המתגאות על עם ישראל. • וּשְׁלַח לְעַם ... הָאָדוֹן אֲשֶׁר מְבַקְשִׁים - ע"פ נבואת הגאולה של מלאכי (ג, א), אחרון הנביאים: הִנְנִי שׁלֵחַ מַלְאָכִי וּפִנָּה דֶרֶךְ לְפָנָי וּפִתְאֹם יָבוֹא אֶל הֵיכָלוֹ הָאָדוֹן אֲשֶׁר אַתֶּם מְבַקְשִׁים וּמַלְאַךְ הַבְּרִית אֲשֶׁר אַתֶּם חֲפֵצִים הִנֵּה בָא אָמַר יְיָ צְבָאוֹת. • בְּנִיסָן רֹאשׁ הָחֳדָשִׁים - על פי מאמר חז"ל (ראש השנה יא, ע"א): בניסן נגאלו (גאולה ראשונה) ובניסן עתידין להיגאל (גאולה אחרונה).

Have more information? Found a mistake?